علی رغم استفاده گسترده از ویتامین C و روی برای مقابله با سرماخوردگی ویروسی و آنفلوانزا، مطالعه جدید که روز جمعه در JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که این دو مکمل هیچ فایده ای برای افرادی مبتلا به کرونا ندارد.

آیا ویتامین C و روی می‌توانند در مبارزه با  کووید19 به ما کمک کنند؟

سلامت نیوز: علی رغم استفاده گسترده از ویتامین C و روی برای مقابله با سرماخوردگی ویروسی و آنفلوانزا، مطالعه جدید که روز جمعه در JAMA Network Open منتشر شد، نشان داد که این دو مکمل هیچ فایده ای برای افرادی مبتلا به کرونا ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از (CNN)، یافته‌ها آنقدر چشمگیر بودند که این مطالعه خیلی زود متوقف شد.

دکتر اِرین میچوس  و دکتر میگوئل کاینزوس – آچیریکا، در یک مقاله نوشتند: “متأسفانه، این دو مکمل نتوانستند مطابق با انتظاری که از آنها می‌رفت عمل کنند.”

کارآزمایی بالینی دوزهای بالایی از هر مکمل را به تنهایی و یا به صورت ترکیبی به یکی از سه گروه از ۲۱۴ فرد بالغ که در خانه قرنطینه بودند داد و گروه چهارم با مراقبت‌های استاندارد مانند استراحت، آبرسانی به بدن  و داروهای  تب بر مراقبت می‌شدند، اما هیچ مکمل دیگری نداشتند.

دکتر میلیند دسای، متخصص قلب و عروق کلینیک کلیولند و تیمی از کلینیک کلیولند گفت: “گلوکونات روی  با دوز بالا، ویتامین سی یا هر دو مکمل علائم SARS-CoV-2 را کاهش نمی‌دهد.”

این مکمل‌ها در دوزهای بالا حتی عوارض جانبی ناخوشایندی را برای بیمارانی که از آن‌ها استفاده می‌کردند  ایجاد کرد.

میچوس، دانشیار پزشکی  دانشگاه جان هاپکینز و کاینزوس – آچیریکا، استادیار قلب و عروق در هیوستون، نوشتند: ” در گروه‌های دریافت کننده مکمل عوارض جانبی بیشتری (شامل حالت تهوع، اسهال و گرفتگی معده) ، نسبت به  گروه مراقبت معمول گزارش شده است.”

مکمل‌های محبوب

بسیاری از آمریکایی‌ها برای مقابله با سرماخوردگی ویروسی و آنفلوانزا از مکمل‌های ویتامین C و روی استفاده می‌کنند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و نقش اساسی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد.  تحقیقات دیگر نشان داده است که ویتامین C می‌تواند در بزرگسالان 8 درصد  و در کودکان 14 درصد دورهٔ  سرماخوردگی را کوتاه کند.

اما به گفته موسسه ملی بهداشت استفاده از ویتامین C پس از شروع علائم سرماخوردگی مفید به نظر نمی‌رسد.

روی می‌تواند به توانایی سلول در مقابله با عفونت کمک کند، شواهدی وجود دارد که کمبود روی باعث افزایش سیتوکین‌های پیش التهاب و کاهش تولید آنتی بادی می‌شود.

اما این در زندگی واقعی به چه معناست؟ با  بررسی ۱۳ مطالعه دیگر، اگر روی در طی ۲۴ ساعت از اولین علائم سرماخوردگی مصرف شود، ممکن است طول سرماخوردگی را فقط یک روز کاهش دهد.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می‌تواند باعث سوزش معده، گرفتگی معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد شود. به طور متوسط ​​مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای زنان بزرگسال 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم است.

بیش از ۴۰ میلی گرم روی هر روز می‌تواند باعث خشکی دهان، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و اسهال شود، به علاوه می‌تواند طعم فلزی بدی داشته باشد.

“طبق گفته NIH، استفاده طولانی مدت از روی می‌توانند باعث کم شدن سطح مس در بدن و ایمنی پایین‌تر و کاهش کلسترول خوب شود.

در سال 2009 ، FDA به مردم در مورد استفاده از اسپری‌های روی هشدار داد زیرا استفاده از آن  با بیش از 100 مورد از بین رفتن بویایی ارتباط داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha