سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 30805
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هر فردی كه دچار تب شود و تب او بیش از 3 تا 4 روز به طول انجامد باید از نظر حصبه بررسی شود مخصوصاً اگر این فرد از آب چاه یا غذای آلوده در یك رستوران آلوده مصرف كرده باشد.

حمیدعمادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حصبه در فصل تابستان معمولاً شایع می‌شود و از طریق خوردن آب و غذای آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: در حدود 10 تا 15 سال قبل حصبه در كشور بسیار شایع بود و بخش‌های بیمارستان‌ها از این بیماران پر بودند ولی در سال‌های اخیر به دلیل بهبود میزان بهداشت آب و مواد غذایی میزان شیوع حصبه كمتر شده است.

عمادی تصریح كرد: حصبه را یك میكروب باسیل گرم منفی ایجاد می‌كند كه مهمترین شاخصه ایجاد آن تب است البته به همراه تب كاهش سطح هوشیاری، اسهال، یبوست، دانه‌های ریز روی بدن و علائم كبدی نیز ممكن است مشاهده شود.

وی گفت: عمده‌ترین عارضه این بیماری این است كه در هفته سوم بیماری ممكن است روده‌های بیمار سوراخ شود یا خونریزی گوارشی ایجاد شود.

این متخصص عفونی ادامه داد: حصبه معمولاً پس از 4 هفته ابتلا خودبه‌خود خوب می‌شود و گفته می‌شود این بیماری با مصرف غذاهای آلوده و آبی كه با آب چاه آلوده باشد منتقل می‌شود.

وی اضافه كرد: درمان دارویی این عارضه در گذشته داروی كلرام فنیكول بود كه به دلیل وجود عوارض زیاد در آن از داروهای دیگری مانند سیپروفلوكساسین و سفتریاكسون استفاده می‌شود.

عمادی خاطرنشان كرد: هر بیماری كه دچار تب شود و تب آن بیش از 3 تا 4 روز به طول انجامد باید از نظر حصبه بررسی شود مخصوصاً اگر این فرد از آب چاه یا غذای آلوده در یك رستوران آلوده مصرف كرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha