چند روزی است قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش پیدا کرده، این در حالی است که پیش از این مسوولان از افزایش تولید و دپوی دام در کشور خبر می‌دادند.

هم مشتری ناراضی هم تولیدکننده ناراضی

سلامت نیوز:چند روزی است قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش پیدا کرده، این در حالی است که پیش از این مسوولان از افزایش تولید و دپوی دام در کشور خبر می‌دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این تناقض و گرانی گوشت در بازار دلایل بسیاری دارد؛ عدم عرضه از سوی دامداران و انتظار کشیدن برای فروش در ایام عید، گرانی قیمت دام زنده و گران بودن نهاده‌ها و نیز کاهش واردات نسبت به سال گذشته از جمله دلایلی است که مسوولان این حوزه به رسانه‌ها عنوان کرده‌اند.وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور آشفته است؛ به‌طوری که طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار رو به افزایش بوده است، در حال حاضر مغازه‌داران هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را ۱۱۵ تا ۱۱۹‌هزار تومان خریداری و آن را به قیمت بیش از ۱۳۰‌هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند.

بسیاری از مسوولان قاچاق دام و کاهش ورودی دام را علت اصلی افزایش قیمت مطرح می‌کنند و معتقدند که با توجه به اختلال در تردد، میزان ورودی دام به استان‌ها کاهش یافته  که همین امر زمینه را برای التهاب قیمت دام و گوشت در بازار فراهم کرده است. اما این پایان ماجرا نیست چرا که همه ساله در ایام پایانی سال، بازار گوشت متشنج می‌شود که امسال از ابتدای بهمن‌ماه قیمت گوشت دچار نوسان شده.

اگر مسوولان امر از پدیده شوم قاچاق جلوگیری نکنند، گرانی‌ها همچنان دامن‌گیر خانوارها خواهد بود که از این موضوع در نهایت سودی عاید تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌شود. بر‌اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی به ترتیب با ۳۱/۴ و ۲۷‌درصد افزایش قیمت در دی امسال به حدود ۹۷‌هزار تومان و ۱۱۱‌هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل حدود ۷۴‌هزار تومان و ۸۷‌هزار تومان بوده است. همچنین قیمت این دو محصول در دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه قبلش‌۱/۴ و ۰/ر۳‌درصد افزایش داشته است.آقای علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی هم بالا بودن قیمت نهاده را هم دلیل دیگر این گرانی اعلام کرد و گفته است: دامدار دام خود را با نهاده گران پرورش داده و جو را کیلویی 8هزار تومان خریده و برایش نمی‌صرفد که با قیمت پایین بفروشد بنابراین در انتظارند که با افزایش قیمت در ایام عید بفروشند و سود کنند. وی افزود: دامداران می گویند که هر 100‌رأس دام سبک روزانه 500‌هزار تومان نهاده مصرف می‌کند.

این مسوول در پاسخ به اینکه آیا تولید دام هم درکشور کم شده است، گفت: تولید کم نشده اما واردات نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش یافته و این مسأله روی قیمت تأثیر گذاشته است.با این حال اخیرا  جلسه‌ای برای تنظیم بازار گوشت شب عید، با حضور مسوولان وزارت صمت و نمایندگان مختلف شبکه تولید، توزیع و عرضه برگزار شده است. 

بر‌اساس مصوبات این جلسه، مقرر شد، دامداران، تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی صنعت گوشت کشور قرار داده و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده، گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل داده شود. در اصل این طرح به‌دنبال این است که با حذف دلالان و واسطه‌های اضافه، موجب کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده شود و با افزایش مصرف ناشی از این تعدیل قیمت، موجبات حمایت از تولیدکننده را نیز فراهم کند.

آقای عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در این باره گفته است: براساس تصمیم‌های اخذ شده در این جلسه، قیمت گوشت دام سبک و دام سنگین به‌گونه‌ای تعیین شد تا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، از تولید‌کننده نیز حمایت شود. عرضه گوشت با این روش منحصر به میادین نیست و با هماهنگی واحدهای صنفی، مقرر شد تا این شبکه توزیع نیز در عرضه گوشت با قیمت تعدیل شده، همکاری و مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، قرار است در مراحل بعدی، این طرح در سایر استان‌ها و در سراسر کشور اجرا شود و یکی از اهداف آن، ایجاد یک ارتباط پایدار بین حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین و توزیع و همچنین کاهش هزینه‌های توزیع، برای کنترل مستمر بازار گوشت قرمز است. قبادی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار پیرامون گوشت قرمز ایام عید افزود: برای تنظیم بازار باید تمام حقوق و منافع تمام حلقه‌های زنجیره از تولیدکننده تا مصرف‌کننده را در نظر گرفت و حمایت کرد.

گفتنی است؛ طبق آمارهای رسمی، سالانه ۲۰۰‌هزارتن گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می‌شود. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود: میزان تولید گوشت قرمز تا پایان سال‌۹۹ به رقم ۸۸۰‌هزار تن می‌رسد، در حالی که سال‌۹۲ میزان تولید گوشت قرمز ۷۵۵‌هزارتن بود. سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۲/۵‌کیلوگرم اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha