مدیرگروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری گفت: نتایج یک پژوهش میدانی نشان داد 87 درصد فروشندگان کلیه بعد از گذشت حداقل یکسال دچار افسردگی ناشی از پشیمانی گشته و به نوعی وسواس در تغذیه و مراقبت از سلامتی خود دچار می شوند.

سلامت نیوز : مدیرگروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری گفت: نتایج یک پژوهش میدانی نشان داد 87 درصد فروشندگان کلیه بعد از گذشت حداقل یکسال دچار افسردگی ناشی از پشیمانی گشته و به نوعی وسواس در تغذیه و مراقبت از سلامتی خود دچار می شوند.
دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: هدیه کردن خون و یا کلیه در زمان زندگی افراد و سایر اعضای بدن در زمان مرگ مغزی از روشهای پسندیده، اخلاقی دینی و اجتماعی هستند.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب، خرید و فروش خون توسط گروههای زالو که دلالی خون می کردند، انجام می شد که خوشبختانه بعد از انقلاب این حرکت متوقف شد و فقط خون هدیه می شود.

مدیر گروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری تاکید کرد: متاسفانه بنابر دلایل مختلف مادی بعضی از افراد مجبور به فروختن کلیه خود شده و با توجه به ضرورت شخص گیرنده و نیاز وی تا 12 میلیون تومان نیز خرید و فروش می شود.

به گفته ابهری، اما از این میان 2 گروه افراد وجود دارند گروه اول که فقط از طریق مراکز رسمی و قانونی نسبت به هدیه کردن کلیه خود اقدام می کنند و گروه دوم از طریق اطلاعیه و یا واسطه ها اقدام به فروش کلیه کرده و براساس گروه خونی یا سایر عوامل قیمت آن تعیین می شود.

وی به پژوهش میدانی که از 324 نفر از فروشندگان کلیه انجام شد، اشاره کرد و گفت: براساس این پژوهش که از سال 87 تا اول سال جاری صورت گرفت، مشخص شد که 87 درصد از فروشندگان کلیه بعد از حداقل یک سال دچار افسردگی ناشی از پشیمانی گشته و نوعی وسواس در تغذیه و مراقبت از سلامتی خود پیدا می کنند.

به گفته وی، اینگونه افراد که با هدف مادی بخشی از بدن خود را فروخته اند بطور دائم در اضطراب از کارفتادن کلیه دیگر خود هستند.

ابهری به نتایج حاصل ازبررسی گروه اول اشاره کرد و افزود: مشخص شد که97 درصد از آنها رضایت کامل از کار خود داشته و نوعی شادمانی و غرور در خود احساس می کنند چرا که باعث شده اند زندگی یک فرد به او بازگردانه شود.

وی تا کید کرد: با توجه به مقایسه این گروه به نظر می رسد برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند خرید وفروش کلیه، عوارض فکری، روانی و رفتاری آینده به فروشندگان گوشزد شود تا از مشکلات بعدی آنها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha