سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 30822

این قصه نیست، یك ماجرای حقیقی كه همین چند روز پیش در یكی از سوپرماركت‌های تهران رخ داد و خریدار بخت‌برگشته و فروشنده از همه‌جا بی‌خبر قورباغه‌ها و جلبك‌هایی را درون بطری آب معدنی می‌بینند.

سلامت نیوز :  ظهر مرداد ماه، گرمای 40 درجه، تن خیس عرق و لب تشنه آب، خودت را به نزدیك‌ترین مغازه می‌رسانی و طلب آب می‌كنی، فروشنده با دست به یخچال اشاره می‌كند كه یعنی خودت بردار، در یخچال را باز می‌كنی بطری خنك را بیرون آورده آن را سر می‌كشی، آب از گلویت پایین رفته و نرفته داخل بطری و جلوی چشمت اما چیزی، چیزهایی تكان می‌خورد. از ترس بطری را از دهان می‌گیری و به آن زل می‌زنی، اشتباهی در كار نیست چشم‌هایت درست می‌بینند...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق داد زدن سر فروشنده بیچاره چه دردی را دوا می‌كند وقتی می‌فهمی بطری آب معدنی علامت استاندارد ایران و شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت را دارد. از تاریخ تولیدش هم تنها 50 روز می‌گذرد، تحت لیسانس یكی از معروف‌ترین برند‌های نوشابه‌سازی جهان هم تولید می‌شود و با افتخار روی آن نوشته‌اند: حاوی مواد معدنی برای طعمی تازه و گوارا! با این حال، بچه قورباغه‌ها در بطری آب معدنی برای خود می‌چرخند و تو ثانیه‌هایی قبل تعدادی از آنها را بلعیدی!

این قصه نیست، یك ماجرای حقیقی كه همین چند روز پیش در یكی از سوپرماركت‌های تهران رخ داد و خریدار بخت‌برگشته و فروشنده از همه‌جا بی‌خبر قورباغه‌ها و جلبك‌هایی را درون بطری آب معدنی می‌بینند. این برند آب معدنی، زیرمجموعه یك شركت معروف ایرانی تولید‌كننده نوشابه است و محصولاتش تحت لیسانس یكی از معروف‌ترین كمپانی‌های نوشابه‌سازی جهان، هم علامت استاندارد دارد و هم پروانه ساخت وزارت بهداشت.

داستان اما به همان یك بطری خلاصه نشد، فروشنده وقتی بقیه بطری‌ها را بررسی كرد، غیر از تخم قورباغه، داخل آنها انواع جلبك و موجودات دیگر هم دید. تاریخ مصرف آنها هم آن‌طور كه روی بطری‌ها حك شده 19 خرداد 90 است یعنی نهایت 50 روز پیش، حال آنكه روی آن نوشته شده تاریخ انقضا یك‌سال پس از تولید. خریدار بطری‌ها را برمی‌دارد و یك‌راست می‌آید دفتر روزنامه.

دو بطری آب معدنی با بسته‌بندی شیك و انواع و اقسام آرم‌های تضمین كیفیت كه هركدام به‌تنهایی برای متقاعد كردن مصرف‌كننده كافی است، اما حاوی جلبك، ما را هم به ترس و تكاپو انداخت تا چندو‌چون نظارت بر این آب‌های بسته‌بندی‌شده را از موسسه استاندارد كشور جویا شویم.

سمیه كامران كارشناس نوشیدنی‌ها و آب میوه‌های موسسه استاندارد، درباره این محصول به شرق می‌گوید: نكته اولی كه باید به آن اشاره كنم این است كه فرآورده عرضه‌شده توسط این برند آب معدنی نیست، یعنی فاقد املاح معدنی است، این آب در رده آب‌های آشامیدنی تقسیم‌بندی می‌شود، بر اساس قانون استاندارد در صورت وجود مواد خارجی در بطری پلمب‌شده‌ای كه هنوز تاریخ انقضای آن سر نرسیده باشد، تخلف بارزی رخ داده كه می‌تواند به لغو پروانه تولید این شركت منجر شود.

 وی می‌افزاید: اگر روی برچسب محصول نوشته باشد: پر شده تحت لیسانس یك كمپانی معروف نوشابه‌سازی، نیز تخلف محسوب می‌شود چون این كمپانی فقط در زمینه نوشابه‌های گازدار فعال است، نمایندگی آن در ایران اگر روی آب‌های آشامیدنی یا معدنی خود بنویسد تحت لیسانس، تخلف و سوءاستفاده محسوب می‌شود چون تولید آب ربطی به این كمپانی ندارد.

 با پیگیری‌های شرق از شركت تولید‌كننده این آب معدنی مسوول كنترل كیفیت این شركت گفت: اگر تاریخ مصرف آب معدنی گذشته باشد حتی اگر سنگ هم در بطری دیده شود ما مقصر نیستیم، اما اگر از تاریخ مصرف آن مدت زیادی نگذشته باشد، ما مقصریم و قصور خود را می‌پذیریم. او قرار می‌گذارد برای ارایه توضیحات به شرق بیاید، اما با گذشت چند روز خبری از او نشد.

نگاهی به وب‌سایت آن كمپانی معروف خارجی هم سخنان كارشناس موسسه استاندارد را اثبات می‌كند، چرا كه در هیچ جا از این سایت اشاره‌ای به تولید آب آشامیدنی یا معدنی توسط آن یا برند‌های تحت لیسانس نشده است، برای روشن شدن بیشتر ماجرا ، ای‌میلی به كمپانی می‌فرستیم و چندوچون ماجرا را مستقیما از خودشان می‌پرسیم، آنها در جواب اعلام می‌كنند ما به هیچ‌وجه در زمینه تولید یا فروش آب‌های معدنی و آشامیدنی فعالیتی نمی‌كنیم. مسوولان وزارت بهداشت اعلام كرده‌اند به تمام فروشندگان آب معدنی توصیه می‌كنیم آب معدنی‌ها را زیر آفتاب داغ نگهداری نكنند و مردم هم بهتر است از خرید این آب معدنی‌ها خودداری كنند.


بر اساس اعلام روابط عمومی این وزارتخانه: «آب معدنی‌هایی كه در فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در معرض حرارت و در زیر آفتاب داغ نگهداری شوند مشكل مصرف دارند و مردم توجه داشته باشند از این آب معدنی‌ها استفاده نكنند. اگر این آب معدنی‌ها در معرض حرارت نباشد، مصرف آنها تا یك‌سال هم مشكلی ندارد ولی اگر در شرایطی نگهداری و عرضه شوند كه تحت تاثیر مستقیم حرارت باشند، حتی قبل از شش ماه هم غیرقابل استفاده می‌شوند.» با وجود این اطلاعیه وزارت بهداشت، بطری‌های آب معدنی نباید حاوی قورباغه و جلبك باشند زیرا بودن در معرض نور خورشید عامل تولید جلبك و قورباغه در آب نیست.


به نظر می‌رسد این كمپانی تولید آب معدنی بطری‌های خود را بدون هیچ نظارتی پر می‌كند و آن علامت استاندارد و پروانه ساخت وزارت بهداشت هم بی‌دلیل است؛ كه اگر نظارتی در كار بود جلبك و تخم قورباغه داخل بطری پلمب‌شده آب معدنی پیدا نمی‌شد. لازم به توضیح است دو بطری حاوی جلبك و دیگر مدارك پیگیری این موضوع در دفتر روزنامه موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha