ترسیده بودیم و سردرگم، حق هم داشتیم. آخرین بیماری عالمگیر مربوط می‌شد به آنفلوآنزای اسپانیایی سال 1918 میلادی. شاید كمتر كسی در جهان باشد كه در آن روزگار زیسته. از 100 سال پیش به این سو بشر توانسته بیماری‌های كشنده زیادی مانند آبله، سل، وبا، طاعون و... را شناسایی، درمان و مهار كند.

پیروزی نوع بشر

سلامت نیوز:ترسیده بودیم و سردرگم، حق هم داشتیم. آخرین بیماری عالمگیر مربوط می‌شد به آنفلوآنزای اسپانیایی سال 1918 میلادی. شاید كمتر كسی در جهان باشد كه در آن روزگار زیسته. از 100 سال پیش به این سو بشر توانسته بیماری‌های كشنده زیادی مانند آبله، سل، وبا، طاعون و... را شناسایی، درمان و مهار كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، از قرن 17 تا اوایل قرن 19 میلادی با ساخت میكروسكوپ و شناسایی انواع میكروارگانیسم‌ها راه مبارزه با بیماری‌های واگیر یك به یك شناسایی و درمان آنها پیدا می‌شد. نگرانی پزشكان دوران ما بیمار‌های غیر واگیری نظیر دیابت یا فشارخون بود، بیماری‌هایی كه هر كسی با مراقبت‌های فردی می‌توانست با آنها مبارزه كند.

در دوران ما انواع و اقسام داروها برای درمان بیماری‌ها وجود دارد و به دلیل همین پیشرفت‌های علمی و تكنولوژیكی «نوع بشر» دچار نوعی غفلت و رخوت بود، انسان عصر اطلاعات داشت خود را برای ورود به عصر هوشمندی آماده می‌كرد كه تاجداری بی‌اندازه كوچك جهان را لرزاند. هر چند هفته‌های اول شیوع كرونا در ایران و جهان كابوس‌وارگذشت اما دانشمندان سراسر دنیا شروع به بررسی و شناخت ویروس و راه‌های انتقال آن كردند و در سریع‌ترین زمان ممكن تلاش برای ساخت واكسن در چندین كشور و از جمله ایران شروع شد.

همچنین گروهی دیگر از دانشمندان مشغول یافتن داروهای موثر برای درمان كرونا هستند. با این حال براساس تجارب گذشته نخستین توصیه‌های دانشمندان علوم پزشكی جهت در امان ماندن از ابتلا به كرونا، پوشیدن ماسك، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی‌كننده، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از تجمعات بود، توصیه‌هایی كه همچنان به قوت خود باقی هستند.

 امروز در سالروز اعلام رسمی ورود كرونا به كشور قرار داریم اگرچه ترس و وحشت هفته‌های نخست همه‌گیری را نداریم اما خطر همچنان باقی است، راهی سخت و دشوار را همراه هم پیموده‌ایم و با امید بیشتری باید ادامه دهیم. چه خوب است مروری داشته باشیم بر سالی كه گذشت.از روزی كه قرار شد جز برای كارهای ضروری و خرید مواد غذایی مورد نیاز از خانه خارج نشویم چگونه این امر محقق شد؟ كشاورزان و باغداران باید می‌كاشتند و برمی‌داشتند و محصولات خود را روانه بازار می‌كردند. پرورش‌دهندگان دام و طیور باید تولید می‌كردند و صیادان به دریا می‌رفتند تا نیازهای پروتیینی مردم جامعه تامین شود.كامیون‌ها، هواپیما‌ها، قطارها و كشتی‌های باری باید تولیدات دامداران و كشاورزان را به اقصا نقاط كشور برده و به دست مصرف‌كنندگان برسانند.

 كارخانه‌های صنایع تبدیلی مواد غذایی باید فعال باقی می‌ماندند. یكی از نیازهای بسیار ضروری در این ایام داشتن آب سالم و بهداشتی بوده و هست. طی این دوران مانند همیشه گروه زیادی از متخصصان و كاركنان شركت‌های تولید، انتقال و توزیع آب مشغول انجام این كار مهم بودند. برق پایدار یكی دیگر از نیازهای ضروری برای خانه‌ها، صنایع و مهم‌تر از همه بیمارستان‌ها بود. تعداد زیادی از متخصصان و كاركنان صنعت برق در سراسر كشور شبانه‌روز تلاش می‌كنند برق مورد نیاز تولید و تامین شود. فراموش نكنیم در جریان سیل سال 98 فقط 30 ثانیه قطع برق یكی از بیمارستان‌های اهواز باعث جان باختن 4 بیمار شد.

برای درمان بیمارانی كه به كرونا مبتلا می‌شدند همچنین سایر بیماری‌ها و تولد نوزادان، نیاز بود كاركنان متخصص بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها از جمله پزشكان،كلیه تخصص‌های پیراپزشكی، داروسازان، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، فروشگاه‌های كالا و لوازم پزشكی و... همگی مشغول به كار باشند. سیستم آموزش و آموزش عالی بعد از یك وقفه كوتاه با تلاش متخصصان و معلمان و اساتید تبدیل به آموزش مجازی و از راه دور شد. نیروهای نظامی و انتظامی همچون همیشه وظیفه حفظ نظم و امنیت در جامعه و حفاظت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را به عهده داشتند. اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه كوشش‌های چشمگیری برای آگاهی دادن و آموزش مردم انجام دادند.

جو معنوی جامعه چه با برگزاری مجازی مراسم و مناسك و چه با حضور بین مردم توسط روحانیون حفظ و تقویت شد. یكی از مهم‌ترین نیازهای این دوران اقلام بهداشتی اعم از ماسك، دستكش و مواد ضد عفونی‌كننده بود كه با تلاش صنایع كشور به سرعت تامین شد. بعضی از فعالیت‌ها بیشتر دیده شد و چشمگیرتر بود، برخی فعالیت‌های خیلی مهم اما كمتر دیده شد مانند افرادی كه وظیفه سخت و طاقت‌فرسای نقل و انتقال اجساد درگذشتگان و غسل و تدفین آنها را به عهده داشته و دارند.

در تمام این مدت بنادر و گمركات برای مبادله كالا و اقلام ضروری كشور با سختی‌های خاص خود فعال بود.گروهی از مردم در قالب فعالیت‌های داوطلبانه، یاری رساندن به نیازمندان و آسیب‌دیدگان را وجهه همت خود قرار داده‌اند.كاركنان شهرداری‌ها به خصوص پاكبانان در تمام این مدت همچنان صبورانه كار سخت و پرخطر نظافت شهرها را انجام می‌دهند.

یكی از گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون شهری بودند كه كار جابه‌جایی مردم را انجام می‌دادند. باید تشكر ویژه از نانوایان عزیز برای پخت نان این مهم‌ترین ماده غذایی و خواروبارفروشان كوچك محله كه نیازهای ضروری خود را هر روز از آنها تهیه می‌كنیم، داشته باشیم.كاركنان بانك از دیگر مشاغلی هستند كه در این ایام خدمت‌رسانی به مردم را ادامه دادند.

تصور كنید یك روز گاز شهری خانه قطع باشد، زندگی مختل می‌شود و از همه مهم‌تر تغییر سبك كار، درس و زندگی با استفاده هر چه بیشتر از فضای مجازی در سایه تلاش خستگی‌ناپذیر متخصصان سخت‌افزار و نرم‌افزار امكان‌پذیر شد. اگر بخواهیم كلیه فعالیت‌ها را یاد كنیم، فهرست بلندبالایی می‌شود و در این سطور نمی‌گنجد. غرض یادآوری كارهایی است كه نوع بشر برای زنده ماندن و بقای خود انجام می‌دهد.

زندگی زیر ظاهر آرام و نسبتا ساكت شهرها بی‌وقفه جریان داشت. متاسفانه مانند همیشه در سوی دیگر این تلاش‌ها و فداكاری‌ها سودجویان و منفعت‌طلبانی بودند كه از هر فرصتی برای پر كردن بیشتر جیب خود استفاده كردند. دركنار همه این تلاش‌ها یاد كنیم از كسب وكارهایی كه به ‌شدت آسیب دیدند و همچنان نیازمند حمایت هستند.

اگرچه امروز كمتر كسی وجود دارد كه عزیزی را از میان بستگان، دوستان و آشنایان، همكاران و همسایگان خود از دست نداده باشد ضمن همدردی با این هموطنان و كلیه مردم آسیب‌دیده در سراسر جهان، خوشحالیم كه شاهد پیروزی نوع بشر بر یكی دیگر از بلایای طبیعی خواهیم بود. ما این شانس را داشته‌ایم كه شاهد تمامی این تلاش‌ها، فداكاری‌ها و مبارزات باشیم. امروز فرصتی به دست آمده تا هر كس سال گذشته را مرور كند و از خود بپرسد چه سهم و نقشی در این تلاش‌های بشری داشته است؟ آیا از ایفای نقش خود رضایت خاطر داریم؟ پاسخی كه به این پرسش می‌دهیم، نقش مهمی در احساس ارزشمندی ما دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha