سلامت نیوز : مراجعه سریع و به موقع به پزشک در زمان حیوان گزیدگی بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز ابتلاء احتمالی به بیماری هاری است .
 دکتر محمد رضا جویا مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری هاری یک بیماری حاد و کشنده به شمار می رود که از طریق گزش حیوانات پستاندار و سگ سانان به انسان منتقل می شود، اظهار داشت : افرادی كه مورد گاز گرفتگی حیوانات قرار می گیرند اگر بلافاصله به مراكز درمان پیشگیری مراجعه کنند از ابتلا به بیماری هاری در امان می مانند.
وی گاز گرفتن، پنجه کشیدن ،انتقال از طریق زخم و مخاط را از راه های انتقال این بیماری عنوان کرد و افزود : دوره نهفتگی  بیماری در انسان معمولاً بین ۲ تا ۸هفته و گاهی کمتر از ۵ روز و به طور نادر تا یکسال و بیشتر نیز دیده می شود.
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مراحل بروز بیماری هاری دارای چند مرحله است، گفت : در دوره مقدماتی بیماری که ۲ تا ۳ روز قبل از ظهور علایم اصلی است افسردگی، بی قراری، خستگی، بی اشتهایی ، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می شود؛ پس از این دوره انسان نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان می دهد. کوچکترین صدا یا نور او را به شدت متشنج می کند و خود را به در و دیوار می زند؛ اطراف دهان او را کف می پوشاند و بیمار عطش فراوان دارد ولی به علت انقباض عضلات گلو قادر به نوشیدن آب نمی باشد و با دیدن یا شنیدن صدای آب به شدت تحریک می شود و همچنین عبور هوا نیز از روی صورت باعــــــث تحریک بیمارمی شود پس از آن بیمار بر اثر انقباضات شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha