عضوهیات مدیره سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به ضرورت وجود آموزشهای دوران بلوغ دختران گفت: هم اكنون برخی از ماماها در مدارس راهنمایی و دبیرستان غیرانتفاعی به عنوان مربیان بهداشت به ارایه آموزش می‌پردازند.

به كارگیری ماماها در سمت مربی بهداشت در مدارس غیرانتفاعی دخترانه

ناهید خداكرمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه هیچ حرفه‌ای در گروه پزشكی به اندازه ماماها با مسایل دوران بلوغ، یائسگی و دوران باروری آشنا نیستند، اظهار داشت: حضور ماما در مدارس به ویژه مدارس غیر انتفاعی به عنوان مربی بهداشت تاثیر بسزایی را در كاهش مشكلات ناشی از هیجانات دوران بلوغ به همراه داشته است.


وی با اشاره به این كه 50 درصد از جمعیت كشور و جمعیت دانش آموزی را زنان تشكیل می‌دهند، گفت: ماماهای كشور توانمند و آماده به كار برای ارایه مباحث آموزش بهداشت بلوغ در مقاطع راهنمایی و دبیرستان هستند تا دوران بلوغ به درستی سپری شود.


خداكرمی به برنامه‌های آموزش دوران بارداری مادران ایرانی طی 9 جلسه با هدف توانمند سازی برای انتخاب شیوه زایمان طبیعی اشاره كرد و توضیح داد: 90 درصد بارداریها، طبیعی و روند فیزیولوژیك خود را به خوبی سپری می‌كنند و فقط در بارداریهای پرخطر حضور متخصص زنان الزامی است.

وی ادامه داد: طبق پروتكل وزارت بهداشت پس از 30 سال تاخیر نسبت به جهان، كلاسهای آموزشی در مراكز خصوصی و دولتی برگزار می‌شود تا مادران نسبت به انتخاب شیوه زایمان طبیعی توانمند شوند.


عضوهیات مدیره سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به محدودیت اعمال شده از سوی سازمانها در به كارگیری نیروی انسانی گفت: در NHS (سیستم ملی سلامت انگلستان) برای دستیابی بهتر به خدمات زنان و مامایی 30 تا 50 ماما به ازای هر یكهزار تولد زنده تعریف شده حال آن كه این شاخص در ایران 10 ماما به ازای هر یكهزار تولد زنده است.


عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی كشور اضافه كرد: یكی از مشكلات مطرح شده برای جامعه مامایی ناشی از عدم آگاهی سازمانهای بیمه گر به این مقوله است كه بیمه خدمات را شامل می‌شود نه دهنده خدمت را و چنانچه خدمت ارایه شده توسط ماماها تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرد ضمن مقرون به صرفه بودن، كیفیت سلامت را نیز ارتقا می‌دهد.

خداكرمی با اشاره به اجرای طرح بیمه روستایی و پزشك خانواده و حضور ماما در تیم پزشك خانواده گفت:‌ دریافتی ماماهای حاضر در این طرح با 61 خدمت تعریف شده (مراقبت دوران بارداری، غربالگری شایع زنان و تشخیص و درمان بیماریهای شایع زنان و غیره) عادلانه نیست و برای پیاده سازی عدالت و افزایش دسترسی به خدمات باید از دهندگان خدمت آغاز و به گیرندگان خدمت تسری یابد.

به گفته وی، 5 می مصادف با 15 اردیبهشت از سوی سازمان بهداشت جهانی و كنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام‌گذاری شد كه شعار امسال این روز جهانی حضور دائمی ماما در كنار زنان گیرندگان خدمت است كه این حاكی از جامع نگر بودن حرفه مامایی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha