سلامت نیوز : هیئت فوق تخصصی جراحان پلاستیک ایران با حضور در روستای گاودانه علیرضا از توابع شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 30 نفر از اهالی این روستا را که به دلیل استفاده از گرگر انگشتان دستشان قطع شده بود معاینه کردند.
به گزارش مهر، عصر روز گذشته  روستاییان آسیب دیده گاودانه برگه‌هایی در دست داشتند که در آن توسط اعضای هیئت پزشکی جراحان پلاستیک مشخص شده بود هریک از آنها چه تعداد از انگشتانش قطع شده، احتیاج به چه نوع عمل جراحی دارد و درصد آسیب دیدگی چقدر است.

این هیئت پزشکی قرار است پس از بازگشت به تهران درباره نحوه عمل انگشت دست روستاییان کمیسیون پزشکی تشکیل دهند. در هر حال به اعتقاد آنها می‌توان انگشت بیشتر این روستائیان را ترمیم کرد منتهی برخی از این افراد به عمل های جراحی متعدد در ناحیه انگشت دست نیاز دارند و مدت درمان آنها  نیز طولانی است. در این باره عبدالجمیل کلانتر هرمزی رئیس این گروه پزشکی و رئیس بیمارستان فوق تخصصی 15 خرداد به خبرنگار مهر می‌گوید باید میزان رضایت فردی روستائیان آسیب دیده را برای تحمل مدت طولانی درمان سنجیده شود چرا که شاید برخی از آنها حاضر نباشند مدتها کار و زندگی خود را رها کند تنها به این دلیل که یک یا دو انگشت دستشان ترمیم شود چون همه فعالیت یک روستایی کار در زمین کشاورزی است.



وی ادامه می‌دهد: بیش از 50 نفر از روستائیان معاینه شدند که ازاین تعداد حدود 35 نفر به دلیل استفاده از گرگر انگشتان خود را از دست داده اند و از این تعداد 17 نفر باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

همچنین روز گذشته حدود 20 نفر از این تعداد اهالی روستای گاودانه که دچار ناراحتی‌های پوستی ناهنجار از جمله سوختگی، گزیدگی و معلولیت بر اثر پرت شدن از گرگر به داخل رودخانه عریض مارون شده بودند نیز تحت معالجه قرار گرفتند.

از میان معالجه شدگان کسانی که امکان درمان آنها در داخل استان فراهم بود به شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت معرفی شدند. اما کسانی که احتیاج به درمان های مشکل‌تری دارند به صورت رایگان در بیمارستانهای تهران معالجه می‌شوند.

در این میان سه نفر از اهالی روستای بیدانجیر و اندرون نیز که به همین دلیل دچار آسیب شده بودند توسط تیم پزشکی معاینه شدند. البته پیش از این معاون عمران استاندار کهگیلویه در واکنش به این موضوع گفته بود که چون جمعیت این روستائیان کم است هزینه کردن چهار میلیارد تومان برای ساخت پل برای این روستاها توجیه اقتصادی ندارد.



از سوی دیگر در این برنامه نماینده فرمانداری دهدشت و نماینده استانداری در روستای گاودانه حاضر شدند و درباره اقداماتی که برای ساخت پل روی رودخانه مارون انجام شده بود صحبت کردند. به گفته آنها حدود 360 میلیون تومان اعتبار برای ساخت پل در نظر گرفته شده است. معاون استانداری قول داد این پل در هفته دولت به بهره برداری برسد.

البته مسئولان استان بعد از انتشار خبر قطع انگشتان روستائیان گاودانه توسط خبرگزاری مهر در آبان ماه سال گذشته قول داده بودند این پل دو ماهه احداث شود. این نماینده استانداری دلیل تاخیر را نمی‌دانست اما به خبرنگار مهر گفت مهم این است که این پل تا هفته دولت تکمیل می‌شود.

اگرچه پل روستای گاودانه روند کندی را تا تکمیل شدن سپری می‌کند اما اکنون با استقرار پایه پل در رودخانه مارون و حضور اعضای تیم پزشکی جراحان در روستا بارقه امیدی در روستائیان گاودانه برای حل مشکلاتشان ایجاد شده است.

با این حال پس از بازدید از روند ساخت پل و معاینه آسیب دیدگان و خروج اعضای هیئت پزشکی، نمایندگان مسئولان استانی، خبرنگاران و عکاسان از روستای گاودانه، اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر همچنان نگران فراموش شدن معالجه انگشتان دستشان بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha