سلامت نیوز :شیلگوز یا اسهال خونی تب دار یك بیماری بسیار شایع در تابستان با قابلیت انتقال بالا و سریع است و درمان نشدن به موقع آن عوارض خطرناكی همچون مرگ را به دنبال دارد.
علیرضا نصیبی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شیلگوز یا اسهال خونی تب دار یك بیماری بسیار شایع در تابستان است كه خیلی سریع شروع شده و به تدریج اندام ها و بافت های بدن را آلوده می كند.

وی گفت:شیلگوز با تب و لرزهای شدید و بالا و همچنین اسهال آبكی حاد آغاز شده و این علایم ممكن تا چند روز ادامه می یابد.

نصیبی ادامه داد:در بیماری شیلگوز حجم اسهال بعد از یكی دو روز به تدریج كم شده، اما دفعات آن بیشتر می شود ضمن آنكه با كم شدن حجم اسهال خون بیشتر دفع شده و دل پیچه های شدید نیز به سراغ بیمار می آید.

وی تاكید كرد:فرد مبتلا به شیلگوز ممكن است در طول شبانه روز بارها به دستشویی برود و هنوز بازنگشته احساس دفع مجدد داشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینكه قابلیت انتقال بیماری شیلگوز بسیار سریع و بالا است، تصریح كرد: در واقع اهمیت این بیماری به واگیری بسیار بالای آن است؛ چرا كه حتی اندكی باكتری و عامل بیماریزا می تواند موجب ابتلای فرد شود.

نصیبی یادآور شد: درمان نشدن به موقع شیلگوز عوارض خطرناكی همچون مرگ را به دنبال دارد، به همین دلیل در صورت مشاهده علایم این بیماری در خود باید به موقع برای درمان آن اقدام نمود.

وی تاكید كرد: درمان آنتی بیوتیكی تا حدی می تواند در مبتلایان به شیلگوز موثر باشد، در عین حال در صورت نیاز به درمان های دیگر پزشك با توجه به شدت بیماری تجویزها و توصیه هایی را در نظر می گیرد.

نصیبی خاطرنشان كرد: بیماری شیلگوز در مقایسه با بسیاری دیگر از بیماری های عفونی و واگیردار، قابلیت انتقال سریعی دارد؛ لذا پیشگیری از آن به ویژه از طریق رعایت بهداشت فردی و محیط، بهداشت آب و موادغذایی و تماس برقرار نكردن با افراد مشكوك به بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha