رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: بحث افزایش واردات داروهای بیوتكنولوژی مانند ام اس مطرح نیست بلكه واردات موقت به منظور افزایش تولید داخل، كاهش قیمت، ارتقای كیفیت و شكستن انحصار به نفع بیماران است به خصوص اینكه تولیدكننده فعلی به قیمت‌های وزارت بهداشت پایبند نیست.

سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: بحث افزایش واردات داروهای بیوتكنولوژی مانند ام اس مطرح نیست بلكه واردات موقت به منظور افزایش تولید داخل، كاهش قیمت، ارتقای كیفیت و شكستن انحصار به نفع بیماران است به خصوص اینكه تولیدكننده فعلی به قیمت‌های وزارت بهداشت پایبند نیست.

به گزارش فارس، احمد شیبانی امروز در یك نشست خبری كه با یك ساعت تأخیر در وزارت بهداشت برگزار شد در حمع خبرنگاران افزود: اولاً از تأخیر عذرخواهی می كنم زیرا در جلسه بین تولیدكنندگان داروهای بیوتكنولوژی بودیم كه طول كشید اما به هر حال وزارت بهداشت بر اساس مسئولیت و اختیارات خود مسئول تأمین دارو با بهترین كیفیت و پایین‌ترین قیمت برای بیماران است و باید دسترسی بیماران به دارو را در همه ایام سال تضمین كند.

وی ادامه داد: در این مسیر سیاست مهم وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل به عنوان یك كالای استراتژیك است و تلاش داریم كه تولیدكننده انحصاری دارو در كشور نداشته باشیم تا اگر خدای نكرده برای یك تولیدكننده مشكلی به وجود آمد، تأمین دارو در كشور آسیب نبیند ضمن اینكه تولید كننده انحصاری می‌تواند از قیمت‌های مصوب وزارت بهداشت تبعیت نكند كما اینكه تولید كننده انحصاری داروی ام اس مشابه آ‌ونكس خارجی هم اكنون از قیمت مورد نظر وزارت بهداشت تبعیت نمی‌كند.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف یك شركت تولیدكننده داخلی دیگر آمده است و مجوز تولید داروی ام اس و تعدادی دیگر از داروهای بیوتكنولوژی را از وزارت بهداشت گرفته اما برای این كار و تا زمانی كه خط تولید آن راه بیفتند باید برای چند دوره این داروها را وارد كند و بعد از تأیید نهایی دارو و راه افتادن خط تولید به تولید كامل دارو طی 3 یا 4 سال برسد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بر این اساس بحث واردات داروهای بیوتكنولوژی در كشور مطرح نیست بلكه بحث تولید داخل طی یك پروسه 3 یا 4 ساله مطرح است ضمن اینكه آرژانتین و كلاً آمریكای جنوبی قطب بیوتكنولوژی دنیا هستند و همین دارو ام اس از آرژانتین به 4 كشور دیگر آمریكای لاتین مانند مكزیك و اروگوئه صادر می‌شود و وزارت بهداشت این كشورها كیفیت این دارو را تأیید كرده‌اند.

وی گفت: با این وجود حتماً قبل از اجازه ورود این دارو به بازار باید مطالعات و كارآزمایی بالینی این دارو در كشور انجام شود و بعد از تأیید كیفیت آن در وزارت بهداشت وارد بازار می‌شود و در صورتی كه این دارو وارد بازار شود با قیمت حدود 30 درصد ارزان‌تر نسبت به تولید داخل فعلی خواهد بود. در مورد كیفیت آن هم باید پزشكان نظر بدهند و قطعاً اگر كیفیت آن پایین باشد نمی تواند در بازار دوام بیاورد.

شیبانی ادامه داد: شركت تولید كننده فعلی داروی ام اس نیز كه از ورود یك رقیب جدید نگران است هم اكنون با همین روند برای تولید یك داروی ضد سرطان جدید از هند وارد عمل شده است بنابراین نمی‌تواند وقتی خودش از حمایتهای وزارت بهداشت در گذشته و حال استفاده كرده و به سود فراوان رسیده به نحوی كه اكنون 85 درصد بازار این داروی ام اس را در اختیار دارد نسبت به حمایت وزارت بهداشت از تولیدكنندگان دیگر شاكی باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت سیاست واحدی را برای افزایش تولید داروهای وارادتی در كشور دنبال می‌كند و یكی از این سیاست‌های آن جلوگیری از ایجاد انحصار در تولید یا واردات داروست و اگر در جای دیگری هم انحصار وجود داشته باشد حتماً درصدد از بین بردن آن گام برمی‌داریم زیرا انحصار در بازار دارو نظارت و كنترل وزارت بهداشت را سخت می‌كند.

وی افزود: با وجود این سیاست محوری وزارت بهداشت ورود یا تولید داروهای با كیفیت در داخل است و به هیچ وجه مباحث اقتصادی را فدای كیفیت دارو نمی‌كنیم و اگر بعد از كارآزمایی بالینی كیفیت این دارو تأیید نشد قطعاً اجازه توزیع آن را نمی‌دهیم.

محمدرضا شانه ساز، مدیر كل نظارت بر داروی وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: سال قبل موضوع واردات موقت به منظور تولید این داروی ام اس مطرح شد و ما پاسخ دادیم اما معلوم نیست تولید كننده داخلی چرا دوباره با كمك برخی سایتهای خبری این جنجال و هجمه را علیه وزارت بهداشت آغاز كرده كه با بدترین شیوه‌های اخلاقی همراه بود زیرا كشاندن بحث‌های تخصصی به حیطه عمومی در حالی كه مردم از جزئیات مسائل اطلاع ندارند به منطور رسیدن به مقاصد اقتصادی امری مذموم و غیر اخلاقی است.

وی ادامه داد: یكی از اهرم های وزارت بهداشت برای كنترل قیمت دارو در كشور افزایش واردات است اما ما با وجود قیمت بالای داروی ام اس از سوی تولید كننده داخلی و بی توجهی به قیمت مورد نظر وزارت بهداشت این كار را نكردیم و یك قدم جلوتر رفتیم و واردات به شرط تولید در كشور را مطرح كردیم كه به نفع مصالح بلند مدت كشور است.

وی گفت: شركت تولید كننده فعلی نیز از همان ابتدای تولید از حمایتهای وزارت بهداشت برخوردار بود و طی 4 سال گذشته نیز 95 میلیارد تومان از یارانه دارو به این شركت اختصاص یافت اما ما نمی‌توانیم از یك تولیدكننده انحصاری تا ابد حمایت كنیم ولو اینكه این شركت برای حفظ منافع اقتصادی خود جنجال رسانه‌ای بر پا كند.

شانه ساز ادامه داد: بحث واردات به شرط تولید برای كارخانه جدید نیز فقط برای داروی ام اس مطرح نیست و یك گروه داروی بیوتكنولوژی را شامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha