مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا از آزمایش این واکسن روی گروه سنی ۱۸ سال به بالا در فاز سوم مطالعات بالینی خبر داد.

واکسیناسیون ۱۸ ساله‌ها در فاز سوم مطالعات واکسن ایرانی کرونا

سلامت نیوز: مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا از آزمایش این واکسن روی گروه سنی ۱۸ سال به بالا در فاز سوم مطالعات بالینی خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حامد حسینی (مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا) با اشاره به اتمام فاز یک مطالعات بالینی و تلفیق فاز دو و سه مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: فاز یک تمام شده و آماده ورود به فازهای بعدی هستیم. پروتکل تلفیقی فاز دو و سه را به سازمان غذا و دارو فرستاده‌ایم. ۱۴ اسفند آخرین نمونه خون از داوطلبان گرفته و گزارش نهایی فاز یک ارائه می‌شود.

وی افزود: در فاز دو کار را بر روی ۴۰۰ داوطلب دیگر ادامه می‌دهیم و اگر قانع‌کننده باشد وارد فاز سه می‌شویم که ۲۰ هزار نفر هستند.

مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشخصات داوطلبانی که در فاز دو و سه، واکسن تزریق خواهند کرد، گفت: ما فاز یک یعنی تست روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال را انجام دادیم. در فاز دو همچنان ۱۸ تا ۵۰ ساله‌ها هستند به صورت موازی جمعیت ۵۰ تا ۷۵ سال را وارد تست می‌کنیم و  فاز یک و دو را با هم بر روی آنها انجام می‌دهیم.

حسینی ادامه داد: در یک نقطه طلاقی در فاز سه اینها به هم می‌رسند و در فاز سه اجازه خواهیم داشت تزریق واکسن را روی جمعیت ۱۸ تا ۷۵ سال انجام دهیم.

 مسئول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، درباره مطالعات واکسن روی گروه زیر ۱۸ سال نیز گفت: به آن مرحله موفقیت‌آمیز که برسیم و جمعیت بزرگی واکسینه شوند به فکر زیر ۱۸ سال و گروه‌های پرخطر دیگر هم هستیم که به صورت مطالعات کوچک به این مجموعه مطالعات اضافه می‌کنیم. باید گروه‌های خاص از جمله زیر ۱۸ سال را اضافه کنیم اما  واقعیت این است که در قوانین کشورها، رگولاتوری و تولید واکسن قدم به قدم است؛ یعنی باید این مرحله را بگذرانیم و سپس به آن مرحله نیز قدم بگذاریم.

وی درباره این که آیا بعد از تزریق واکسن پروتکل‌ها باید همچنان رعایت شوند؟ اظهار کرد: این پیشنهاد را دادیم و خواهش کردیم همگی تا زمانی که اپیدمی به معنای واقعی کلمه کنترل شود حتی بعد از تزریق واکسن هم ماسک می‌زنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنیم، اما با کمک واکسن شرایط را قابل  تحمل‌تر می‌کنیم. امیدواریم همه رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha