تولید گسترده واکسن از سوی کشورها و موسسات علمی و تحقیقاتی مختلف ادامه دارد. با این وجود تعداد واکسن‌های موجود که به مرحله استفاده عمومی رسیده‌‌اند به تعداد انگشتان یک دست رسیده‌اند.

سینوفارم؛ در راه ایران

سلامت نیوز:تولید گسترده واکسن از سوی کشورها و موسسات علمی و تحقیقاتی مختلف ادامه دارد. با این وجود تعداد واکسن‌های موجود که به مرحله استفاده عمومی رسیده‌‌اند به تعداد انگشتان یک دست رسیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، واکسن‌های دیگری هم در دست تولید و آزمایشات بالینی هستند که در این زمینه کشور ما هم چهار واکسن در دست تولید را دارد. اما از واکسن‌های جهانی استفاده شده، ایران به استفاده از واکسن اسپوتنیک وی روسیه و سینوفارم چین روی آورده است. این دو واکسن در ماه‌های گذشته دستاوردهای خوبی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بعد از واردات واکسن روسی حالا خبر رسیده است که واکسن چینی سینوفارم هم در محموله اول به‌زودی وارد کشور می‌شود. حالا این سوال برای مردم پیش آمده که واکسن چینی چه ویژگی‌هایی دارد؟ واکسن سینوفارم مبتنی بر یک ویروس غیرفعال است که در کشور چین تولید شده است. اخیرا مسوولان سلامت کشور از واردات این واکسن به ایران طی روزهای آینده خبر داده‌اند. گفته می‌شود این واکسن در کشور ما مجوز استفاده مشروط گرفته و درحال حاضر قرار است ۲۵۰‌هزار دوز از آن به ایران وارد شود.

البته روز گذشته نیز جزییات تست انسانی واکسن تزریقی_استنشاقی کووپارس اعلام شد. به گفته مسوول انجام مطالعه بالینی واکسن پروتئین نوترکیب رازی امید است تا پیش از پایان سال جاری مجوز مطالعات بالینی این واکسن بر روی 133‌داوطلب آغاز شود.چهارم اسفند‌ماه بود که آقای سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از تأمین ۲۵۰‌هزار دوز واکسن سینوفارم با هماهنگی سفارت ایران در چین خبر داد و گفت: دولت چین ۲۵۰‌هزار دوز واکسن سینوفارم به دولت ایران اهدا کرده که با هماهنگی سفارت چین در ایران در یک نوبت آماده انتقال به ایران است.

به محض اینکه مقدمات پرواز آماده شد تاریخ آن را اعلام می‌کنیم.پیش از این چهار واکسن کرونا شامل اسپوتنیک وی روسیه،کوواکسین ساخت باهارات هند، آسترازنکا آکسفورد ساخت R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا آکسفورد ساخت شرکتSKBio کره‌جنوبی در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند. با این حساب، پنج واکسن کرونا در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند. طبق آخرین اطلاعات اعلام شده، تاکنون ۴۳‌میلیون دوز از واکسن کووید‌۱۹ توسعه یافته در شرکت سینوفارم در سراسر جهان به افراد تزریق شده است. همچنین دریافت‌کننده ۳۴‌میلیون دوز از این واکسن شهروندان ساکن چین بوده‌اند. 

این درحالی است فنگ دوجیا، رییس اتحادیه صنعت واکسن‌سازی چین در مصاحبه‌ای باCCTV اعلام کرد، ۱۸‌خط تولید واکسن کووید‌۱۹ در این کشور تأسیس شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت سالانه تولید واکسن تا پایان ۲۰۲۱‌میلادی به ۲‌میلیارد و تا پایان ۲۰۲۲‌میلادی به ۴‌میلیارد دوز برسد.البته دکتر کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت: «صدور مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین از سوی سازمان غذا و داروی ایران صادر شد.»

هموی درباره مشروط بودن مجوز اضطراری این واکسن اعلام کرد: بر این اساس، تولید‌کننده لازم است در فواصل زمانی منظم، نتایج مطالعات بالینی و نیز هر‌گونه عارضه ناخواسته غیرمنتظره جدی را به اطلاع سازمان غذا و داروی ایران برساند.


مشخصات سینوفارم چیست؟

واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»،‌ بر‌اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد.‌سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال‌شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است. سینوفارم مانند سایر واکسن‌ها باید دو نوبت تجویز شود.


واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»،‌ بر‌اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیرفعال‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی را برانگیزد
 کارایی آن 79‌درصد است که  بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد. مزیت واکسن چینی این است که خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

به‌دنبال انتشار خبر ورود واکسن سینوفارم به پاکستان، در وب سایت رسمی وزارت بهداشت این کشور اعلام شد که واکسن سینوفارم یکی از برترین واکسن‌های تولید شده در دنیاست و سازمان بهداشت جهانی این واکسن را در زمره 10‌واکسن برتر دنیا برای مبارزه با کرونا قرار داده است.تمام واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشورهای مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایشات بالینی هستند.

سینوفارم نیز در ۱۰  ‌کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با نزدیک به ۶۰‌هزار داوطلب، ادامه آزمایش‌های بالینی را در دست انجام دارد؛ این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰‌میلیون دوز واکسن در سال است.علاوه بر این، تعداد زیادی از کشورها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند زیرا شرایط سخت نگهداری از واکسن‌های آمریکایی و حواشی ایجاد شده برای آن پس از تزریق  روی برخی   افراد مختلف تعدادی از دولت‌ها را دچار تردید کرده است. براساس اطلاعات منتشر شده کشورهای مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، برونئی، نپال، فیلیپین،میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان و سرزمین‌های اشغالی،  مصر، مراکش، شیلی، پرو، بحرین، امارات و برزیل از جمله کشورهایی هستند که مشتری واکسن چینی هستند.


عرضه سینوواک در  بورس آمریکا

شرکت «گلوبال کاپیتال» سهامدار اصلی شرکت سازنده واکسن سینوواک، سهام این شرکت را در بازار بورس آمریکا عرضه کرده است، مدیرعامل این شرکت سوم دی‌ماه سال جاری گفته بود با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در زمینه انطباق با قوانین این بازار توافق کرده است.

گفتنی است؛ واکسیناسیون کرونا در کشور ما از روز ۲۱‌بهمن‌۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان بخش‌های مراقبت ویژه کرونا آغاز شده است. واکسیناسیون کرونا در کشور بر‌اساس سند ملی واکسیناسیون کووید‌۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود. بر‌اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پیش‌بینی شده که تا قبل از نوروز‌۱۴۰۰ حداقل یک میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر مانند کادر بهداشت و درمان واکسینه شوند.


واکسن رازی چه وضعیتی دارد؟

‌دکتر مسعود سلیمانی دودران، مسوول انجام مطالعه بالینی واکسن پروتئین نوترکیب رازی درباره وضعیت واکسن در دست تولید این شرکت نیز گفته است: فعلا  منتظر مجوز نهایی سازمان غذا و دارو هستیم و پس از صدور آن که امیدواریم چند روز آینده باشد، فاز اول مطالعات آغاز می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: به‌طور کلی اعطای مجوز کارآزمایی بالینی مراحل مختلفی دارد که دو مرحله کلیدی آن اول تشکیل و ارائه مجوز کمیته اخلاق است که اواخر دی‌ماه مجوز کمیته اخلاق را کسب کردیم و در مرحله دوم سازمان غذا و دارو باید مجوز نهایی آغاز کارآزمایی بالینی را صادر کند که در انتظار آن هستیم و امید می‌رود پیش از آغاز سال‌۱۴۰۰ فاز اول مطالعات بالینی شروع شود.به گفته وی «واکسن انستیتو رازی یک واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید‌۱۹ است که بخش اصلی آن تزریقی است که در روزهای اول و ۲۱‌نوع تزریقی و در روز ۵۱‌دوز استنشاقی آن ارائه می‌شود تا مخاط بینی را در برابر ویروس مقاوم سازد.

در اصل واکسن‌های پروتئین نوترکیب از اساس به صورت تزریقی هستند.» دکتر سلیمانی درباره جزئیات و تعداد افرادی که در فاز اول مطالعات بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرند، گفته است: در فاز اول واکسن  روی ۱۳۳‌نفر انجام خواهد شد که ۱۳‌نفر اول به صورت پیش قراول و ۱۲۰‌نفر بعدی در چهار گروه ۳۰‌نفره وارد مطالعه می‌شوند.

برای فاز دوم هم پیش‌بینی شده است که ۵۰۰‌نفر مورد مطالعه قرار گیرند. نتایج میانی فاز اول مطالعات، روز سی‌و‌پنجم از زمانی که آخرین نفر واکسن اول را دریافت کرد ارائه می‌شود و سپس با مجوز سازمان غذا و دارو تصمیم‌گیری می‌شود تا جزئیات فاز دوم مطالعه به چه شکل پیش رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha