دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 308170

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست گفت: مواد ضد عفونی کننده در کوتاه مدت اثرات خود را نشان نمی‌دهد در حالت کلی هر نوع آلودگی شیمیایی که بیشتر از تحمل محیط زیست باشد و به گونه‌ای باشد که مواد شیمیایی به گونه‌های گیاهی و جانوری و به اکوسیستم آسیب جدی وارد کند در اصل چرخه طبیعی زمین را به خطر می‌اندازد.

مواد ضد عفونی کننده برای محیط آسیب پذیر هستند؟

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست گفت: مواد ضد عفونی کننده در کوتاه مدت اثرات خود را نشان نمی‌دهد در حالت کلی هر نوع آلودگی شیمیایی که بیشتر از تحمل محیط زیست باشد و به گونه‌ای باشد که مواد شیمیایی به گونه‌های گیاهی و جانوری و به اکوسیستم آسیب جدی وارد کند در اصل چرخه طبیعی زمین را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان ، با در نظر گرفتن معنای باکتری‌های مقاوم در برابر الکل در محیط و فضای سبز این نگرانی وجود دارد که استفاده بیش از حد ناگهانی در تمیز کردن محصولات و ضدعفونی کننده‌های محیطی در طی شیوع همه گیری منجر به افزایش تعداد گونه‌های باکتریایی مقاوم در برابر میکروبی می‌شود که محیط زیست و ما انسان‌ها با آن روبه رو هستیم.


ترکیبات رایج بسیاری از مواد تمیز کننده و ضدعفونی کننده‌هایی که شامل الکل ها، ترکیبات آمونیوم کواترنر، فنل ها، پراکسید هیدروژن، سورفاکتانت ها، کلرید بنزالکونیوم و تریکلوزان است. استفاده از برخی از این ترکیبات قبلاً به افزایش مقاومت ضد میکروبی مرتبط بوده است.


کارشناسان محیط زیست با دیده تردید به عملیات ضدعفونی شهر‌ها با مواد ضد ویروسی می‌نگرند و توصیه به توقف این عملیات دارند. زیرا استفاده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی، نه تنها عوارض جبران‌ناپذیری را بر محیط‌زیست بر جای گذارده، بلکه سلامت شهروندان را نیز با خطرات جدی مواجه می‌سازد.


در عملیات ضدعفونی شهری، مایعات ضدعفونی کننده ضد ویروس و ضد باکتریایی مورد مصرف قرار می‌گیرند که محلول اصلی غالب در آن، آب ژاول یا همان وایتکس می‌باشد. استفاده از این محصول ضدعفونی کننده شیمیایی در حالی برای مقابله با ویروس کرونا رایج شده است که دهه‌ها است نهاد‌های بهداشتی و زیست‌محیطی در سطح جهان نسبت به عوارض استفاده از این مایع شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست هشدار جدی داده می‌شود.


هر چند نمی‌توان منکر صدماتی که ممکن است مواد ضد عفونی کننده بر محیط زیست وارد کند، شد، ولی در شرایط فعلی که ویروس کرونا شایع شده و پای جان انسان‌ها در میان است انجام چنین اقدامات پیشگیرانه‌ای اجتناب ناپذیر است، ولی آیا زندگی ما در زمین به این چندسال برمیگردد، ما دیگر به زمین به محیط زیست بعد از کرونا نیازی نداریم، باید راه حل‌ها و مواد کم خطر یا حتی بی خطر را برای محیط زیست استفاده کنیم.


محمد مدادی، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست در خصوص استفاده از مواد ضد عفونی کننده و آسیب آن به محیط زیست به میزان گفت: معمولا در کوتاه مدت اثرات خود را نشان نمی‌دهد در حالت کلی هر نوع آلودگی شیمیایی که بیشتر از تحمل محیط زیست باشد و به گونه‌ای باشد که مواد شیمیایی به گونه‌های گیاهی و جانوری و به اکوسیستم آسیب جدی وارد کند در اصل چرخه طبیعی زمین را به خطر می‌اندازد.


مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست افزود: اگر مواد ضدعفونی کننده‌ای که برای ضد عفونی محیط استفاده می‌شود دارای مواد عالی باشد این مواد تجزیه پذیر است و در کوتاه مدت مشکل حادی را برای محیط زیست و منابع بوجود نمی‌آورد، ولی اگر از مواد دیگری مثل واتکس یا الکل با دوز بالا استفاده شود هم برای محیط زیست و هم برای انسان‌ها خطرناک است و برای محیط زیست جبران ناپذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha