فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه با توجه به شباهت علایم بالینی، افتراق نوع جهش یافته ویروس کووید ۱۹ از نوع کلاسیک آن بسیار دشوار است، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی کماکان در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی واریانت های جدید آن نقش موثری دارد.

خطر بیشتر کرونا برای سنین زیر ۱۰ و بالای ۷۰ سال

سلامت نیوز:فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه با توجه به شباهت علایم بالینی، افتراق نوع جهش یافته ویروس کووید ۱۹ از نوع کلاسیک آن بسیار دشوار است، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی کماکان در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا و حتی واریانت های جدید آن نقش موثری دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی بااشاره به بروز سه مورد مرگ ناشی از ویروس جهش یافته جدید در هفته های اخیر در تهران، باز توزیع سنی مبتلایان تهرانی را نکته مهمی از نظر آسیب پذیری گروه های سنی عنوان کرد.


به گفته دکتر زالی در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه های سنی زیر ۱۰ سال از حدود ۹ دهم درصد در اسفند ۹۸ به ۱۱ درصد در بهمن ماه ۹۹ رسیده است و در گروه سنی بالای ۸۰ سال از ۷,۴ درصد به ۱۲ درصد و در گروه سنی بین ۸۰-۷۰ سال نیز از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.


وی افزود: این درحالی است که میزان مبتلایان و بستری در گروه های سنی ۵۰-۴۰ سال و ۶۰-۵۰ سال و ۷۰-۶۰ سال نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش داشته است.


زالی با اشاره به این تغییرات بازتوزیع سنی مبتلایان تاکید کرد: دو گروه سنی زیر ۱۰ سال و بالای ۷۰ سال در این تغییر بازتوزیع سنی بیماری جزو گروه های پرخطر تلقی می شوند و این دو طیف سنی به ویژه افراد بالای ۷۰ سال نیازمند رعایت پروتکل های بهداشتی با قاطعیت بیشتری هستند.


به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت در شبانه روز گذشته ۲۸۰ بیمار جدید کرونایی در بخش های عادی و ۹۲ بیمار جدید کرونایی در بخش های ویژه  بیمارستان های استان تهران بستری شده و ۳۴۵ بیمار نیز از بیمارستانهای تهران ترخیص شدند. همچنین ۴۵۰۰ بیمار با علایم مشکوک به  کرونا نیز به صورت سرپایی به مراکز بهداشتی ۲۴۰۰ نفر نیز به بخش های سرپایی مراکز درمانی مراجعه کردند.


زالی با توجه به وجود ویروس جهش یافته تاکید کرد: باید سختگیری بیشتری اعمال شود زیرا انواع ویروس های جهش یافته متاسفانه از سرعت انتشار بالاتری برخوردار هستند و ممکن است منجر به میزان مرگ و میر بیشتری شوند.


وی افزود: گروه های سنی که قبلا آسیب پذیر نبودند، در مواجهه با  ویروس جهش یافته بیشتر در معرض ابتلا قرار می گیرند و گروه های پرخطر نیز در مخاطره بیشتری قرار دارند.


زالی با اشاره به دغدغه های  وزارت بهداشت درخصوص بروز طغیان های جدی بیماری در عرصه ملی و استانی تاکید کرد: مردم و مسئولان باید رعایت پروتکل های بهداشتی را به عنوان راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری بیشتر مورد توجه قرار دهند. این امر نیازمند همگرایی اجرایی در سطوح ملی و استانی برای تحقق مقابله با این کرونا است تا با آمادگی بیشتر بتوانیم  با موج جدید بیماری مقابله کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha