یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 308105

عوامل مختلفی باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود بنابراین توجه به برخی از نشانه‌های اولیه، امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کند.

نشانه‌های سرطان پوست که نادیده گرفته می‌شوند

سلامت نیوز:عوامل مختلفی باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود بنابراین توجه به برخی از نشانه‌های اولیه، امکان تشخیص زودهنگام را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ملانوما یا سرطان پوست اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا مردم فکر نمی‌کنند که به اندازه انواع دیگر سرطان ها جدی باشد. متأسفانه، سرطان پوست می‌تواند به سادگی جوش‌هایی که از بین نمی‌رود یا خال‌هایی که فراتر از مرز خود رشد می‌کنند، خود را نشان دهد. در این گزارش با ۸ نشانه سرطان پوست آشنا خواهیم شد.


۱. جوشی که از بین نمی‌رود
با افزایش سن، برجستگی‌هایی به رنگ پوست مشاهده می‌شود که ممکن است بیایند و بروند. با این حال، اگر جوش صورتی دارید که به نظر می‌رسد از بین رفتنی نیست، جای نگرانی وجود دارد. هر جوشی که بیش از چند هفته بماند، باید توسط یک متخصص پوست ارزیابی شود.


۲.  برجستگی پوست که قهوه‌ای یا سیاه نیست
یک تصور غلط در بین مردم وجود دارد که برجستگی پوست به رنگ قهوه‌ای یا سیاه سرطانی است. درحالی که نگران‌کننده‌ترین‌ها، مواردی هستند که خود را به صورت یک لکه نشان می‌دهند. هر برجستگی پوستی صورتی یا سفید می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد (اگر خطرناک‌تر نباشد).


۳. نوار تیره روی ناخن
گاهی اوقات، سرطان پوست به صورت یک خط عمودی روی انگشت شست پا یا ناخن‌های دست مشخص می‌شود. اولین تصور این است که این نواحی ضربه خورده‌اند. با این حال، اگر نوار قهوه‌ای یا سیاه باشد و تغییر رنگ متنوعی داشته باشد، باید موضوع را بررسی کنید، زیرا می‌تواند نشانه سرطان پوست باشد. نکته دیگر این است که نوار باید از سه میلی‌متر پهن‌تر باشد.


۴. سیستم ایمنی شما ضعیف شده است
سیستم ایمنی ضعیف، شما را در معرض انواع آکنه‌ها قرار می‌دهد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شامل افرادی هستند که ایدز یا HIV مثبت یا سرطان دارند و شیمی درمانی می‌کنند.
هر فردی که از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کند، خطر ابتلا به سرطان پوست را دارد. در میان مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی نیز خطراتی وجود دارد.


۵.  بریدگی که خونریزی‌اش متوقف نمی‌شود
طبیعی است که بعد از اصلاح کمی خونریزی کنید اما اگر سرطان پوست داشته باشید، خونریزی زیاد خواهد بود. تیغ می‌تواند سطح پوست را دچار خراش کند. اگر یک خراش در طول اصلاح مرتباً خونریزی می‌کند، باید توسط یک متخصص پوست ارزیابی شود.


۶. خالی که مرز‌های نامنظم دارد
خال‌هایی که شکل عجیب و غریب و لبه‌های نامنظم دارد، می‌تواند نشانه‌ای از دردسر باشد. اگر خال‌های زیادی داشته باشید، می‌توانید یکی را که شبیه بقیه خال ها نیست به راحتی تشخیص دهید. بیشتر خال‌ها خوش خیم هستند، اما اگر متفاوت به نظر برسند، بهتر است آن‌ها را بررسی کنید، زیرا ممکن است نشانه سرطان پوست باشند.


۷. خالی که رنگ متفاوتی دارد
اگر رنگ همه قسمت‌های خال یکسان نباشد و سطح آن سایه‌هایی متفاوت از قهوه‌ای و سیاه یا حتی گاهی لکه‌های صورتی، قرمز، سفید یا آبی داشته باشد جای نگرانی وجود دارد.


۸. خالی که در حال تغییر است
اگر خالی دارید که اندازه، شکل یا رنگ آن در حال تغییر است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
فاکتور‌های خطر سرطان پوست– سابقه آفتاب‌سوختگی. یک یا چند آفتاب سوختگی شدید می‌تواند خطر ابتلا به ملانوم یا سرطان پوست را افزایش دهد.
– قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراء بنفش (UV).
– زندگی در نزدیکی خط استوا یا در ارتفاعات بالاتر.
– داشتن خال‌های زیاد یا غیرعادی. داشتن بیش از ۵۰ خال معمولی روی بدن نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به ملانوم است. همچنین، داشتن یک نوع خال غیرعادی خطر ابتلا به ملانوم را افزایش می‌دهد.
– سابقه خانوادگی ملانوما.
– سیستم ایمنی ضعیف. خطر ابتلا به ملانوم و سایر سرطان‌های پوست در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بالاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha