پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 307962

یک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: گرفتن نوار مغزی به تنهایی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند، نوار مغزی صرفا برای افرادی تجویز می‌شود که مبتلا به صرع هستند.

نوار مغزی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: گرفتن نوار مغزی به تنهایی کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند، نوار مغزی صرفا برای افرادی تجویز می‌شود که مبتلا به صرع هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی اکبریان، فوق تخصص مغز و اعصاب و نورولوژی در مورد دلایل و تشخیص انواع سردرد اظهار کرد: سردرد‌ها یکی از شایع‌ترین علل مراجعه بیمار به پزشک است. با توجه به انواع مختلف  سردردها، دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد.


اکبریان با بیان اینکه سردردها انواع متفاوتی دارند، گفت: شدت سردرد در برخی مواقع روند کاهشی دارد و گاهی فزاینده است. پزشک متخصص با توجه به زمان سردرد یعنی موقعی که فرد دچار سردرد می‌شود، می‌تواند علت سردرد را تشخیص بدهد.


او ادامه داد: برای مثال بعضی سردرد‌ها قبل از بیدار شدن از خواب اتفاق می‌افتد و چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین می‌رود. بعضی سردرد‌ها تا دقایقی پس از بیدار شدن نیز ادامه دارد و گاه تا نزدیک ظهر، همراه بیمار است. معمولا افرادی که فشار خون بالا دارند، صبح‌ها قبل و بعد از بیدار شدن از خواب، دچار سردرد می‌شوند.


این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: سردرد‌هایی که بعد ازظهر و نزدیک عصر اتفاق می‌افتد معمولا به دلیل سینوزیت است. سردرد‌هایی که عصر‌ها و اوایل شب به سراغ بیمار می‌آید معمولا به دلیل بیماری‌ها و مشکلات چشمی است. علت سردرد‌های مزمن روزانه نیز مشکلات و ناراحتی‌های عصبی است. برخی سردرد‌ها نیز در شب و حین خواب اتفاق می‌افتد و فرد را از خواب بیدار می‌کند، این نوع سردرد بسیار مهم و خطرناک است و باید خیلی سریع مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ممکن است یکی از نشانه‌های تومور مغزی و فشار داخل جمجمه باشد.


اکبریان ادامه داد: مکان سردرد نیز بسیار حائز اهمیت و برای تشخیص کمک کننده است. برخی درد‌ها در ناحیه پشت چشم ایجاد می‌شود، گاهی درد در ناحیه پیشانی، گاهی ناحیه دو طرف سر و گاهی پشت سر و گردن است.


صفت سردرد، یکی از کمک کننده‌ترین عوامل تشخیص است
او بیان کرد: صفت سردرد هم یکی از کمک کننده‌ترین عوامل تشخیص است، سردرد‌هایی که به صورت تیر کشنده همراه با درد بسیار شدید ایجاد می شوند برای پزشک از اهمیت زیادی برخوردارند برای مثال بیمار، شدت درد خود را اینگونه توصیف می‌کند؛« احساس می‌کنم یک شمشیر در سرم فرو رفته است یا احساس می‌کنم، با پتک و چکش به سرم ضربه می‌زنند». گاهی درد‌ها ناگهانی و چند دقیقه‌ای هستند و بعد از گذشت مدتی خوب می‌شوند. گاهی درد، ساعت‌ها طول می‌کشد و گاهی به صورت دائمی و یک هفته و دو هفته‌ای ادامه دارد.


اکبریان گفت: انتشار سردرد نیز از دیگر موارد حائز اهمیت در تشخیص سردرد است. برای مثال درد سر در ناحیه پشت چشم بیمار است اما درد را تا ناحیه گردن نیز احساس می‌کند. گاه شدت درد به اندازه‌ای است که بیمار تا ستون فقرات و گردن آن را احساس می‌کند، گاه هم سردرد در گوش‌ها منتشر می‌شود.


این فوق تخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: عواملی وجود دارند که باعث کاهش و یا افزایش سردرد می‌شوند. برای مثال بیمار می‌گوید « هنگام انجام فعالیت‌های شدید دچار سردرد می‌شوم»، گاهی نیز بیمار می‌گوید «پس از انجام فعالیت هنگامی که برای استراحت یا خواب اقدام می‌کنم، سردردم افزایش می‌یابد، که با مصرف قرص مسکن این درد کاهش می‌یابد»، گاهی هم برخی افراد سردردشان با دوش آب سرد التیام پیدا می‌کنند.


او گفت: اصولا سردرد‌های ناگهانی که تا کنون فرد هرگز تجربه آن نوع از سردرد را نداشته، بسیار مهم و حتی خطرناک است زیرا ممکن است یکی از دلایل آن، پارگی رگ‌های مغزی باشد اما سردرد‌هایی که مداوم هستند و فرد سالهاست درگیر آن است، نمی‌تواند خطرناک باشد و از اصلی‌ترین دلایلش می‌توان به فشار‌های عصبی و روحی اشاره کرد.


این فوق تخصص مغز و اعصاب در مورد تشخیص دلایل سردرد توضیح داد: با ارائه شرح حال بیمار و بررسی توسط پزشک، گرفتن فشار خون، چک کردن تب، معاینه چشم، اندازه گیری فشار چشم، فشار مغز و همچنین لمس نقاط مختلف سر بیمار، می‌توان علل خارجی سردرد را بررسی کرد.


او افزود: پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها و معاینات اگر باز پزشک نتوانست تشخیص قطعی بدهد، باید سی تی اسکن از مغز انجام شود تا پزشک بتواند فشار مغز و مایع مغزی را بررسی کند. به وسیله مشاهده یک سی تی اسکن ساده، پزشک معالج می‌تواند تومور مغزی، اختلالات عروقی و یا خون ریزی‌های مغزی را تشخیص دهد؛ در نهایت با ادامه دار شدن سردرد، انجام ام آر آی ضرورت پیدا می‌کند.


اکبریان تصریح کرد: گرفتن نوار مغزی هیچ کمکی به تشخیص سردرد نمی‌کند و اگر پزشکی دستور انجام نوار مغزی را صادر کرد به این معنی است که سردرد، نوع خاص و خطرناکی ندارد و نیازی نیست بیمار نوار مغزی انجام دهد. نوار مغزی صرفا برای افرادی تجویز می‌شود که مبتلا به صرع هستند. افرادی که از غلظت و فشار و چربی خون رنج می‌برند و درصد اکسیژن رسانی مغزشان افزایش پیدا کرده است با انجام یک آزمایش خون می‌توانند به تشخیص بیماری کمک کنند.


او یادآوری کرد: در شرایطی که پزشک معالج از هیچ طریقی موفق به تشخیص دقیق نشود و یا در صورتی که بیمار با مصرف دارو هیچ تغییری در دردش ایجاد نشود، متوجه می‌شویم که منشا سردرد، عصبی است و فرد باید مشکلات روحی اش مثل افسردگی و استرس و فشار عصبی را درمان کند و به حداقل برساند تا درمان‌های مربوط به سردردش، تاثیر پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha