دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 308

به گزارش سلامت نیوز: گروهی از دانشمندان با اعلام هشدار نسبت به این موضوع که به مرور استفاده از آنتی بیوتیک ها در از بین بردن باکتری های بیماری زا بی اثر می شوند از استفاده از تکنیک جدیدی برای از کار انداختن باکتری ها و ویروس های بیماری زا در بدن خبر داده اند: بی دندان کردن باکتری های خطرناک!

باکتری های بیماری زا بی دندان می شوند
فیلوتوویچ و همکارانش از دانشگاه واشنگتن در مدیسون آمریکا اخیرا فرآیندی را آغاز کرده اند که در آن به جای کشتن باکتری های بیماری زا که خود موجب فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب برای رشد باکتری های مقاوم تر می شود، مکانیسم فعالیت خطرناک آنها را خنثی کرده و در حقیقت تبدیل به ارگانیسم های بی دندان می شوند.
آنها در این فرآیند در تلاش هستند تا ساختار فعالیتی باکتری های بیماری زا را تضعیف کنند.
به گفته دانشمندان، ارگانیسم های کوچک همچون باکتری ها، DNA خود را به دو شیوه ذخیره می کنند : بر روی کروموزوم ها و پلامیدها که مورد دوم در حقیقت تکه های کوچکی از DNA محسوب می شوند که برای ادامه حیات باکتری چندان حیاتی نیستند.
ژن هایی که موجب بیماری زایی یک باکتری و در عین حال حفاظت آن در برابر آنتی بیوتیک ها می شوند بر روی مورد دوم یعنی پلامیدها ذخیره می شوند.
دانشمندان می گویند، سلاح مورد استفاده برای خلع سلاح باکتری های بیماری زا در حقیقت تکه های کوچک DNA مربوط به انواع دیگر باکتری ها هستند که با جایگزین شدن پلامید باکتری دیگر، در حقیقت آن را در حالیکه زنده است، بی دندان می کنند!
بر اساس گزارش لایوساینس، مزیت اصلی این تکنیک جدید عدم ایجاد فضای خالی برای رشد دیگر باکتری ها و ارگانیسم های بیماری زاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha