معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نسبت به فعالیت غیر پزشکان در مطب‌های زیرزمینی در امور دندانپزشکی، طب سنتی، پوست و زیبایی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، هشدار داد.

کلینیک‌های زیرزمینی تهدیدی برای سلامتی جامعه است

سلامت نیوز:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، نسبت به فعالیت غیر پزشکان در مطب‌های زیرزمینی در امور دندانپزشکی، طب سنتی، پوست و زیبایی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صدیق جدیدالاسلامی ، با بیان اینکه سلامت از جمله مولفه‌های زندگی انسان و در روایات دینی به نعمت تعبیر شده است، اظهار کرد: همپای پیشرفت در ابعاد مختلف جوامع معاصر، رویکرد حوزه درمان به عنوان یکی از ارکان مهم سلامت، گسترش دامنه خدمات و تخصصی شدن است.


وی با اشاره به اینکه همواره بیمارستان و مؤسسات پزشکی و پیرا پزشکی، پاراکلینیک و توانبخشی، مطب و دفاتر کار با حضور کادر فنی از جمله پزشکان فوق تخصص، متخصص و عمومی، داندانپزشک و دارو ساز و پیرا پزشکان پاسخگوی دغدغه های درمانی بیماران بوده اند، افزود: سود جوئی عده ای از افراد فاقد تخصص و مجوز از یک طرف و بی اطلاعی همشهریان از سوی دیگر موجب سوء استفاده و ایجاد آسیب های جسمی و روانی گاه غیر قابل جبران شده است.


به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، این افراد با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، تبلیغات واهی و تمرکز بر مواردی چون زیبایی، درمان بیماری‌های صعب العلاج، تناسب اندام با قیمت پایین، آشفته بازاری را برای کلاه برداری از آحاد جامعه پدید آورده اند.


 جدیدالاسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کنار نظارت و کنترل شبانه روزی مدیران و کارشناسان معاونت درمان، آگاهی و افزایش حساسیت مراجعان می تواند در ریشه کنی این سارقان سلامت نقش مؤثری را ایفا نماید لذا درصدد هستیم اطلاعات لازم جهت شناسایی و مواجهه با این افراد و مراکز را در اختیار همشهریان قرار دهیم.


وی با اشاره به معرفی افراد فاقد صلاحیت علمی و مجوز، ادامه داد: شیادانی که بدون هیچ‌گونه تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، و سایر رشته‌های پیراپزشکی و توان‌بخشی به‌صورت غیرقانونی در سطح شهر یا روستاها فعالیت دارند ازجمله این سودجویان هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: این افراد در کلینیک‌های زیبایی، مراکز تخصصی پوست و مو ، ماساژ درمانی، کلینیک چاقی، کلینیک زالو درمانی، مرکز حجامت و گیاه‌درمانی برای جلب مراجعان و سوءاستفاده بهره می‌گیرند.


وی گفت: تزریق ژل و بوتاکس، لیزر، ماساژ و جا انداختن دیسک، چاقی و لاغری بدون رژیم و ورزش، حجامت زالو درمانی، معاینه و تشخیص مزاج و تجویز گیاه و معجون، طب سوزنی، میکرونیدلینگ، هیافو، طراحی لبخند، دندان‌سازی، عینک طبی، سقط‌جنین، مزوتراپی، کرایوتراپی، پیلینگ، لیفت ازجمله فعالیت‌های افراد سودجو به‌صورت غیرعلمی و غیرقانونی است.


جدیدالاسلام به اهمیت تشخیص محل‌های غیرقانونی از مراکز مجاز گریزی زد و ادامه داد: عمدتاً فعالیت این مراکز بدون تابلو و در پشت درهای بسته انجام می شود یا تابلو با عناوین غیرمجاز (مندرج دربند پ) بدون نام و مشخصات پزشک یا دندان‌پزشک یا پیراپزشک نصب می‌کنند. 


وی عدم نصب پروانه طبابت صادره از نظام پزشکی شهر مربوط و یا عدم نصب پروانه بهره‌برداری و مسئول فنی به نام پزشک، دندان‌پزشک، پیراپزشک جهت شهر مربوط صادره از دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عدم استفاده از سر نسخه و یا مهر منبطق با مشخصات فرد درمانگر (شامل نام و نام خانوادگی پزشک، دندان‌پزشک، داروساز و شماره نظام پزشکی را از دیگر مشخصات مراکز درمانی بدون مجوز در استان عنوان کرد.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تأکید کرد: فعالیت به‌صورت مخفیانه در محل‌هایی چون منزل و آپارتمان و در زمان‌های نامتعارف مانند شب و تعطیلات، اصرار بر ارائه کار در محل سکونت فرد مراجعه‌کننده، انجام تبلیغ در فضای مجازی بدون مجوز از سازمان نظام پزشکی و عدم اعلام آدرس نام پزشک و دندان‌پزشک و ادعاهایی چون اولین و تنها دستگاه، تحت نظارت پزشک بدون ذکر نام و آدرس مطب از دیگر مشخصات افراد سودجوی بدون مجوز است.


دکتر جدیدالاسلامی در ادامه علت گرایش به چنین مکان‌هایی را  هزینه دریافتی کمتر این مراکز به نسبت تعرفه‌های مصوب مراکز قانونی، خلا اطلاع‌رسانی در این مورد از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌های مکتوب، مجازی و عدم امکان تشخیص مراکز مجاز از  غیرمجاز  در برخی از موارد را بیان کرد.
وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از فعالیت افراد فاقد مجوز گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی به‌منظور افزایش آگاهی عموم مردم، بازنگری در قوانین و مقررات قضایی جهت افزایش بعد بازدارندگی احکام مراجع قضایی ازجمله این اقدامات است.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان خطاب به شهروندان نسبت به هوشیاری کامل و دقت در بررسی هرگونه تبلیغات و پیشنهاد درمانی و حصول اطمینان از مجوز دار بودن محل و فرد ارائه‌کننده خدمات درمانی، روئیت پروانه مطب و پروانه بهره‌برداری هشدار داد.
وی تأکید کرد: نداشتن علم و مهارت لازم باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود که اکثراً درمان این ضایعات علاوه بر زمان نیازمند هزینه‌های بسیار است، لذا فریب تبلیغات هزینه کم یا ادعای گزاف درمان بیماری لاعلاج و سایر موارد را نخورید.


جدیدالاسلامی بابیان اینکه اطلاع و هوشیاری همشهریان گرامی ضامن سلامت و قطع دست شیادان سلامت خواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه گاهی علیرغم پلمپ محل و مجازات‌های قانونی سودجویان شاهد ادامه فعالیت آنان به علت مراجعه مجدد مردم به آنان هستیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha