چندی است که شنیدن نام شهر «دیشموک» در استان کهگسلویه وبویراحمد خودکشی را تداعی می‌کند. خبرهایی که از خودکشی زنان و دختران در این شهر مخابره می‌شود تقریبا به خبری دائمی و روزمره تبدیل شده است.

«دیشموک» و مشکلاتی که پشت خودکشی پنهان است

سلامت نیوز:چندی است که شنیدن نام  شهر «دیشموک» در استان کهگسلویه وبویراحمد خودکشی را تداعی می‌کند. خبرهایی که از خودکشی زنان و دختران در این شهر مخابره می‌شود تقریبا به خبری دائمی و روزمره تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،اگر در سالیان گذشته نام استان ایلام با خودکشی زنان گره خورده بود، اما اکنون خبرهای منتشره این ذهنیت را ایجاد می کند که گویی شهر دیشموک گوی سبقت را از برخی شهرها ربوده است، اما واقعیت این است که بخشی از این ذهنیت حاصل کارکرد فضای مجازی ورسانه است، اما بدون تردید این شهرمشکلات عدیده ای دارد که پشت برجستگی خبرهای مربوط به خودکشی پنهان شده است.

 آمارهایی که از خودکشی زنان و دختران در این شهر به رسانه‌ها راه پیدا‌ می‌کند، شاهدی بر این ادعاست. همین دو روز پیش یکی از اعضای شورای شهر دیشموک به ایلنا گفت:«در ۳، ۴ سال اخیر حدود ۶۰ نفر که بیشترشان را زنان تشکیل می‌دهند‌ اقدام به خودکشی کرده‌‌اند.» سلمان بینا گفت: «در یک ماه اخیر نیز دو مرد و یک دختر 11ساله اقدام به خودکشی کرده‌‌اند که متاسفانه همگی آنان فوت کردند.»

دختر ۱۱ساله‌‌‌ای که بینا از آن نام برد در روز دوشنبه ۲۰بهمن در روستای ده‌قاضی دیشموک خود را حلق‌آویز کرد. مسعود انصاری، دهیار روستای ده‌قاضی در این خصوص به رسانه‌ها گفته بود: «این دختر کلاس ششم دبستان و در حال تحصیل بود؛ متاسفانه این خانواده به لحاظ مالی بسیار فقیر هستند، آن‌ها در یک منزل مسکونی با زیربنای ۱۲متری زندگی می‌کنند. پدر خانواده هیچ گونه درآمدی هم ندارد.

این روستا حدود ۸۰ خانوار دارد که اکثرا وضع مالی بدی دارند و فقیر هستند.»می‌گویند فقر و عدم دسترسی به امکانات آموزشی زنان و دختران جوان را به سمت خودکشی و خودسوزی سوق داده است. زنان این شهر عمدتا از شدت فقر و تنگدستی جان خود را‌ می‌ستانند و دختران جوان به‌خاطر عدم امکانات و نبود زمینه‌های آموزشی و ترک تحصیل و بیکاری آغوش خود را به سوی مرگ‌ خودخواسته می‌گشایند.


 به ریشه‌های خودکشی توجه شود

اسماعیل آذری‌نژاد، روحانی فعال فرهنگی در منطقه دیشموک معتقد است به جای پرداختن و دامن زدن به موضوع خودکشی در این مناطق، بهتر است به ریشه‌ها و زمینه‌هایی که زنان، دختران و حتی مردان را به سمت خودکشی سوق‌ می‌دهد پرداخته شود و تلاش شود که این زمینه‌ها از بین برود. وی  گفت:«مانور دادن بر روی آمار خودکشی در دیشموک باعث شده که نگاه‌ها‌ فقط به رقم و ارقام خودکشی جلب شود‌ و ریشه‌های این معضل اجتماعی به فراموشی سپرده شود. در صورتی که اگر حل مشکلات دیشموک و شهرهای کم‌برخوردار استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار گیرد، خود به‌خود ریشه‌ها و زمینه‌های خودکشی از بین‌ می‌رود.»

آذری‌نژاد افزود:«فقط دیشموک نیست که برخی از ساکنانش برای فرار از مشکلات به خودکشی روی آورده‌‌اند. شهر دهدشت نیز آمار خودکشی بالایی دارد و حتی آمار خودکشی این شهر در میان نوجوانان بیشتر از دیشموک است در صورتی که دهدشت از نظر امکانات برخوردارتر از دیشموک است و از نظر گستردگی فقر شرایط به مراتب بهتری از دیشموک دارد.»این روحانی و فعال اجتماعی یکی از دلایل خودکشی را به بحث آموزش گره زد و افزود:«در بحث آموزش اغلب شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ضعیف هستند.» وی گفت:«آموزش و پرورش باید در دو حوزه خانواده و دانش‌آموزان فعال باشد.

ارتباط مستمر معلمان با خانواده‌ها و مشاوره و آگاهی دادن آنان به والدین‌ می‌تواند در حل مشکلات دانش‌آموزان خیلی تاثیرگذار باشد. اما اکنون شاهد آن هستیم که برخی از معلمان حتی در بحث آموزش هم مشکل دارند. دانش‌آموز کلاس پنجم ابتدایی است، اما هنوز توان خواندن و نوشتن ندارد. در این شرایط طبیعی است که آموزش مهارت‌های زندگی، خلاقیت، فرهنگ گفتمان و ... فراموش و تعطیل‌ شود. معلم باید بتواند فرهنگ گفت‌وگو را به دانش آموزان آموزش دهد که اگر موضوع و مشکلی برایشان پیش آمد به جای انجام اقدامات خطرناک، با‌ گفت‌وگو با والدین خود مسئله را حل کنند.»


 مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مدارس

آذری‌نژاد ادامه داد:«بدیهی است متولی آموزش در کشور سازمان‌ آموزش و پرورش است و کوتاهی این سازمان در وظیفه ذاتی خود‌ می‌تواند مشکلات زیادی را خلق کند.»این روحانی فعال در حوزه فرهنگ و آموزش به موضوع مشاوره اشاره کرد و گفت:«در زمینه مشاور‌ و مشاوره در مدارس بسیار ضعیف عمل شده است، به نحوی که در روستاها‌ اصلا مشاور تعریف نشده و چیزی به نام مشاور وجود ندارد. بدیهی است وجود مشاور در مدارس‌ می‌تواند هم به دانش آموزان و هم به والدین کمک کند.»

وی به امکانات مدارس اشاره کرد و گفت:«مدارس از نظر سخت‌افزاری نیز شرایط خوبی ندارند. مدارس ما هنوز گرفتار‌ نداشتن سرویس بهداشتی و... هستند. سوتغذیه نیز یکی دیگر از مشکلات دانش‌آموزان است. در گذشته برنامه‌‌‌ای تحت عنوان تغذیه مدارس اجرا‌ می‌شد. اما اکنون تعطیل شده است. در صورتی که تغذیه مناسب بر روی رفتار بچه‌ها، کلام آنان خشونت و ... تاثیر‌ می‌گذارد.مجموعه این عوامل‌ می‌تواند بر سوق دادن نوجوانان به سمت خودکشی تاثیرگذار باشد.»


نیاز مردم دیشموک به آموزش

چند وقت پیش طیبه سیاووشی نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با همدلی با اشاره به تجربه کار میدانی در حوزه خودکشی، به نقش آموزش در خودکشی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: «پیگیری ما در کهگیلویه ‌و بویراحمد که ما منطقه دیشموک را بررسی کردیم متوجه شدیم چند معضل بزرگ آن‌جا وجود دارد.

مهم‌ترین آن این بود که آن‌ها نیاز به آموزش دارند، ‌این‌که یک مشاور آن‌جا باشد و بتواند به خانواده‌ها آموزش دهد. ما یک دوره کوتاه آموزشی را برای آن‌ها توانستیم برگزار کنیم.»وی افزود:«برخی از خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد رفتند و این دوره‌های آموزشی را برگزار کردند، اما این دوره‌ها اگر برگزار شود و سپس رها شود، چندان تاثیرگذار نخواهد بود، درصورتی که باید با حمایت دولت تداوم داشته باشد.

البته الان یک‌سری خدمات از طرف دولت به آن‌ها داده می‌شود، اما متاسفانه ارائه این خدمات توسط مشاورهای توانمندی نیست. مخصوصاً در رابطه با آموزش مردان و پسران که من اخیراً دیدم بیشتر موارد خودکشی در نوجوانان مربوط به پسرها بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha