وزیر بهداشت به خبر ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که توسط یکی از رسانه ها منتشر شد و ساعتی بعد از انتشار از خروجی این سایت حذف شد واکنش نشان داد.

سلامت نیوز : وزیر بهداشت به خبر ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که توسط یکی از رسانه ها منتشر شد و ساعتی بعد از انتشار از خروجی این سایت حذف شد واکنش نشان داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین خبرهای تایید نشده ای به گوش می رسد که حکایت از ادغام تازه ای در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران دارد. ادغام هایی که از قبل، زمان ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در علوم پزشکی تهران هم پیش بینی می شد، اما همه مسوولان وزارت بهداشت، آن را تکذیب می کردند.

اکنون گویا بدنه آموزشی وزارت بهداشت برای ادغامی بزرگتر و فرسایشی تر آماده می شود. گفته شده همین روزها، تا شهریور نشده، حتی پیش از اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۰، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ناگهان نام تهران را بر خود می گیرد. این درحالی است که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه دیرینه، وظیفه سلامت استان تهران را به دوش می کشد.

در زمان ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران، اعلام شد وظایف درمان دانشگاه ایران، به دانشگاه شهید بهشتی واگذار می شود و وظایف پژوهشی به دانشگاه علوم پزشکی تهران می رود. اما ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی بزرگ کشور می تواند، همه معادلات را بهم بزند و گره کوری بر گره ادغام قبلی باشد.

اگر این اتفاق بیفتد، سلامت استان تهران، برعهده تنها یک دانشگاه علوم پزشکی گذاشته می شود و همین باعث نگرانی هایی شده است. به نظر می رسد نظارت بر سلامت مردم پایتخت و تامین نیازهای بهداشتی و درمانی ابرشهر تهران، از عهده یک دانشگاه علوم پزشکی خارج باشد.

برخی کارشناسان معتقدند با ادغام علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، رقابت میان دانشگاه های علوم پزشکی را تحت تاثیر قرار می گیرد و عملا علوم پزشکی های خارج از استان تهران، در فاصله زیادی با علوم پزشکی تهران، فعالیت می کنند و همین باعث اختلاف سطح علمی خروجی های دانشگاه های علوم پزشکی می شود.

وزارت بهداشت: برنامه ادغام نداریم
سابقه وزارت بهداشت در ادغام دو دانشگاه علوم پزشکی در پاییز گذشته، نشان می دهد نباید رسانه ای شدن چنینی اقداماتی از سوی این وزارتخانه را داشت. علوم پزشکی ایران و تهران یک شبه ادغام شدند و گوش وزارت بهداشتی ها هم به انتقادات و ایرادات ماجرا بدهکار نبود. اکنون هم خبرهای ادغام جدید را تکذیب می کنند.

امیر محسن ضیائی، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، با تکذیب برنامه ادغام جدید در دانشگاه های علوم پزشکی، به خبرآنلاین می گوید: "طرح آمایش سرزمین دانشگاه های علوم پزشکی به زودی آماده می شود. در این طرح ۹ منطقه درمانی و اموزشی در تمام کشور پیش بینی کرده ایم که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم یکی از این مناطق است. درواقع برنامه ای برای ادغام دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه تهران وجود ندارد."

به گفته او دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمان، اهواز، کرمانشاه و شیراز در برنامه امایش سرزمین دانشگاه های علوم پزشکی پیش بینی شده اند و بر این اساس توزیع جغرافیایی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آموزش پزشکی وابسته به وزارت بهداشت انجام می شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: "از این پس، توسعه ها و تغییرات مراکز آموزش پزشکی، بر اساس برنامه آمایش سرزمین انجام می شود."

علوم پزشکی تهران: نمی توانیم
اما این سوی ماجرا، دانشگاه تهران هم وجود چنین برنامه ای را تکذیب می کند. دکتر محمدباقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگویی کوتاه و در یک جمله، درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به خبرآنلاین گفت: "چنین خبری نیست."

او پیش از این از واژه تلخ و سخت برای ادغام دانشگاه تهران و ایران استفاده کرده بود. حتی برخی از همکاران او در دانشکده ها، گفته اند اگر یک بار دیگر به عقب برگردند و بخواهند دانشگاه تهران و ایران را ادغام کنند، قطعا زیر بار این کار سخت و فرسایشی نمی روند. ضمن اینکه هنوز همه دانشکده ها، حداقل به ادغام فیزیکی نرسیده اند.

از سوی دیگری مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تهران می گویند، هیچ کس انرژی برای ادغام تازه ندارد. به گفته آنها عواقب ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران و گرفتاری های اداری، حقوقی، دانشجویی، آموزشی و پرسنلی و عوارض ناشی از آن، آنقدر بوده است که به این زودی ها کسی هوس کار سنگینی مانند ادغام قبلی نداشته باشد. آنها می گویند هرچند ظاهرا شرایط در دانشکده های ادغام شده آرام است، اما برای یکسان سازی حداقل، روش های اموزشی، باید زمان بیشتری صرف شود. همچنین هنوز شرایط دانشگاه علوم پزشکی تهران، به حالت پایدار پیش از ادغام نرسیده است و برای آن سه تا ۵ سال زمان لازم است.
حتی گفته می شود نه شخص وزیر بهداشت و نه رییس دانشگاه، آمادگی ادغام تازه ای ندارد. البته یک گزاره در این میان وجود دارد؛ "مگر اینکه از سطوح بالاتر بخواهند ادغام کنند."

کمیسیون بهداشت: امکان ندارد
در زمان ادغام تهران و ایران، مجلس نتوانست مانع شود و ماجرا را برگرداند. اما انوشیروان محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید اگر ادغام دیگری اتفاق بیفتد، مجلس قطعا برخورد می کند. او می گوید: "سیاست بر این نیست که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به رتبه و واحدهایی که تحت پوشش دارد، بادانشگاه دیگری ادغام شود. این دانشگاه وظایف گسترده ای دارد که نمی توان به دانشگاه دیگری واگذار کرد."
او همچنین می گوید: "وقتی ما در استان های کوچکتر دو دانشگاه علوم پزشکی داریم، نمی شود که در تهران یک دانشگاه علوم پزشکی داشته باشیم. ضمن اینکه هنوز از آثار و عواقب دانشگاه علوم پزشکی ایران خارج نشدیم که الان بخواهیم یک اتفاق اینگونه باشد."

به عقیده محسنی بندپی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با این قدمت و کارامدی و تحقیقاتی که دارد، شانه به شانه دانشگاه تهران پیش می رود و صلاح نیست با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شود: "دانشگاه ایران فاصله معنی داری با دانشگاه های شهید بهشتی و تهران داشت، اما درباره ادغام شهید بهشتی و تهران ادله محکمی وجود ندارد. به همین دلیل اگر اتفاق بیفتد از مخالف های جدی هستیم و پیگیری می کنیم. ضمن اینکه با مسوولان وزارت بهداشت که تاکنون مطرح می کردیم، می گفتند چنین چیزی نیست."

کمیسیون آموزش: با وزیر برخورد قانونی می کنیم

علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس محالف چنین ادغام هایی است. او درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران می گوید: "وقتی دانشگاه ایران را با دانشگاه تهران ادغام کردند، درست در زمان تدوین برنامه ۵ ساله پنجم در مجلس بود، ما برای این ادغام توجیهی ندیدیم. از وزارت بهداشت هم سوال کردیم، دلایل قانع کننده نبود. اما چون در زمان تدوین برنامه توسعه پنجم بود نمی شد کاری کرد. پس از آن هم ادغام پیش رفته بود و بازگشت هزینه های بیشتری داشت. اما وزیر بهداشت قول داد چنین اقداماتی را با مجلس در میان بگذارد."

او پس از اشاره به برخی آسیب های ادغام، به شایعه ادغام علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: "ما هم شنیده ایم که اکنون قصد ادغام دارند، اما در حد یک شایعه می دانیم و وزارتخانه قرار شده با ما به طور کامل مشورت کند و دیگر عملی را انجام ندهند که دلایل قوی پشتش نباشد. پیش از این هم وزیر شدیدا تکذیب کرد و گفتند قصد ندارند."

عباسپور همچنین می گوید اگر بدون اطلاع مجلس بخواهد ادغام کنند، مجلس اقدامات قانونی را برای وزارت بهداشت انجام می دهد. یکی از این اقدامات سوال از وزیر و یا استیضاح اوست.

اما ادغام می شوند!

همه این تکذیب ها جای خود، کافی است از کارمندان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تهران بپرسید خبری از ادغام جدید دارند یا نه. قطعا می گویند یکی از روزهای مرداد ۹۰، با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادغام می شوند. حتی گفته می شود از نظر سازمانی، ادغام دو دانشگاه انجام شده، فقط مانده رسمی شود. حتی در جلسات نیمه خصوصی هم از ادغام می گویند و اتفاقی که تنها چند روز به انجامش مانده است.

وزیر بهداشت تکذیب کرد: علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام نمی شوند
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان شایعه ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی را رد کرد.
او در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین دراین باره گفت: "هیچ برنامه ای برای ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی وجود ندارد."

همچنین مدیران وزارت بهداشت و رییس دانشگاه تهران، چنین ادغامی را تکذیب می کنند. امیرمحسن ضیائی، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "طرح آمایش سرزمین دانشگاه های علوم پزشکی به زودی آماده می شود. در این طرح 9 منطقه درمانی و اموزشی در تمام کشور پیش بینی کرده ایم که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم یکی از این مناطق است. درواقع برنامه ای برای ادغام دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه تهران وجود ندارد."

به گفته او دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمان، اهواز، کرمانشاه و شیراز در برنامه امایش سرزمین دانشگاه های علوم پزشکی پیش بینی شده اند و بر این اساس توزیع جغرافیایی دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آموزش پزشکی وابسته به وزارت بهداشت انجام می شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین گفت: "از این پس، توسعه ها و تغییرات مراکز آموزش پزشکی، بر اساس برنامه آمایش سرزمین انجام می شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha