خواب کافی شبانه برای شما لازم است تا عملکردهای تان چه در محل کار و چه در خانه خوب باشد اما بیش از حد خوابیدن شما را دچار مشکلاتی می‌کند. این عادت، هایپرسومنیا یا اختلال پرخوابی نام دارد که به معنی ساعت‌های بسیار طولانی خوابیدن است.

عادت ها و عواملی که باعث می شود صبح ها سخت بیدار شوید

سلامت نیوز: خواب کافی شبانه برای شما لازم است تا عملکردهای تان چه در محل کار و چه در خانه خوب باشد اما بیش از حد خوابیدن شما را دچار مشکلاتی می‌کند. این عادت، هایپرسومنیا یا اختلال پرخوابی نام دارد که به معنی ساعت‌های بسیار طولانی خوابیدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اگر فکر می‌کنید به طور افراط گونه‌ای به خواب نیاز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید چون اگر پرخوابی تبدیل به عادت شود، رفع آن دشوارتر خواهد بود. در ادامه به شما می‌گوییم چه عادت‌هایی می‌تواند باعث پرخوابی‌تان شود.  

استرس زیاد

استرس زیاد در محل کار یا دانشگاه یا در روزهای پرمشغله در خانه ،می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی خسته‌کننده باشد.وقتی شما استرس دارید یا نگرانید، بر الگوی خواب‌تان اثر می‌گذارد. شاید احساس خستگی کنید اما نتوانید بخوابید، یا نیمه‌شب با اضطراب و نگرانی از خواب بیدار شوید. سعی کنید راه‌هایی برای کاهش استرس خود پیدا کنید. 

بهداشت نامناسب خواب

رعایت بهداشت خواب تفاوت بزرگی در کیفیت خواب‌تان ایجاد می‌کند.

علایمی که نشان می‌دهد، بهداشت خواب ندارید:

  به طور مرتب  خمیازه کشیدن 

احساس کم‌تحمل بودن 

خواب‌آلودگی طی روز  به خواب رفتن در حالت نشسته

متخصصان توصیه می‌کنند  برای حفظ بهداشت خواب: 

یک ساعت قبل از خواب، نورهای آبی اسکرین‌ها را خاموش کنید. 

نزدیک به زمان خواب غذا نخورید.  چند ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نکنید. 

دیروقت غذا خوردن

دیروقت شام خوردن یا آخر وقت ریزه‌خواری کردن در توانایی شما در به خواب رفتن و در خواب ماندن اختلال ایجاد می‌کند. وقتی شما نزدیک به زمان خواب‌تان غذا می‌خورید، سوخت و ساز بدن‌تان کند می‌شود و گوارش را دشوار می‌کند.

درضمن، اگر چیزهایی مثل شکلات یا محصولات کافئین‌دار مصرف کنید، باعث می‌شود نیمه‌شب از خواب بیدار شوید. این موارد  باعث می شود صبح دیروقت از خواب بیدار شوید.

مصرف برخی داروها

یک عامل دیگر که باعث می‌شود زیاد بخوابید مصرف داروست. برخی داروها می‌تواند در خواب‌تان اختلال ایجاد کند:

 آنتی‌هیستامین‌ها

شل‌کننده‌های عضله

داروهای ضدافسردگی

کورتیکواستروئیدها 

مهارکننده‌های بتااگر هر یک از این داروهای گفته شده را مصرف می‌کنید و خواب خوبی ندارید با پزشک‌تان این موضوع را مطرح کنید.

 آپنه خواب

وقتی شب بارها از خواب بیدار می‌شوید، عجیب نیست که صبح زیاد بخوابید.آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث می‌شود تنفس‌تان در خواب چندین بار متوقف شود.

با صدای بلند خروپف کردن و احساس خستگی روز بعد می‌تواند به این معنی باشد که آپنه خواب دارید. علت‌های آپنه خواب شامل موارد زیر است: 

اضافه‌وزن داشتن 

باریک بودن راه‌های هوایی

  سیگار کشیدن 

بالا بودن سن

  گرفتگی بینی

  زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌ها

خوردن کربوهیدرات زیاد می‌تواند قند خون را بالا ببرد و برای مدت کوتاهی به شما انرژی بدهد و باعث شود بعد از آن احساس خستگی کنید. محصولات لبنی، ذرت، حبوبات، مواد قندی مانند آب نبات و میوه‌هایی مانند موز و سیب پرکربوهیدرات به شمار می‌آیند. این تولید انرژی و خستگی بعد از آن، خواب را دچار اختلال  می کند.

افسردگی

افسردگی چیزی است که می‌تواند موجب خواب زیاد شود. اگر دچار افسردگی هستید، این عارضه می‌تواند شب‌ها شما را بیدار نگه دارد و باعث شود صبح تا دیروقت بخوابید. دیر شدن زمان انجام کارهای روزانه به دلیل تا دیر وقت  خوابیدن بیشتر احساس افسردگی به شما می‌دهد و مضطرب تان می‌کند. اگر فکر می‌کنید دچار افسردگی هستید، به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید. 

تهویه نامناسب هوا

تهویه نامناسب هوای اتاق خواب در شب می‌تواند بر توانایی شما برای به خواب رفتن و صبح از خواب بیدار شدن اثر بگذارد. اگر اتاق خواب‌تان گرم و دم‌کرده باشد، شما را بیدار نگه خواهد داشت. همچنین مطمئن شوید که اتاق خوابتان CO2 نداشته باشد. شب ها پنجره‌ها را باز یا فن را روشن کنید تا هوای اتاق خواب‌تان به گردش دربیاید.در تهیه این مطلب از «تبیان» کمک گرفتیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha