افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است.

افسردگی و 7 حقیقت که باید درباره آن بدانید

سلامت نیوز: افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران از "وری ول مایند"، افسردگی یک بیماری واقعی و قابل درمان است. اما باورهای اشتباه و سوء تفاهم ها و اطلاعات نادرست همچنان موانعی در مسیر درمان افراد بسیاری ایجاد می کنند و پیامدهای عدم درمان افسردگی می تواند حتی زندگی فرد را تهدید کند.


در مقابل، درک حقایق درباره افسردگی می تواند به معنای نجات زندگی فرد باشد. در ادامه با هفت مورد که هر فردی باید درباره افسردگی و اختلالات افسردگی بداند بیشتر آشنا می شویم.


افسردگی همواره دلیل "خوبی" ندارد

گاهی اوقات، افراد به دلایلی که خوب به نظر می رسند - ممکن است شغل یا دوست نزدیک خود را از دست داده باشند - دچار افسردگی می شوند، اما با افسردگی بالینی، لزوما نباید دلیلی برای احساس شما وجود داشته باشد. مواد شیمیایی مسئول کنترل خلق و خو در مغز ممکن است از تعادل خارج شده و موجب احساس بد در شما شوند، حتی اگر همه چیز در زندگیتان به خوبی پیش برود.
عوامل بسیاری می توانند موجب افسردگی شوند

دلایل افسردگی به طور کامل درک نشده اند، اما باور بر این است که احتمالا ترکیبی از عوامل مانند تمایل ژنتیکی به بیماری و برخی عوامل محیطی که می توانند به عنوان محرک عمل کنند، موجب افسردگی می شوند.

ابتلای یکی از اعضای خانواده به افسردگی خطر ابتلا به این بیماری را در شما افزایش می دهد که نشان می دهد ژنتیک نقش بزرگی ایفا می کند. همچنین، میزان افسردگی بین افرادی با سابقه استفاده از مواد مخدر بیشتر است. از عوامل دیگر مرتبط با افسردگی می توان به بی تعادلی های شیمی مغز، هورمون ها، تغییرات فصلی، استرس، و تروما اشاره کرد.

بی تعادلی های شیمی مغز

افسردگی با بی تعادلی در انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارند، پیوند خورده است. این شامل دوپامین، سروتونین، و نوراپی‌نفرین می شود. میزان بیش از حد زیاد یا کم این انتقال دهنده های عصبی می تواند موجب افسردگی شده یا در ابتلا به آن نقش داشته باشد.

هورمون ها

هر نوع نوسان در تولید یا عملکرد هورمون ها - به عنوان مثال، بارداری، قاعدگی، یائسگی، یا مشکلات تیروئید - می تواند به افسردگی منجر شود.

تغییرات فصلی

اختلال افسردگی ماژور با الگوهای فصلی (اختلال عاطفی فصلی) به واسطه اختلال در ریتم شبانه روزی بدن شکل می گیرد. تغییر در فصول می تواند در خواب نیز اختلال ایجاد کرده که می تواند به خلق و خوی افسرده منجر شود.

استرس و تروما

از دست دادن یکی از عزیزان، تروما یا سو استفاده، استرس مزمن، تغییرات بزرگ در زندگی، مانند طلاق یا از دست دادن شغل می تواند محرکی برای افسردگی باشد. پژوهشگران سطوح بالای هورمون کورتیزول که طی شرایط استرس‌زا و آسیب‌زا ترشح می شود را در این زمینه مقصر می دانند.

کورتیزول بر انتقال دهنده عصبی سروتونین تاثیر می گذارد و می تواند محرکی برای افسردگی باشد.


افسردگی چیزی بیشتر از غم و اندوه معمولی است

غم و اندوه بخشی از انسان بودن است، و یک واکنش طبیعی به شرایط دردناک محسوب می شود. همه ما در برهه ای از زندگی خود غم و اندوه را تجربه می کنیم. اما افسردگی یک بیماری با علائمی فراتر از خلق و خوی ناراحت است.

زمانی که غم و اندوه به افسردگی تبدیل می شود، چند نشانه مشخص از جمله موارد زیر وجود دارند:

- تغییرات در اشتها، وزن، و الگوهای خواب

- کاهش میل جنسی

- احساس اضطراب، ناامیدی، یا درماندگی

- احساس تحریک پذیری و بی قراری

- احساس مداوم غم یا پوچی

- علائم جسمانی مانند سردرد، مشکلات گوارشی، بدن درد، و درد که با درمان بهبود نمی یابند

- بی علاقگی به فعالیت هایی که در گذشته از آنها لذت می بردید

- سطوح کم انرژی یا احساس خستگی

- مشکل در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری

در صورت تجربه این نشانه ها مراجعه به پزشک بهترین اقدام برای مقابله با افسردگی است.


کودکان در برابر افسردگی مصون نیستند

باوری اشتباه وجود دارد که کودکان زندگی شاد و بی دغدغه ای دارند. در شرایطی که کودکان مشکلات مشابه با بزرگسالان مانند استرس مرتبط با شغل یا فشارهای مالی را تجربه نمی کنند، اما این به معنای آن نیست که افسرده نمی شوند. دوران کودکی استرس های خاص خود را دارد که از آن جمله می تواند به قلدری و تلاش برای پذیرفته شدن توسط همسالان اشاره کرد.


افسردگی یک بیماری واقعی است

افسردگی یک بیماری واقعی است و پژوهشگران بر این باورند که بیشتر به واسطه بی تعادلی در مواد شیمیایی مغز که به نام انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند، شکل می گیرد.

انتقال دهنده های عصبی زیر نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا کرده و همچنین در بسیاری عملکردهای دیگر در بدن نقش دارند:

دوپامین: به تنظیم احساسات، حافظه، تفکر، انگیزه و پاداش کمک می کند.

نوراپی نفرین: آن چیزی است که ضربان قلب و فشار خون را طی یک واکنش "جنگ یا گریز" یا زمان استرس تغییر می دهد.

سروتونین: ماده شیمیایی مسئول احساس خوب که به تنظیم خلق و خو کمک کرده و در احساس بهزیستی کلی شما نقش دارد.

پژوهشگران همچنان مشغول پژوهش درباره دلایل این بی تعادلی ها و همچنین نقش احتمالی انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند استیل‌کولین، گابا، و گلوتامات در افسردگی هستند.


افسردگی قابل درمان است

روش های درمان موثر مختلفی برای افسردگی وجود دارند که از آن جمله می توان به داروها و روان درمانی اشاره کرد.

در شرایطی که برنامه درمان باید بر اساس علائم و سلامت کلی فرد تنظیم شود، ترکیبی از داروها، روان درمانی و تغییرات سبک زندگی اغلب برای کمک به تسکین علائم افسردگی استفاده می شود.

روان درمانی

با توجه به موقعیت های منحصر به فرد، شما ممکن است در روان درمانی فردی، گروهی، خانوادگی یا زوجین شرکت داده شوید. در شرایطی که انواع مختلفی از رویکردهای درمانی وجود دارند، موثر بودن موارد زیر در درمان افسردگی ثابت شده است:

- فعال سازی رفتاری

- رفتار درمانی شناختی

- درمان بین فردی

- درمان حل مساله

- سایکودینامیک درمانی

- مهارت های اجتماعی درمانی

- مشاوره حمایتی

داروها

به ویژه در ترکیب با روان درمانی، داروهای مختلفی وجود دارند که موثر بودن آنها در درمان افسردگی ثابت شده است. بار دیگر، درمان افسردگی شامل یک رویکردی واحد مناسب برای همه نیست و ممکن است به مقداری آزمون و خطا برای یافتن داروی مناسب که با کمترین عوارض جانبی علائم شما را تسکین می دهد، نیاز باشد.

کلاس های دارویی که به طور معمول برای درمان افسردگی تجویز می شوند، عبارتند از:

اسکتامین: اسپراواتو

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز: شامل مارپلان (ایزوکاربوکسازید)، ناردیل (فنلزین)، و پارنات (ترانیل‌سیپرومین)

مهارکننده های بازجذب دوپامین و نوراپی‌نفرین: شامل ولبوترین (بوپروپیون)

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین: شامل پروزاک (فلوکستین)، پاکسیل (پاروکستین)، زولوف (سرترالین)، سلکسا (سیتالوپرام)، و لوووکس (فلووکسامین)

مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین: شامل افکسور (ونلافاکسین)، سیمبالتا (دولوکستین)، و پریستیک (دس‌ونلافاکسین)

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای: شامل الاویل (آمی‌تریپتیلین)، توفرانیل (ایمی‌پرامین)، و پاملور (نورتریپتیلین)

تغییرات سبک زندگی

افزون بر روان درمانی و دارو، برخی تغییرات سبک زندگی نیز می توانند به مدیریت بهتر علائم افسردگی و همچنین عوارض جابنی داروها کمک کنند.

رژیم غذایی: یک رژیم غذایی درمانی برای افسردگی وجود ندارد، اما مصرف برخی غذاها و پرهیز از برخی دیگر می تواند به تنظیم خلق و خو و احساسات کمک کند. غذاهای فرآوری شده، الکل، کافئین، شکر، و غلات پالایش شده می توانند اثر منفی بر سلامت روانی شما داشته باشند، در شرایطی که غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی، بوقلمون، مرغ، لوبیاها، و مغزدانه ها می توانند فواید تقویت کننده خلق و خو را ارائه کنند.

ورزش: یک برنامه ورزشی خوب می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش استرس، و تسکین علائم افسردگی کمک کند. نوع ورزش باید بر اساس سطح آمادگی جسمانی، سلامت و ترجیحات شما انتخاب شود.  

مدیریت استرس: استرس می تواند محرکی برای افسردگی و تشدید علائم آن باشد. تکنیک های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و تنفس عمیق که برای شما کار می کنند را در روتین روزانه خود جای دهید.


افسردگی درمان نشده یک دلیل شایع خودکشی است

تشخیص و درمان درست افسردگی در پیشگیری از خودکشی بسیار مهم است. بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند از نوعی بیماری روانی رنج می برند و این شامل افرادی که افسردگی در آنها تشخیص داده نشده است، درمان نشده است یا به خوبی درمان نشده است نیز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha