سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 308207

تا همین پارسال به ندرت می شد در شهر قدم زد و کسی را ماسک بر صورت دید؛ آنچه از ماسک زدن در پس ذهن بود مربوط به شهروندان شهرهایی بود که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کردند و اغلب آنها در گزارش های تلویزیونی دیده می شد.

پشت پرده ماسک های به ظاهر استاندارد!

سلامت نیوز: تا همین پارسال به ندرت می شد در شهر قدم زد و کسی را ماسک بر صورت دید؛ آنچه  از ماسک زدن در پس ذهن بود مربوط به شهروندان شهرهایی بود که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کردند و اغلب آنها در گزارش های تلویزیونی دیده می شد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،ماسک زدن اما  اجباری شد و حتی سر از گالری های مد هم در آورد! درست از سال گذشته که کرونا تور جهانگردی خودش را از ووهان چین شروع کرد و تا قطب جنوب هم پیش رفت دیگر هر آنچه می دیدیم چه در تصاویر تلویزیونی و چه در معابر و اماکن عمومی، اغلب شهروندانی بودند با ماسکی بر صورت. 


اهمیت استفاده ماسک تا جایی پیش رفت که حتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به یکی از مباحث اصلی کاندیداها  تبدیل شد. حالا دیگر یکسالی می شود که ماسک های پزشکی و یا همان سه لایه جزو ملزومات پوششی حداقل در مراکز پرتردد و پرتراکم هستند. 

به ندرت می توان مغازه و یا اداره و شرکتی را یافت که در آن عبارت « لطفا بدون ماسک وارد نشوید » به چشم نخورد. عبارتی که زینت بخش  در و دیوار این مراکز شده اند و شهروندان هم به فراخور وضعیت خود با انواع و اقسام ماسک در مراکز پرتردد و پر تراکم ظاهر و حاضر می شوند. 


ماسک N95 برای استفاده کادر پزشکی توصیه می شود

 محمدرضا خلفی زاده، رییس مرکز شبکه  بهداشت شهرستان اردبیل در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این موضوع تصریح کرد:  قبل از شیوع بیماری کرونا ماسک های پزشکی ( سه لایه ) و N95  ( فیلتر دار) ماسک هایی بود که عمدتا  استفاده می شد اما بعداز شیوع کرونا با توجه به لزوم پیشگیری از ویروس، ماسک های پارچه ای هم در بین شهروندان رایج شد. 

وی افزود: ماسک N95 برای استفاده کادر پزشکی توصیه می شود و آن دسته از شهروندانی که در مراکز بهداشتی و بیمارستانی فعالیت ندارند بهتر است از ماسک های پزشکی و یا همان سه لایه استفاده کنند تا مانع انتشار ویروس در موقع بازدم به طرف مقابل شوند.


ماسک هایی که به ظاهر سه لایه هستند
خلفی زاده درباره نحوه انتخاب ماسک مناسب اظهار کرد: در این میان یکسری از ماسک ها هستند که به ظاهر شبیه ماسک های پزشکی سه لایه هستند اما در واقع این ماسک ها به جای دارا بودن سه لایه، فقط دو لایه دارند و فاقد لایه میانی و مهمترین قسمت ماسک هستند و اکثرا بر روی بسته بندی آنها عبارت ماسک غیر پزشکی درج می شود و شهروندان موقع خرید باید به این نکته توجه کنند و به عبارتی این ماسک ها فاقد کارایی مؤثر در مقابله با ویروس کرونا هستند.
 در این میان هستند افرادی که علیرغم هشدارهای کارشناسان بهداشتی و پزشکی مبنی بر تاثیر مثبت ماسک در کاهش انتقال بیماری کرونا، اعتقادی به ماسک و ماسک زدن ندارند  و براحتی می توان این عده از افراد را در جای جای شهر و مراکز خرید و ... دید .


شهروندانی که فکر می کنند ماسک زدن بیهوده است!

شهروند اردبیلی که بدون ماسک در یک سوپر مارکت مشغول خرید است در پاسخ به اینکه چرا از ماسک استفاده نمی کند، گفت:  اوایل ماسک می زدم و حتی با وجود کمبود و قیمت بالای ماسک هرطور بود از ماسک استفاده می کردم اما بعداز گذشت ماه ها و شیوع هرچه بیشتر کرونا با دیدن دوستان و اطرافیانم که با وجود استفاده از ماسک به این بیماری مبتلا شدند کم کم به این نتیجه رسیدم شاید ماسک زدن بیهوده و تاثیری آنچنانی نداشته باشد و صرفا هزینه ای است اضافی!
در نقطه مقابل این طرز تفکر اکثریتی هستند که هرطور شده خود را ملزم به استفاده از ماسک می دانند.
شهروندی که شغل خود را کارمند یکی از ادارات دولتی معرفی می کند خود را مقید به استفاده از ماسک می داند و می گوید: از همان روزهای اولیه علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، از ماسک هم چه در محل کار  و چه در مراکز پرتراکم استفاده می کنم و تا امروز مشکلی برای من پیش نیامده است.
وی در خصوص تاثیر ماسک در جلوگیری از بیماری ادامه داد : هرچند فعلا برای من مشکلی پیش نیامده اما بودند از دوستان و آشنایان که با وجود استفاده از ماسک به بیماری کرونا مبتلا شدند. حالا دلیل آن چه بوده است نمی دانم.


چرا برخی از افراد با وجود استفاده از ماسک باز به کرونا مبتلا می شوند 

دکتر خلفی زاده در پاسخ به اینکه چرا برخی شهروندان علیرغم استفاده از ماسک به کرونا مبتلا می شوند اظهار کرد:  ماسک زدن یک رفتار بهداشتی است که در جلوگیری شیوع و انتقال بیماری از فرد درگیر به فرد سالم مؤثر است و به عبارتی ماسک زدن یک حالت پیشگیرانه در انتقال بیماری است . 

نحوه درست استفاده از ماسک چگونه است؟ 
به گفته رییس مرکز شبکه  بهداشت شهرستان اردبیل، بیشتر شهروندان به مشکل برمی خورند چرا که در ماسک ها اندازه منفذ های ماسک بسته به نوع ویروس، چگونگی زدن ماسک بر صورت مهم است طوریکه ماسک باید کلا دهان و بینی را پوشانده و به عبارتی بر صورت بنشیند. رعایت نکات بهداشتی هنگام در آوردن ماسک از صورت و عدم تماس دست اگر به بدنه ماسک خورده باشد با دیگر قسمت های بدن همچون بینی ، چشم و دهان خیلی مهم است که باید حتما رعایت شوند.

به نظر می رسد مهار ویروس کرونا با توجه به جهش های مختلفی که یافته نیازمند اتخاذ راهکارهایی جدیدی است. برهمین اساس است که این روزها استفاده از یک یا دو ماسک جهت جلوگیری بهتر از نفوذ ویروس جهش یافته به بدن در بین کارشناسان امور بهداشتی و پزشکی به بحث روز تبدیل شده است 

 چرا برای پیشگیری بهتر، استفاده از دو ماسک پیشنهاد می شود؟

وی در خصوص استفاده از دو ماسک که این روزها با شیوع ویروس کرونای انگلیسی در جهان توصیه می شود خاطرنشان کرد:  به دلیل اینکه اکثرا ماسک های پزشکی به درستی بر صورت نمی نشیند و  راه های ورود ویروس به دهان و دستگاه تنفسی  همچنان امکانپذیر و میسر است  توصیه می شود بر روی ماسک پزشکی ۳ لایه یک ماسک پارچه ای هم زده شود تا ماسک پارچه ای، باعث شود  ماسک پزشکی بصورت کامل بر صورت بنشیند و همان اندک راه های نفوذ را هم به حداقل برساند.


خلفی زاده ادامه داد: باید شهروندان بدانند اگر چه استفاده از ماسک در مقابله با ویروس کرونا از ضروریات مبارزه با این بیماری است اما در کنار استفاده صحیح و درست از ماسک ، رعایت پروتکل های دیگر بهداشتی  مکمل استفاده از ماسک در جلوگیری و پیشگیری از شیوع این بیماری است.
به نظر می رسد با توجه به شدت شیوع و جهش های مکرر ویروس کرونا با وجود ورود واکسن های کرونا به بازار و استفاده از آن، باید شهروندان را همچنان ماسک بر صورت دید و به تعبیر دیگر برای همه ساکنین این کره خاکی، دنیایی بدون ماسک یک آرزوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha