سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
سلامت نیوز : مسئول پیوند اعضای بیمارستان امام خمینی (ره) تهران و كارشناس بانك اعضای پیوندی ایران گفت: سال گذشته 4 هزار مرگ مغزی در مراكز درمانی كشور گزارش شده است.

به گزارش فارس عباس خدادادی در كارگاه آموزشی فراهم آوری پیوند اعضا در سنندج، با اشاره به اینكه كمتر از 20 درصد از موارد مرگ مغزی اتفاق افتاده در كشور رضایت به اهدای عضو دارند، گفت: سال گذشته 4 هزار مرگ مغزی در مراكز درمانی كشور گزارش شده است كه تنها 300 مورد از خانواده‌ها به پیوند اعضا رضایت دادند.
وی نقش رسانه‌ها و روحانیت در افزایش تعداد موارد اهدای اعضا را بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: خانواده‌ها نیز در این راستا نقش به سزایی دارند.
كارشناس بانك اعضای پیوندی ایران واحد شناسایی و فراهم‌آوری پیوند اعضای كردستان را از واحدهای فعال و پویا در سطح كشور عنوان و از تلاش‌های كاركنان تیم فراهم‌آوری پیوند اعضای استان قدردانی كرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی كردستان نیز در این برنامه بر نهادینه كردن فرهنگ اهدای اعضا بیماران مرگ مغزی در جامعه تأكید كرد.
طیب قدیمی اظهار داشت: اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی اقدامی فرهنگی و معنوی است وتیم پزشكی در این فرآیند از اركان اساسی هستند و وظیفه خطیری برعهده دارند.
وی افزود: ایجاد فرهنگ اهدای اعضا در افراد وظیفه مهمی است كه همه آحاد جامعه، نهادهای اجتماعی، فرهنگی، رسانه‌ها، روحانیت و تیم‌های پزشكی در اطلاع رسانی و نهادینه كردن این فرهنگ نقش به سزایی دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی كردستان در ادامه همچنین ایجاد فرهنگ صحیح نگهداری و سلامت اعضا در افراد جامعه و توجه به سلامت را یادآور شد و بیان داشت: هر فردی باید در سلامت اعضا خود با كمك متولیان سلامت اهتمام ویژه داشته باشد كه اگر این امر محقق شود نیاز به گرفتن و دریافت اعضای پیوندی در جامعه به حداقل می‌‌‌رسد.
كارگاه آموزشی فراهم‌آوری پیوند اعضا با همكاری دفتر خدمات پرستاری مركز پزشكی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج و با حضور متخصصان واعضای تیم فراهم‌آوری پیوند اعضا استان در ستاد مركزی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در سنندج برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha