سلامت نیوز : فست فودها حاوی مواد افزودنی مختلف از قبیل انواع سس ها ادویه ها رنگ ها اسانس ها و نگهدارنده ها هستند و زیاده روی در مصرف آنها مفید نیست و موجب بروز عوارض و اختلالات زیادی در انسان می شود.
دكتر فقهی رییس مركز بهداشت شرق اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: ممکن است آماده كردن و طبخ فست فود ها طبق اصول صحیح بهداشتی نباشد. برای مثال بیشتر افراد در تهیه چیپس پس از سرخ كردن سیب زمینی روغن باقی مانده را سرد كرده و مجدداً آن را استفاده می نمایند این كار ممكن است به دفعات تكرار شود كه برای سلامت انسان بسیار زیان آور است هم چنین در تهیه انواع ساندویچ ها ممكن است نكات بهداشتی رعایت نشود و به هنگام آماده سازی این غذاها به میكروب های خطر ناك آلوده شوند و انسان را بیمار نمایند.
وی اضافه كرد: چاقی و اضافه وزن بیماری های قلبی و عروقی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندك در دراز مدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند.
وی در ادامه گفت: نان های مورد استفاده در غذاهای آماده نیز غالباً بدون سبوس است كه منجر به كاهش دریافت فیبر مورد نیاز بدن می شود و همچنین شیوع برخی سرطان ها نیز از عوارض مصرف مداوم غذاهای آماده است كه به علت تركیبات نیترات و نیتریت ایجاد می شوند . ( نیتریت ها، نیترات ها و فسفات ها برای حفظ رنگ و طعم سوسیس و كالباس مورد استفاده قرار می گیرند).
دكتر فقهی با اشاره به اینكه هنگام سرخ كردن برخی از غذاهای آماده درجه حرارت غذا به بالاتر از نقطه جوش می رسد و در چنین درجاتی بعضی مواد مغذی موجود در غذا به مقدار زیادی كاهش می یابد، یادآور شد: هضم این مواد در دستگاه گوارش به علت چربی بالای آنها مختل می شود و همچنین انواع چاشنی ها و سس هایی كه همراه با غذاهای آماده مصرف می شوند محرك اشتها، ترشح اسید معده و حركات سیستم گوارشی هستند كه این موضوع زمینه را برای پرخوری و بروز چاقی فراهم می آورد.
وی همچنین به مضرات استفاده از نوشابه های گازدار اشاره کرد و گفت: نوشابه های گازدار كه همراه غذاهای آماده مصرف می شوند حاوی مواد اسیدی شیمیایی و قند هستند به همین دلیل موجب شیوع چاقی و اختلال در هضم و جذب مواد مغذی غذاها در دستگاه گوارش می شوند . هم چنین به دلیل داشتن اسید فسفریك سبب كاهش جذب كلسیم مواد غذایی شده در ایجاد پوسیدگی دندان و پوكی استخوان نقش دارند.
دكتر فقهی در ادامه خاطر نشان کرد: غذاها و میان وعده های آماده معمولاً كیفیت تغذیه ای و بهداشتی چندان مناسبی ندارند و اكثراً فاقد ارزش تغذیه ای مناسب هستند و به خصوص چنانچه در الگوی غذایی انسان جایگاه مهمی بخود اختصاص دهند و در مصرف آنها افراط شود، نیازهای تغذیه ای انسان را تامین نكرده و علاوه بر آن انسان را به عوارض و بیماریهای مختلفی مبتلا خواهند كرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha