سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 30811
سلامت نیوز : در شرایطی كه هیچ آمار دقیقی درباره سهم هر یك از برند‌ها در بازار سیگار ایران وجود ندارد، شواهد امر نشان می‌دهد كه سه برند وینستون، كنت و مارلبورو بیشترین سهم را در بازار دخانیات ایران در اختیار دارند.

به گزارش ایسنا درباره بازار سیگار ایران نمی‌توان هیچ وقت با اطمینان صحبت كرد. حاشیه سود فعالان بازار دخانیات هم ‌چندان روشن نیست، اما گفته می‌شود حاشیه سود برخی برند‌ها به 200 درصد هم می‌رسد. یعنی از محل فروش یك پاكت سیگار با برندی خاص دو برابر قیمت آن، سود خالص به جیب فروشنده ریخته می‌شود.

دو سیگار وینستون و كنت هم‌اكنون در كشور تولید می‌شوند و واردات آنها نیز قانونی است. هرچند این دو برند در بازار سیگارهای قاچاق شده ایران نیز سهم قابل توجهی دارند، اما سیگار مارلبورو هم تولیدش در ایران ممنوع بوده و هم وارداتش؛ بنابراین ردپای مارلبورو را باید در بازار سیگارهای قاچاق ایران جست‌وجو كرد.

مصرف سیگار در ایران بین 60 تا 65 میلیارد نخ برآورد می‌شود. اگر این رقم را بر 20 كه تعداد نخهای موجود در هر پاكت سیگار است تقسیم كنیم، مصرف سیگار پاكتی درایران بین سه میلیارد تا سه میلیارد و 250 میلیون پاكت تخمین زده می‌شود.

حال اگر قیمت هر پاكت سیگار را در ایران بین هزار تا دو هزار تومان برآورد كنیم، ارزش بازار سیگار ایران بین سه تا 6.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. هرچند برخی ارزش بازار دخانیات ایران را بیش از این رقم‌ها می‌دانند. در هر حال اگر ارزش بازار سیگار ایران را حدود 7 میلیارد دلار تخمین بزنیم، سیگار مارلبورو سهمی حدود یك میلیارد دلاری در این بازار دارد. این سهم در حالی به دست آمده كه این سیگار نه در داخل تولید می‌شود و نه واردات آن به كشور قانونی است. این در حالی است كه سیگار‌های وینستون و كنت در مجموع بیشترین سهم را در بازار سیگار ایران داشته و ارزش این سهم بالغ بر سه میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

براساس آمار، سیگار وینستون حدود 70 درصد از واردات سیگار به كشور را به خود اختصاص می‌دهد.

از سیگار كنت هم اگر چه آمار دقیقی در دست نیست، اما این برند جزو سیگار‌های پرفروش در بازار ایران محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه حدود 60 تا 70 درصد بازار سیگار ایران در اختیار سه برند وینستون، مارلبورو و كنت است. اگر برندهای مربوط به شركت KT&G را نیز به سه برند فوق اضافه كنیم، این سهم شاید تا 80 درصد هم برسد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه صاحبان توزیع دو سیگار وینستون و كنت و همچنین افراد پشت پرده در قاچاق سیگار مارلبورو به ایران سلاطین سیگار ایران محسوب می‌شوند.

گفته می‌شود حجم معاملات عامل توزیع سیگار وینستون در ایران طی یك سال به بیش از 200 میلیارد تومان رسیده كه رقم بسیار بالایی در بازار دخانیات كشور محسوب می‌شود.

در همین حال گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره عاملیت‌های صنعتی سیگار در كشور زده می‌شود. به این صورت كه گفته می‌شود برخی از این عاملیتها جزو مافیای سیگار هستند. این در حالی است كه آمار نشان می‌دهد عاملهای صنعتی سهمی چهار درصدی در بازار سیگار ایران دارند.

سلطان سیگار ایران هر كه باشد هدف نهایی او حفظ سهمش در بازار ایران و ضربه زدن به سایر رقبا به هر قیمتی است. به نظر می‌رسد در این بین شركت دخانیات ایران و تصمیم‌گیران داخلی در كنترل جنگ غولهای دخانی نقش كلیدی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha