سیاست سازمان بهداشت جهانی در برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹، دسترسی برابر کشورها به واکسن است.

سیاست WHO در واکسیناسیون کرونا/ دسترسی عادلانه کشورها به واکسن

سلامت نیوز:سیاست سازمان بهداشت جهانی در برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹، دسترسی برابر کشورها به واکسن است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،احمد قویدل مسئول روابط عمومی شبکه کمک (کمیته غیر دولتی مهار کرونا)  اظهار داشت: مدیر اجرایی یونیسف و مدیر کل WHO در ۱۰ فوریه ۲۰۲۱ در بیانیه مشترکی اعلام کردند که از ۱۲۸ میلیون دوز واکسنی که تاکنون تجویز شده است، بیش از سه چهارم این واکسن‌ها فقط در ۱۰ کشور است که ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، توزیع گردیده است. تا امروز تقریباً ۱۳۰ کشور جهان با ۲.۵ میلیارد نفر جمعیت هنوز یک دوز واکسن هم مصرف نکرده‌اند.


وی افزود: در این بیانیه به صراحت عنوان شده است که این استراتژی ناعادلانه گذشته از تهدید سلامت مردم این کشورها هزینه‌های زندگی و معیشتی مضاعفی به ساکنان این کشورها نیز تحمیل خواهد نمود. این شرایط به ویروس فرصت بیشتری برای جهش‌های جدید و بی اثر شدن واکسن می‌دهد. این فرآیند پروسه بهبود شرایط اقتصادی جهان را تضعیف می‌کند.


قویدل ادامه داد: در این بیانیه مهم این دو مقام بین‌المللی تصریح نموده‌اند که امروز یونیسف و WHO با بیش از ۷۰ سال همکاری نزدیک در بهبود سلامت مردم جهان، رهبران کشورهای مختلف جهان را به جستجوی فراتر از مرزهای خود برای تأمین هرچه سریع‌تر واکسن و همچنین برنامه‌ریزی یک استراتژی برای تأمین، توزیع و تزریق واکسن دعوت می‌کنند.. این تنها راه محدود نمودن همه‌گیری است.


وی افزود: اساس نگرانی مقامات بهداشتی بین‌المللی و دیگر سازمان‌های شریک سازمان بهداشت جهانی، واکسیناسیون هر چه سریع‌تر کارکنان بهداشت و درمان همه کشورها است. در این بیانیه تاکید گردیده است که کارکنان بهداشت در سطوح درآمد پایین و متوسط در خط مقدم بیماری همه گیر بوده و هستند و ابتدا باید از آنها محافظت شود تا بتوانند از ما محافظت کنند.


قویدل گفت: این دو مقام بین‌المللی می‌گویند آنچه در فرآیندهای آغاز شده در جهان برای تولید و توزیع واکسن فراموش شده است تأمین واکسن کرونا به صورت عادلانه برای همه کشورها است. سازمان بهداشت جهانی مکرراً اعلام کرده است، کشورهایی که موفق می‌شوند تمامی کارکنان حوزه بهداشت و درمان کشور خود را واکسینه کنند نباید این واکسیناسیون را تا اینکه همه کشورهای جهان بتوانند کارکنان بهداشت و درمان خود را واکسینه کنند به واکسیناسیون عموم مردم کشورشان توسعه دهند.


وی افزود: این موضع سازمان بهداشت جهانی به این دلیل است که حدود ۲ درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه کارکنان بهداشت و درمان و در کشورهای توسعه یافته این رقم ۳ درصد جمعیت را شامل می‌شود. اگر همان معیار دو درصد را هم فرض بگیریم دو درصد جمعیت هفت و نیم میلیاردی جهان در اولویت تزریق واکس هستند. تأمین این موجودی چه از نظر تولید و چه از نظر تأمین مالی آن برای کشورهای با درآمد پایین یک چالش جهانی است که سازمان بهداشت جهانی ساز و کار «کووکس» را برای این توزیع عادلانه پیش بینی نموده است.


قویدل گفت: مقامات بین‌المللی تلاش می‌نمایند کشورهای غنی را با توجه به پاندمی کرونا متوجه این حقیقت بزرگ نمایند که کشورهای جهان یا با هم بر کرونا غلبه می‌کنند و یا در صورت غلط بودن استراتژی با هم شکست خواهند خود. هیچ کشوری در چارچوب مرزهای خود نمی‌تواند کرونا را مهار کند. سازمان بهداشت جهانی تولید کنندگان واکسن را ترغیب می‌نماید که به ساز و کار «کووکس» بپیوندند. البته تأمین زنجیره سرد و همچنین کارکنان آموزش دیده از دیگر چالش‌های حوزه واکسیناسیون کرونا در سطح جهان است.


وی ادامه داد: سیاست سازمان بهداشت جهانی توسعه تولید واکسن در کشورهای مختلف با نظارت این سازمان است که با صدور مجوز اضطراری در دسترس مردم جهان قرار گیرد. سرنوشت مردم جهان در مهار کرونا به هم پیوند خورده است، چه جهان برنده مقابله با این بیماری باشد، چه بازنده آن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha