تنها كلینیك جانبازان شیمیایی سردشت، اولین شهر شیمیایی شده جهان، تعطیل شد. هنوز یك ماه نمیگذرد كه بیست و چهارمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت برگزار شد. جایی كه هم نماینده ویژه رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس و هم نمایندگان استانی در آن یك بار دیگر و عده دا رند برا ی حل شدن مشكلات مردم سردشت .

سلامت نیوز :تنها كلینیك جانبازان شیمیایی سردشت، اولین شهر شیمیایی شده جهان، تعطیل شد. هنوز یك ماه نمیگذرد كه بیست و چهارمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت  برگزار شد.
جایی كه هم نماینده ویژه رئیس جمهور و هم  نمایندگان مجلس و هم نمایندگان استانی در آن یك بار دیگر و عده دا رند برا ی حل شدن مشكلات  مردم سردشت .

اما حاال نه تنها مشكلات حل نشد بلكه تنها كلینیك  نیمه تخصصی مخصوص جانبازان شیمیایی این شهر هم  تعطیل شد. دلیلش هم عدم پرداخت حقوق پزشكان این مركز اعلام شده است. حاال مردم سردشت، بی پناهتر از گذشته باید علاوه بر آنكه مشكلات هرروزه شان به جهت  آثار بمباران شیمیایی را در ریه دارند، به دنبال یك پزشك  معالج برای ویزیت روزانه خود باشند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه روزگار برای پیگیری این موضوع به سراغ پزشكانی كه در این  كلینیك به ویزیت جانبازان شیمیایی میپرداختند، رفتیم.

رضا احمدزاده یكی از آنهاست. او با اشاره به اینكه بحث  عدم پرداخت حقوق ما موضوعی است كه از آغاز سال جاری صورت گرفت و تاكنون هم ادامه دارد، میگوید: ما  به مسئوولان بنیاد جانبازان اعلام كردیم اگر قرارداد سال جاری را با مبلغ جدید ارائه نكنند ادامه فعالیت نمیدهیم و آنها هم هیچ جوابی به ما ندادند جز وعده هایی كه هیچ كدام  محقق نشد.


احمدزاده با تاكید بر این موضوع كه سیستم پرداختی بنیاد به ما ابتدا به سردشت می آید، سپس به ارومیه و دوباره سردشت، گفت: متاسفانه ما اعلام كرده بودیم این اتفاق در صورت ادامه پیدا كردن تا تیرماه باعث خروج ما از كلینیك و تعطیل شدنش میشود اما تا این لحظه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 او در خصوص وضعیت جانبازان شیمیایی پس از تعطیلی كلینیك میگوید: خود من روزانه 20 تا 25 بیمار را ویزیت میكردم كه بین 10 تا 20 در صد آنها معموالً اورژانسی بودند. بدون شك آنها برای درمانهای سرپایی باید به بیمارستانهای موجود مراجعه كنند كه هرچند امكانات اولیه را داراست اما نمیتواند پاسخگوی نیاز جانبازان شیمیایی باشد.

 یكی دیگر از پزشكان این كلینیك كه خواست نامش اعلام  نشود با اشاره به اینكه انتظار ما از بنیاد جانبازان انتظار زیادی نیست، میگوید: بیمه برای هر بیمار 4900 تومان به من به عنوان یك متخصص پرداخت میكرد و این در شرایطی است كه ویزیت آزاد به طور معمول 12 هزار تومان و با دفترچه 9 هزار تومان است اما مسئوولان همین مبلغ كم را هم پنج ماه است به ما پرداخت نكرده اند.


او بحث جابه جایی اعتبارات را عاملی برای پرداخت نشدن دستمزد پزشكان میداند و درباره احتمال بازگشایی مجدد این كلینیك میگوید: در صورتی كه بخواهند باز هم با این روند پرداختی های لازم را انجام دهند به هیچ وجه این كلینیك باز نخواهد شد.

تكلیف جانبازان شیمیایی بالتكلیفی است
در همین راستا رئیس انجمن  دفاع از حقوق مصدومان  شیمیایی سردشت با اشاره به اینكه تعطیلی كلینیك جانبازان شیمیایی سردشت باعث بلاتكلیفی بیشتر این افراد میشود، میگوید: متاسفانه در تمام این سالها  مسئوولان تنها وعده دادند و چون هیچ كدام از آنها عملی نشد مردم اصلا آنها را باور نمیكنند.



 او به تعطیلی این كلینیك اشاره میكند و میگوید: حق ویزیت پزشكان  كلینیك مصدومان شیمیایی سردشت از اول امسال به آنها پرداخت نشد، آنها هم از این موضوع خسته شدند و تصمیم گرفتند دیگر ویزیت نكنند. او با اعالم این خبر كه شنیده میشود مبلغی از این حق ویزیت به حساب پزشكان واریز شده است، میگوید: هنوز صحت این خبر مشخص نشده و به همین  دلیل نمیتوان توقعی از این پزشكان داشت.

او یكی از مشكلات بزرگ مصدومان شیمیایی سردشت را نبود متخصص در حوزه بیماران شیمیایی میداند و میگوید: این كلینیك حداقلهای نیاز مصدومان شیمیایی را برآورده میكرد و حاال آن هم از این مردم گرفته شده است. مردم آواره شدند و حاال علاوه بر اینكه باید به دنبال دریافت هزینه كرد خرید داروهای خود از بنیاد ایثارگران باشند باید نگران پزشك برای مواقع خاص هم باشند.

 او در خصوص وضعیت مصدومان شیمیایی بعد از تعطیلی كلینیك نیمه تخصصی آنها میگوید: طبیعی است كه با این وضعیت، حال و روز این افراد بدتر میشود. در صورتی كه پزشكان در روز یك ساعت كمتر كار كنند، اوضاع وخیمی بر شهر حكمفرما میشود چه برسد به اینكه این مركز كلا تعطیل شود. این شهر 1400 مصدوم شیمیایی  شناخته شده و هشت هزار مصدوم شیمیایی به طور كلی دارد كه همه آنها نیاز به ویزیت مداوم دارند.

او با اشاره به دست به دست شدن وضعیت رسیدگی به مصدومان شیمیایی سردشت بین بنیاد جانبازان و وزارت بهداشت  میگوید: دلیل اینكه مسئوولان نمیخواهند به درد این مردم برسند را نمیدانم. سردشت بیشترین تعداد مصدومان شیمیایی را دارد كه باید همیشه تحت نظر پزشك باشنداما این شهر نه یك بیمارستان، نه یك كلینیك تخصصی و نه یك اورژانس دارد كه بخواهد به درد آنها برسد.  حال اما با وجود تمام این حرفها آنچه بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار گیرد بالتكلیفی مصدومان شیمیایی سردشت است.

 آنهایی كه هر روز مشكلاتشان بیشتر از دیروز میشود و در میانه تمام روزمرگیهای مسئوولان، گویا فراموش شده اند. آنهایی كه صدای سرفه هایشان را هیچ كسی نمیشنود.


تصاویر برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، از شهر سردشت که توسط رژیم بعث عراق مورد حملات بمبهای شیمیایی قرار گرفت .
فردای بمباران شیمیایی سردشت وزارت كشور وقت، آماری را به سازمان ملل اعلام می‌كند كه طی آن تعداد مصدومان شیمیایی سردشت 4 هزار و پانصد نفر خوانده شده است و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خطیب جمعه تهران آمار مصدومان شیمیایی سردشت را 8 هزار و 25 نفر خوانده است.
با تمام این تفاسیر به گفته ، اسعد اردلان، مشاور بین‌الملل انجمن‌، هنوز مهمترین نقطه اختلاف بین این انجمن به عنوان نماینده مردم سردشت و بنیاد شهید به عنوان نماینده دولت، میزان پوشش قربانیان و مصدومان بمباران شیمیایی سردشت توسط بنیاد شهید است كه آمار آن با اختلاف فاحشی با واقعیت هزار و 600 نفر است. كه تنها 450 نفرشان جانباز 25 درصد به بالا شناخته شده‌اند كه از بنیاد شهید حقوق هم می‌گیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha