سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 30798
سلامت نیوز : زولبیا و بامیه ‌یكی از شیرینی های اصیل ایرانی است كه مصرف آن در ماه مبارك رمضان در میان ایرانیان رواج دارد هر چند این شیرینی مورد علاقه بسیاری از روزه داران است اما افراط در مصرف این شیرینی می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد.
 
به گزارش ایرنا، زولبیا و بامیه یكی از شیرینی جات حاضر در سفره های افطاری بسیاری از خانواده های روزه دار ایرانی در ماه مبارك رمضان است این در حالی است كه برخی از روزه داران از ویژگی های زولبیا و بامیه خوب بی خبر هستند و هر نوعی از این ماده قندی را كه در مغازه ها می بینند، خریداری كرده و بدون اطلاع از نكات بهداشتی، آن را مصرف می كنند.
به گفته متخصصان تغذیه و افراد دست اندركار تهیه زولبیا و بامیه، این نوع شیرینی باید دارای، عطر، طعم و رنگ روشن باشد و سوختگی و تغییر رنگ قهو ه ای در آن مشاهده نشود.
ذرات سوخته شده نیز نباید بر روی زولبیا و بامیه وجود داشته باشد و حتما در یخچال یا محل خشك و خنك نگهداری شود.
روزه داران باید بدانند كه از نگهداری طولانی مدت زولبیا و بامیه درمنزل خوداری كنند و آن را درحجم كم خریداری كنند تا در اسرع وقت مورد استفاده قرارگیرد.
یك كارشناس تغذیه گفت: روزه داران باید در وعده سحری از مصرف زولبیا و بامیه خودداری كنند زیرا به علت شیرینی بالای آن، قندخون به سرعت افزایش یافته و منجر به گرسنگی زودرس درساعات ابتدایی روز می شود.
افراد مبتلا به دیابت (قند خون بالا)، چاقی و چربی خون بالا تا حد ممكن از مصرف این نوع شیرینی ها در این ماه معنوی پرهیز كنند و در صورت تمایل، تا حد امكان مصرف آن را كاهش دهند.
وی به روزه داران توصیه كرد، اینگونه شیرینی ها را تا حدامكان از مراكز تهیه و توزیع معتبر كه شرایط بهداشتی را رعایت می كند خریداری كرده و از دوره گردها بامیه و زولبیا و شیرینی و مانند آن را خریداری نكنند.
یك متخصص تغذیه در این باره می گوید: زولبیا و بامیه دارای قند و چربی بالا است و افراد با مصرف این شیرینی ها،‌ دچار وزن زیاد شده و میزان كالری دریافتی شان هم افزایش می یابد.
دكتر محمدرضا وفا ادامه می دهد: یكی از اهداف روزه داشتن در ماه مبارك رمضان،‌كنترل و كم كردن وزن است.
وفا ادامه داد: افرادی كه به شكل بی رویه از زولبیا و بامیه و حتی شیرینی جات استفاده می كنند، ‌قند خونشان افزایش می یابد و فواصل گرسنگی كوتاه می شود.
به گفته وی، این افراد دچار گرسنگی كاذب شده و در نتیجه با مصرف غذاهای مختلف و زیاد، دچار اضافه وزن زیاد می شوند.
وی ادامه می دهد: برخی از زولبیا و بامیه ها در روغن های دارای اسیدهای چرب، تهیه و سرخ می شود كه برای بدن انسان ‌مضر است. البته زولبیا و بامیه ای كه از روغن مخصوص سرخ كردنی و سالم و بهداشتی هم تهیه شده باشد باید به مقدار متعادل مصرف كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha