اغلب سردردهای هورمونی در زنان مانند میگرن با استروژن هورمون زنانه ارتباط دارند. استروژن، مواد شیمیایی در مغز را که روی حس درد تأثیرگذارند ، کنترل می‌کند بنابراین هر نوسانی در سطح استروژن، عاملی برای سردرد خواهد بود.

سردردهای هورمونی در زنان؛ نشانه‌ها و روش‌های درمان

سلامت نیوز:اغلب سردردهای هورمونی در زنان مانند میگرن با استروژن هورمون زنانه ارتباط دارند. استروژن، مواد شیمیایی در مغز را که روی حس درد تأثیرگذارند ، کنترل می‌کند بنابراین هر نوسانی در سطح استروژن، عاملی برای سردرد خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در برخی از زنان، این سردردها معمولا پس از دوران بارداری و رسیدن به یائسگی از بین می‌روند. برخی از نشانه‌های این سردردهای هورمونی شامل ازدست‌دادن اشتها، حالت تهوع، خستگی، آکنه، دردهای مفصلی، کاهش ادرار، ایجاد ناهماهنگی در بدن مثل اختلال در تکلم و پلک‌زدن، یبوست، میل به مصرف نمک یا شکلات است.در این مطلب با عمده دلایل تغییرات در سطح هورمون‌ها که منجر به این نوع سردرد می‌‌شوند و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا می‌شوید. 

 دلایل نوسان سطح هورمون ها 

پیش از شروع عادت ماهانه، سطح استروژن و پروژسترون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.  سطح استروژن در دوران بارداری بالا می‌‌رود و برخی از زنان اولین سردردهای میگرنی خود را در سه ماه اول بارداری تجربه می‌کنند. بعد از زایمان سطح استروژن به‌سرعت کاهش می‌یابد.  در دوران قبل از یائسگی ،تغییرات هورمونی در برخی از زنان همراه با سردرد است.

به نظر می‌رسد بیشتر زنانی‌ که میگرن دارند، با شروع یائسگی نشانه‌های سردرد در آن‌ها رفع می‌شود. اگرچه در برخی در دوران یائسگی سردردها شدت می یابد.  قرص‌های ضدبارداری و درمان جایگزین هورمونی، ممکن است موجب تغییراتی در سطح هورمون‌ها شوند. زنانی که ‌علت میگرن در آن‌ها تغییرات هورمونی است، هنگام مصرف این قرص‌های بدون هورمون و در طول هفته‌ آخر چرخه، دچار سردردهای میگرنی می‌شوند.   ژنتیک و وراثت هم در ایجاد میگرن‌های شدید نقش دارد.

نخوردن برخی از وعده‌های غذایی، خواب خیلی کم یا زیاد، بو، صدا یا نور شدید، تغییرات آب‌وهوایی ناگهانی، مصرف زیاد کافئین، استرس، مصرف گوشت‌های فراوری‌شده، سوسیس‌های نیمه‌آماده و ماهی دودی و... از دیگر عوامل غیرهورمونی و تشدیدکننده سردرد است.

 درمان سردرد هورمونی 

 مصرف مقدار کافی آب، برای حفظ هیدراته بدن 

 خواب کافی، استراحت و درازکشیدن در محلی تاریک و ساکت

  قراردادن کیسه‌ یخ یا پارچه‌ خنک روی سر برای کاهش التهاب و درد 

 ماساژ دادن قسمتی از سر که درد می‌کند

  تنفس عمیق یا سایر تمرینات آرامش‌دهنده 

 کنترل و مدیریت استرس‌ها 

 تغذیه سالم و بالا نگه‌داشتن قند خون با تنقلات سالم

استفاده از سایر روش‌های جانبی درمان مثل طب سوزنی برای کاهش تعداد دفعات درد 

هورمون درمانی و مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ایبوپروفن، تریپتان، ویتامین‌ها و مکمل‌های منیزیم و... با تجویز پزشک 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha