متخصصان علوم آزمایشگاهی در فرانسه از ذرات ریز پادتن استخراج شده از حیواناتی مانند شتر و لاما برای انجام آزمایشی استفاده می‌کنند که به گفته آن‌ها می‌تواند بیماری کووید-۱۹ را نسبت به روش‌های موجود سریع‌تر و دقیق‌تر تشخیص دهد.

تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر کرونا با استفاده از پادتن شتر

سلامت نیوز:متخصصان علوم آزمایشگاهی در فرانسه از ذرات ریز پادتن استخراج شده از حیواناتی مانند شتر و لاما برای انجام آزمایشی استفاده می‌کنند که به گفته آن‌ها می‌تواند بیماری کووید-۱۹ را نسبت به روش‌های موجود سریع‌تر و دقیق‌تر تشخیص دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آزمایش نمونه‌های اولیه این روش که آن را کوردیال-یک نامیده‌اند هنوز برای استفاده نهایی تایید نشده است اما تحقیقات ابتدایی روی ۳۰۰ نمونه نشان می‌دهد که میزان دقت این آزمایش ۹۰ درصد است که این میزان دقت، مشابه آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز معروف به پی‌سی‌آر است که هم اکنون معتبرترین روش برای تشخیص کووید-۱۹ محسوب می‌شود.


اما نقطه قوت این آزمایش سرعت آن است به طوری که نتیجه تست در زمان ۱۰ دقیقه مشخص می‌شود و در خارج از آزمایشگاه قابل استفاده است. در حالیکه نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر معمولا ساعت‌ها طول می‌کشد و به شرایط آزمایشگاهی نیاز دارد.


آزمایش‌های سریع و خارج از محیط آزمایشگاهی دیگری برای تشخیص کووید-۱۹ وجود دارد اما محققان در مورد میزان دقت آنها شک و تردید دارند.
در آزمایش کوردیال-یک از قطعات پادتن با نام نانوبادی استفاده می‌شود. این قطعات از شتر گرفته می‌شود. پادتن نانوبادی گونه‌های دیگر شتر مانند لاماها، شترهای یک‌کوهانه و آلپاکاها نیز در این آزمایش قابل استفاده است چرا که از پادتن حیوانات و موجودات دیگر پایدارتر است.


برای آزمایش کووید-۱۹ نانوبادی‌ها روی سطح یک الکترود پیوند می‌خورند. وقتی این نانوبادی‌ها در تماس با پروتئین سنبله ویروس کرونا قرار می‌گیرند، برای ایجاد تغییر در جریان الکتریکی آن الکترود، فعل و انفعال نشان می‌دهند.


هنگامی که دستگاه آزمایش که به اندازه یک یواس‌بی بزرگ است به تلفن هوشمند وصل شود جریان الکتریکی به عنوان سیگنال روی نمودار نشان داده می‌شود.


سبین زونریت، از محققان دانشگاه لیل فرانسه که در این مطالعه با گروه دانشگاهی مارسی و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه همکاری می‌کند گفت: بسته به ارتفاع سیگنال می‌توان نتیجه گرفت که نتیجه کووید-۱۹ مثبت است یا منفی.


مرحله بعدی بررسی این تحقیق، اجرای آزمایش روی بیش از هزار نفر در مدت سه ماه است.
همچنین کریستف دمیل، محقق ارشد الکتروشیمی مولکولی در دانشگاه پاریس می‌گوید: آزمایش‌هایی که به سیگنال‌های الکتریکی متکی هستند قابلیت بسیاری برای انجام آن در بیرون از محیط آزمایش‌هایی دارند.
به گزارش یورونیوز، وی که جزو محققان در این مطالعه نیست درباره نتیجه پروژه کوردیال-یک گفت: اطمینان دارم که در همه جا قابل استفاده خواهد بود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha