رئیس انجمن جامعه ایمن ایران ضمن هشدار نسبت به پیک چهارم کرونا در کشور گفت: نباید منتظر بشویم تا همه به سفر بروند و بعد محدودیتی ایجاد کنیم. پیش نشانه ها از نظر آماری و از منظر روند یک ماهه که شهرهای نارنجی را قرمز کرد همه نشان می دهد وضعیت یک ماه آینده نگران کننده است و نباید صبر کرد، حتی باید بگوییم جدی تر از سال قبل باید تلاش کرد. حتی باید بگوییم ای کاش سال گذشته نیز محدودیت ها قبل از فروردین اجرا می شدند.

وضعیت بازارها نگران کننده است/ در واردات واکسن کند عمل می‌شود

سلامت نیوز: رئیس انجمن جامعه ایمن ایران ضمن هشدار نسبت به پیک چهارم کرونا در کشور گفت: نباید منتظر بشویم تا همه به سفر بروند و بعد محدودیتی ایجاد کنیم. پیش نشانه ها از نظر آماری و از منظر روند یک ماهه که شهرهای نارنجی را قرمز کرد همه نشان می دهد وضعیت یک ماه آینده نگران کننده است و نباید صبر کرد، حتی باید بگوییم جدی تر از سال قبل باید تلاش کرد. حتی باید بگوییم ای کاش سال گذشته نیز محدودیت ها قبل از فروردین اجرا می شدند.

 موج چهارم کرونا در راه است

امروز مردم مردد بودن مسئولین در تصمیم گیری ها را می بینند

دکتر جواد نوفرستی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که بحث نوروز و خرید شب عید مطرح است و از طرفی با نوع خطرناکتری از ویروس کرونا روبرو هستیم. به نظر می رسد قوانین و محدودیت ها و موارد الزام آور برای یک ماه پایانی سال هنوز مشخص نشده است. حتی بسیاری از تور های مسافرتی ثبت نام کرده و پر شده اند، این وضعیت ناشی از چیست و آیا شاهد انفعال مسئولین ستاد کرونا نیستیم؟ اظهار داشت: کاملا درست است و نشانه هایی وجود دارد که موج چهارم کرونا در راه است. از ۸ آذر که آمار مبتلایان حاد رو به کاهش بود و از بالای پنج هزار و ششصد یا هفتصد نفر به سه هزار و خورده ای رسید، دو روز است که روند مجددا افزایشی شده و نشانه ای از این مساله است که در روزها و هفته های بعد میزان فوتی ها افزایش پیدا می کند. وضعیت حاد خوزستان بارز است. ما که به صفر شهر قرمز رسیده بودیم مجددا یازده شهر قرمز داریم، این وضعیت بحران را نشان می دهد ولی هم مردم و هم مسئولین بیماری را جدی نمی گیرند. البته من بیشتر مسئولین را مسئول می دانم چون مردم به تصمیمات مسئولین نگاه می کنند. وقتی مردم در روز طبیعت جدیت و صداقت را دیدند اعتماد کردند و همراهی داشتند. وقتی مسئولین در شب یلدا نگران بودند چون مردم موضوع را باور داشتند کمک کردند. امروز مردم مردد بودن مسئولین در تصمیم گیری ها را می بینند. وقتی نشانه ها وجود دارد باید تصمیم گیری سرعت داشته باشد.

تصمیمات مسئولین با تاخیر همراه بوده است

وی افزود: در مورد سفر ها چیزهایی گفته می شود که برخی حقیقتا به طنز شبیه است. اگر می خواهند دو هفته دیگر محدودیت ایجاد کنند بدانند کسی که بلیط گرفته، گرفته است. ظاهرا برخی مسئولین از سه موج قبلی درس نگرفته اند و تصمیمات با تاخیر همراه بوده است و در هر موج انسانهایی قربانی شدند و بعد تصمیم خود را گرفتیم. مردم باید در رفتار مسئولین جدیدت ببینند. مردم فکر می کنند این تصمیمات چندان جدی نیست و حتی فکر می کنند آمار ها هم چندان جدی نیست. هیات دولت تصویب کرده است که برخی از سفرها که با مدیریت و هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در قالب تور ها انجام می شود، مجاز هستند. نکته ای که وجود دارد این است که چطور سفر با خودرو های شخصی که خانواده است و بیشتر تحت کنترل است محدود کرده ایم و سفر با اتوبوس را که در ساعاتی طولانی و مسافت زیاد انجام می شود و امکان رعایت پروتکل ها کمتر وجود دارد آزاد گذاشته ایم؟ برخی از موضوعات با هم هم خوانی ندارد و به نظر می رسد مساله کسب و کار پر رنگ تر است چون در غیر این صورت سفر با خودرو شخصی ایمن تر است.

از اواسط اسفند ناچار خواهند شد جلوی سفر ها را بگیرند

مراودات بین استان ها می تواند بیماری را گسترش دهد

ما امروز امکان تست رایگان فوری داریم

در واردات واکسن کمی کند هستیم

وی تصریح کرد: ما یک سال است که توصیه می کنیم و می گوییم تا جاییکه امکان دارد از وسیله نقلیه عمومی استفاده نکنید ولی در سفر ها این استفاده را آزاد می گذاریم و این تناقض است و باید موجب نگرانی باشد. به عقیده من طی هفته های آینده وضعیت به حدی بغرنج خواهد شد که حتی اگر امروز گفته می شود سفر آزاد است اما از اواسط اسفند ناچار خواهند شد جلوی سفر ها را بگیرند. وقتنی خوزستان به طور جدی درگیر این بحران شده است مراودات بین استان ها می تواند بیماری را گسترش دهد. اگر بخواهیم به سطح ایمنی برسیم اولین موضوع بحث بهداشت عمومی است که بخشی به مردم بر می گردد. در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری ها و شورای شهر باید اقدام به ضدعفونی کنند و حتی باید فکری برای تست های رایگان کرد، ما امروز امکان تست رایگان فوری داریم. در خصوص واکسن نیز به نظر می رسد ما در واردات نیز کمی کند هستیم، حال یا امکان و تجربه و مدیریت آن را نداریم. توصیه می شود از ظرفیت بخش خصوصی و انجمن ها استفاده شود. متاسفانه ما در این حوزه ها به کندی عمل کرده ایم. امیدواریم این موارد نیز تصحیح شود ولی تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام بگیرد باید رعایت بهداشت مد نظر باشد و چاره ای جز این نیست.

به طور بدیهی ما از اسفند شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر خواهیم بود

نباید منتظر بشویم تا همه به سفر بروند و بعد محدودیتی ایجاد کنیم

وضعیت یک ماه آینده نگران کننده است و نباید صبر کرد

وضعیت بازار ها نگران کننده است

دکتر نوفرستی در خصوص اینکه آیا می توان با پیش بینی وضعیت، از امروز پیشگیری کنیم؟ چون عید در راه است و ما از امروز شاهد شلوغی پاساژ ها و مراکز خرید هستیم اظهار داشت: به طور بدیهی ما از اسفند شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر خواهیم بود. یک سال از شروع اپیدمی در کشور ما گذشته و به راحتی می توانیم همه موارد را با تجربه یک ساله تطبیق بدهیم. بدیهی است که این ماه اوج شلوغی بازار ها خواهد بود. تصمیمی که سال گذشته می توانست اخذ شود ولی از ۸ فروردین ایجاد شد نتیجه خود را نشان داد. نباید منتظر بشویم تا همه به سفر بروند و بعد محدودیتی ایجاد کنیم. پیش نشانه ها از نظر آماری و از منظر روند یک ماهه که شهرهای نارنجی را قرمز کرد همه نشان می دهد وضعیت یک ماه آینده نگران کننده است و نباید صبر کرد، حتی باید بگوییم جدی تر از سال قبل باید تلاش کرد. حتی باید بگوییم ای کاش سال گذشته نیز محدودیت ها قبل از فروردین اجرا می شدند. باید به مردم گفت اگر می توانند اینترنتی خرید کنند، وضعیت بازار ها نگران کننده است اما به نظر می رسد محدودیت ها ایجاد نخواهند شد و ابتدا وارد بحران می شویم و سپس فکر می کنیم تا ببینیم چه خواهیم کرد، این مسائل نگران کننده است و نشان می دهد ما از یک سال سختی که گذرانده ایم درسی نگرفته ایم.

هیچ کسی به اندازه خود فرد نمی تواند مراقب سلامتی اش باشد

وی با بیان اینکه همه ما برای اسفند ماه نگران هستیم گفت: اما چون نمی توان چندان به تصمیمات امیدوار بود محکومیم تا موج چهارم رخ بدهد و این خطر پیش بیاید. توصیه ما به مردم این است که هیچ کسی به اندازه خودش نمی تواند مراقب سلامتی اش باشد. نباید به امید تصمیمات مسئولین باشند و خودشان باید رعایت کنند. اگر مساله را با اسفند سال گذشته مقایسه کنیم سال پیش در این روزها آمار یک رقمی بود و شاید به سمت دو رقمی مایل می شد ولی وقتی به فروردین رسید و مساله سفر پیش آمد آمار ها هنوز نهایتا ۵۰ نفره بود اما امروز آمار های ما بسیار بیش از آن است. آمار مبتلایان ما ۸۰۰۰ نفری است و این تنها آمار های ثبت شده است. شاید مردم باید از مسئولین بخواهند که محدودیت ها را ایجاد کنند. اگر نه بسیاری از خانواده ها حتی برای سفرهای جمعی برنامه ریزی می کنند و اگر دیر تصمیم گرفته شود شاید حتی عده ای پیش از اجرای تصمیمات به سفر رفته باشند.

دولت محدودیت ها را دیر اجرا می کرد و زود بر می داشت

اظهار موفقیت در کنترل و مهار بیماری و مقایسه با وضعیت بد سایر کشور ها پالس هایی از عادی بودن شرایط دادند

اگر مردم دچار عادی انگاری شوند موج چهارم به سرعت کشور را در بر می گیرد

دکتر نوفرستی در پاسخ به این سوال که  طبق آمار های ارائه شده توسط وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل ها کم شده است حتی عنوان شد در خوزستان رعایت پروتکل ها بسیار پایین بود و به ده درصد رسیده بود و به همین دلیل بیماری اینچنین گسترش پیدا کرد مسئولین در این مورد چه وظیفه و نقشی داشتند؟ اظهار داشت: هشدار ها مدام داده می شد و گفته می شد که عادی انگاری نکنیم ولی دولت محدودیت ها را دیر اجرا می کرد و زود بر می داشت. طبیعتا با این تصمیمات مردم حس می کنند شرایط عادی است و متاثر از این تصمیمات مردم نیز وضعیت را عادی درک می کنند. از طرفی آمار ها پایین می آید و اظهار موفقیت می کنیم و اخباری که در این خصوص منتشر می شود و اظهار موفقیت در کنترل و مهار بیماری و مقایسه با وضعیت بد سایر کشور ها پالس هایی از عادی بودن شرایط می دهد و تصوری در بین مردم ایجاد می کنند و مردم بیماری را جدی نمی گیرند و کمتر رعایت می کنند. شاید اگر آمار های واقعی توسط مسئولین گفته می شد و اعلام می شد که مثلا آمار های واقعی دو و نیم تا سه برابر است( چون معاون کل وزیر در تابستان اعلام کرد امار های واقعی دو و نیم تا سه برابر آن چیزی است که اعلام می شود) شاید باید این نکته هر روز هشدار داده می شد تا مردم جدی می گرفتند. اگر مردم دچار عادی انگاری شوند موج چهارم به سرعت کشور را در بر می گیرد. امروز در اروپا هم درگیر این مساله هستند البته آمار فوت ما در رنگینگ جهانی حدود ۲۴ و ۲۵ است ولی دچار عادی انگاری شدن موجب خواهد شد کشورهای غربی که روند واکسیناسیون را شروع کرده اند روندی کاهشی داشته باشند و ما با پیک چهارمی که بسیار مرگبارتر است به اواخر اسفند و اوایل فروردین برسیم.

شرایط ما امروز همان شرایط بد آبان ماه است

هشدار ها تاکید می کند که کوچکترین علایم سرماخوردگی را کرونا فرض کنید

رسانه و شخصیت های مشهور و مسئولین جایگاهی ویژه دارند

وی افزود: هم رسانه ها و هم مردم باید این موضوع را بسیار جدی بگیرند و بدانند که شرایط ما امروز همان شرایط بد آبان ماه است. همه باید این مساله را جدی بگیریم. همه ما مسئولیت داریم چه مسئولینی که در رسانه ها دیده می شوند و الگو هستند. وقتی دو نفر فوتبالیست ملی بر اثر این بیماری فوت کردند مشخص شد این دو در دورهمی که برای ضبط برنامه رفته بودند مبتلا شده اند چون پروتکل ها آنجا رعایت نمی شد و میناوند در شرایط حاد بیماری آنجا حضور داشت. هشدار ها تاکید می کند که کوچکترین علایم سرماخوردگی را کرونا فرض کنید و جدی بگیرید و دیر مراجعه نکنید. گفته می شد هر دو نفر دیر مراجعه کرده بودند در غیر این صورت با تجربیاتی که به دست آمده است می شد زودتر آنها را مداوا کرد. این عزیزان و تهیه کننده و کارگردان و این طیف الگو هستند حتی از بابت جنبه مثبت نیز این افراد سرمشق هستند. یکی از کارگردان ها گفته بود ما در این موضوع کاسه داغتر از آش شده ایم و من ماسک را چون مجبورم کرده اند زده ام و من از این کارگردان تعجب می کنم حرف این افراد سند است و حتی پخش این حرف ها می تواند خطرناک باشد. این فرد خطا کرده و پخش پیام او توسط هر کسی و هر رسانه ای نیز خطا است. این فرد در جایگاهی است که شهروندان می توانند از حرف او الگو برداری کنند اگر کسی با پیروی از این نسخه مبتلا شد و عزیزانش را از دست داد می تواند در دادگاه شکایت کند و بگوید من به استناد حرف این کارگردان که می گفت بیماری الکی است و ماسک را کنار بگذارید، این کار را کرده ام و این فرد قانونا محکوم است چون حرف من و شما با حرف یک سلبریتی و یا چهره متفاوت است. تعداد زیادی از مردم این افراد را قبول دارند و این طیف باید بسیار مراقبت باشند. شاید در آینده بر علیه این افراد اظهار جرم صورت بگیرد، کسانی که این حرفهای بدون پشتوانه را مطرح می کنند باید پاسخگو باشند. خود من موافق طب سنتی هستنم البته به عنوان مکمل نه جایگزین ولی باید افراط و تفریط را کنار گذاشت. این مساله جایگاهی دارد و رد و تایید مساله ای در این حوزه باید با مستندات علمی همراه باشد. دیدگاه افراطی و اینکه کتاب طب را آتش می زنند و طب مدرن را کلا قبول ندارد تاثیری منفی بر وجهه دین و علم و نظام و کشور دارد و موضوعایت مطرح می شود که بیشتر به شیوع بیماری کمک می کند. در کل رسانه و شخصیت های مشهور و مسئولین جایگاهی ویژه دارند و اتفاقا امروز این گروه ها باید برای اجرای محدودیت ها مطالبه گری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha