سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: بیماری‌های عملكردی دستگاه گوارش در زنان شایع‌تر است البته علت دقیق شیوع بیشتر این بیماری‌ها در بین زنان مشخص نشده است اما اضطراب و ابتلا به برخی عفونت‌ها از از جمله علل احتمالی آن ذكر می‌شود.

دكتر همایون واحدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب تاكید كرد: بیماری‌های عملكردی دستگاه گوارش قابل پیشگیری نیست و حدود 30 تا 40 درصد از مراجعان به متخصصان گوارش و كبد را مبتلایان به این بیماری‌ها تشكیل می‌دهند. این افراد دچار اختلال در عملكرد دستگاه گوارش هستند اما زخم، تومور و عفونت‌های گوارشی ندارند.

وی درباره انواع بیماری‌های عملكردی دستگاه گوارش گفت: روده تحریك پذیر از جمله این بیماریهاست كه مبتلایان به این بیماری دچار درد در ناحیه پایین شكم مانند لگن، ناف و دور ناف می‌شوند. رنگ مدفوع این بیماران تغییر می‌كند و پس از خوردن غذا نفخ می‌كنند.

واحدی در پایان سوءهاضمه بدون زخم را یكی دیگر از انواع بیماری‌های عملكردی دستگاه گوارش برشمرد و اظهار كرد: این بیماران معمولا دچار درد در ناحیه بالای شكم می‌شوند و دردهای آنها شبیه به بیمارانی است كه دچار زخم دستگاه گوارش هستند. معمولا سردل آنها درد می‌كند و با خوردن غذا این درد كاهش پیدا می‌كند. البته ممكن است برخی بیماران هم دچار سوءهاضمه بدون زخم و هم روده تحریك پذیر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha