سخنگو و عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، نسبت به مشکلاتی که داروخانه ها از بابت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک متحمل می شوند، توضیحاتی ارائه داد.

چالش نسخه خوانی الکترونیکی/داروخانه ها چه مشکلی دارند

سلامت نیوز:سخنگو و عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، نسبت به مشکلاتی که داروخانه ها از بابت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک متحمل می شوند، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حمید خیری، گفت: اگر قرار است شرایط حذف دفترچه‌های درمانی مردم در فاز اول اجرای آن به گونه‌ای باشد که پزشکان نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک کنند، باید فکری به حال کاهش سرعت انجام نسخه پیچی و ازدحام مردم در داروخانه‌ها کرد.


وی افزود: به هر حال شکی وجود ندارد که این کار هم وقت گیر است و هم نیاز به دقت و توجه و تمرکز دارد و هم اینکه مسؤلیت حقوقی به دنبال دارد.


خیری با خطاب قرار دادن سازمان‌های بیمه گر که مراقب باشید با شتابزدگی و بدون لحاظ تجربیات سایر کشورها، فرسایش برای مردم و داروسازان ایجاد نکنید، گفت: این روند اگر بدون تدارک، دیدن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری باشد، قطعاً به ضرر بیماران و نظام سلامت کشور تمام می‌شود.


سخنگوی انجمن داروسازان ایران ادامه داد: ما به طور کلی از اجرای این طرح به عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت می‌کنیم و آن را یک گام بلند برای پیشبرد اهداف درمانی کشور ارزیابی می‌کنیم ولی به شدت معتقدیم که نباید از سیستم «راه بیانداز و جابیانداز» پیش برویم و تجربه‌های قبلی را باید در جلوی دیدگان خودمان قرار دهیم.


وی افزود: اینکه یک پروژه را در سطح ملی اجرا کنیم و بعد حین اجرا دنبال پوشش دادن به هزینه‌های آن و رفع ایرادات آن باشیم، درست نیست.


خیری گفت: واقعیت این است که اگر بستر و زیرساخت آن فراهم نشود، اجرای این پروژه با دست اندازها و گرفتاری‌هایی مواجه می‌شود که در نهایت به ضرر تمام ذی نفعان خواهد بود.


وی ادامه داد: باید هم منابع تأمین هزینه‌های آن پیش بینی شود و هم برای اشکالات مختلفی که ممکن است از جنبه حقوقی، اجرایی و درمانی به وجود بیاید، راهکار و آینده نگری داشت.


خیری گفت: باید مسئولیت‌های حقوقی و قانونی در این پروژه ملی به درستی تعریف و تقسیم شود.


وی در خصوص هزینه‌های اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک، افزود: باید برای تبدیل نسخه کاغذی به آنلاین، همانطور که برای خدمات مراکز پیشخوان دولت، تعرفه تعریف شده است، برای این کار هم تعرفه تعریف شود.


عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: باید برای جبران هزینه‌هایی که در داروخانه‌ها بابت تأمین سخت افزار و نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه صورت می‌گیرد، محل قانونی در نظر گرفته شود.


وی ادامه داد: بهترین گزینه این است که از محل صرفه جویی هایی که برای سازمان‌های بیمه گر رخ می‌دهد، هزینه‌های داروخانه‌ها جبران شود.


خیری گفت: خواسته انجمن داروسازان ایران، حفظ حقوق مردم و همچنین داروسازان است و در این مسیر جلسات و مکاتبات متعددی را با مسئولین بیمه داشته ایم و امیدواریم هرچه زودتر در این رابطه، پیش بینی‌های لازم صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha