معاون دارویی سازمان غذا و دارو با انتقاد از هجمه‌های صورت گرفته اخیر به این سازمان در پی صدور مجوز تولید داروهای بیوتكنولوژی به یك شركت داروسازی داخلی گفت: وزارت بهداشت طی چهار سال اخیر با پرداخت حدود 100میلیارد تومان یارانه به شركت داخلی تولید كننده داروهای ام‌ اس، حمایت‌های لازم را از این شركت انجام داده و اكنون زمان آن است كه رقبایی جدید به این عرصه وارد شوند تا قیمت دارو شكسته شده و كیفیت محصول ارتقا یابد.

سلامت نیوز : معاون دارویی سازمان غذا و دارو با انتقاد از هجمه‌های صورت گرفته اخیر به این سازمان در پی صدور مجوز تولید داروهای بیوتكنولوژی به یك شركت داروسازی داخلی گفت: وزارت بهداشت طی چهار سال اخیر با پرداخت حدود 100میلیارد تومان یارانه به شركت داخلی تولید كننده داروهای ام‌ اس، حمایت‌های لازم را از این شركت انجام داده و اكنون زمان آن است كه رقبایی جدید به این عرصه وارد شوند تا قیمت دارو شكسته شده و كیفیت محصول ارتقا یابد.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدرضا شانه‌ساز در نشستی با خبرنگاران با تاكید بر این كه اساسا بحث واردات داروی ام اس از كشور آرژانتین كه اخیرا از سوی برخی عنوان شده مطرح نیست خاطرنشان كرد: قرار است یك كارخانه داروسازی داخلی، داروهای بیوتكنولوژیك خود را تا فراهم شدن امكانات تولید آن در داخل تا پایان سال در كشور آرژانتین تولید كند.

وی با بیان این كه پروانه و عواید تولید این دارو برای كارخانه داخلی است، تصریح كرد: این موضوعی نیست كه اولین ‌بار اتفاق بیافتد بلكه همان شركتی كه اكنون معترض این قضیه است سالهاست كه یك محصول ضد سرطانی را با قرارداد بسته شده در یك شركت هندی وارد كشور می‌كند.

شانه ساز با تاكید بر این كه برای ارتقای كیفیت تولیدات دارویی باید رقابت به وجود آید، خاطرنشان كرد: حدود چهارسال است كه 85 درصد بازار داروی ام‌اس در دست یك شركت داخلی است. حال این سوال مطرح می‌شود كه ما چقدر می‌توانیم روی قیمت این دارو مانور دهیم. اگر اتفاقی برای این شركت بیفتد آیا برای تامین دارو با مشكل مواجه نمی‌شویم؟ بر این اساس وزارت بهداشت با انحصار تولید و واردات دارو مخالف است.


وی ادامه داد: آمریكای جنوبی یكی از بخش‌های فعال در زمینه تولید داروهای بیوتكنولوژی است. وزارت بهداشت نیز سختگیرانه‌ترین شرایط را در مورد محصول فعلی كه قرار است توسط شركت داخلی در آرژانتین تولید شود پیش گرفته به طوری كه این دارو هنوز وارد بازار دارویی نشده و در حال مطالعات بر روی آن هستیم اما همین دارو در چهار كشور اجازه مصرف دارد با این حال مطالعات بالینی در مورد آن در حال انجام است.

شانه ساز گفت: در مورد قیمت داروی ام‌اس كه در كشور تولید می‌شود طی چهار سال اخیر آنچه كه مدنظرمان بوده هیچ زمانی برآورده نشده است. این قیمت اكنون قیمت واقعی نیست اما با توجه به انحصار تولید آن در دست یك شركت امكان چانه‌زنی برای قیمت وجود ندارد.

شانه‌ساز ادامه داد: وزارت بهداشت طی چهارسال اخیر با پرداخت 95 تا 100 میلیارد تومان یارانه به این شركت داخلی تولید داروی ام‌اس حمایت‌های لازم را انجام داده است، اكنون نیز لازم است كه با ورود رقبای جدید قیمت‌ها شكسته شود و با ایجاد رقابت كیفیت محصولات نیز ارتقا یابد. این بازار 200 تا 300 میلیارد تومانی نمی‌تواند در اختیار یك شركت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha