درحالی ۱۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دلیل آنچه که «سم بوتولیسم» گفته می‌شود، تلف شده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تا مشکلات خلیج گرگان برطرف نشود و میانکاله احیاء نشود، مرگ و میر گسترده پرندگان ادامه خواهد داشت.

مرگ ۱۵ هزار پرنده مهاجر در میانکاله

سلامت نیوز:درحالی ۱۵ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به دلیل آنچه که «سم بوتولیسم» گفته می‌شود، تلف شده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تا مشکلات خلیج گرگان برطرف نشود و میانکاله احیاء نشود، مرگ و میر گسترده پرندگان ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این در حالیست که مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که بر اساس مطالعات انجام شده، خلیج گرگان لایروبی خواهد شد تا تبادل جریان آب در این منطقه با دریای خزر، بر بهبود کیفیت آب در میانکاله تاثیرگذار باشد.


مرگ و میر گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، شمار پرندگان تلف شده در این تالاب به حدود ۱۵ هزار بال رسیده است. سازمان دامپزشکی می‌گوید که علت مرگ پرندگان تالاب میانکاله «سم بوتولیسم» است؛ همان سمی که سال گذشته هم سبب مرگ ۴۰ هزار پرنده مهاجر در این تالاب شد.


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مجموعه‌ای از عوامل ازجمله آلودگی تالاب میانکاله، ورود فاضلاب به این تالاب، کاهش سطح آب میانکاله و افزایش لایه‌های رسوبی در آن سبب تولید «سم بوتولیسم» و مرگ پرندگانی شده است که ایران نقطه پایان سفرشان است. از این‌رو میانکاله باید احیاء شود تا جلوی مرگ پرندگان مهاجر آن گرفته شود.


مسعود باقرزاده کریمی - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست - ضمن اشاره به مشکلات تالاب میانکاله اظهار کرد: مشکلات این تالاب به سه دسته مهم تقسیم‌بندی شده است؛ از جمله این دسته‌بندی‌ها می‌توان به عواملی اشاره کرد که سبب کاهش کیفیت آب در میانکاله شده است، مانند ورود فاضلاب‌های شهری و کشاورزی که از جمله این موارد به شمار می رود.


وی ادامه داد: ازجمله دیگر مشکلات تالاب میانکاله که می‌تواند در تولید سم در آن نیز موثر باشد، کمبود آب و کاهش تبادل جریان آب بین تالاب و دریای خزر است. ازسویی دیگر دسته سوم مشکلات تالاب میانکاله به تصرفات غیرقانونی و تغییرکاربری اراضی تالاب برمی‌گردد.


باقرزاده کریمی با بیان اینکه برای احیای تالاب میانکاله طرح جامعی در ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به‌تصویب رسیده است، تصریح کرد: در این طرح، پروژه‌های اولویت‌دار و دستگاه‌های اجرایی مسئول، مشخص شده‌اند و اقدامات لازم به آن‌ها ابلاغ شده است اما نباید فراموش کنیم که وضعیت کنونی میانکاله حاصل چندین دهه بی‌توجهی به وضعیت تالاب است و چندین سال طول خواهد کشید تا به وضعیت طبیعی بازگردد.


به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تجهیز شهرهای اطراف تالاب میانکاله به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب، کنترل مصرف کود و سموم کشاورزی در اراضی اطراف تالاب، ساماندهی پرورش ماهی و... از جمله پروژه‌های اولویت‌دار برای احیای میانکاله است.
وی در ادامه گفت: لایروبی خلیج گرگان و تسهیل تبادل جریان آب یکی دیگر از اقداماتی است که برای احیای میانکاله در اولویت قرار گرفته است. بهمن ماه سال گذشته در ستاد ملی تالاب‌ها مقرر شد که مرکز ملی اقیانوس‌شناسی روی موضوع لایروبی خلیج گرگان مطالعاتی را انجام دهد و نتیجه آن را در ستاد ملی تالاب‌ها عنوان کند.


باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج مطالعات مرکز اقیانوس‌شناسی قرار شده است خلیج گرگان به عمق ۱.۵ متر و عرض ۲۰۰ متر در منطقه آشوراده و چپقلی، لایروبی شود، اظهار کرد: براساس این مطالعات چنین اقدامی می‌تواند سبب تسهیل تبادل جریان آب بین خلیج گرگان و دریای خزر شود. البته باید تاکید کرد که لایروبی سبب افزایش آب تالاب نمی‌شود بلکه تنها جریان آب را بهبود می‌بخشد.


مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با بیان اینکه این موضوع در جلسه بعدی ستاد ملی تالاب‌های کشور - که پیش از پایان سال برگزار خواهد شد - مطرح و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود، گفت: به‌طور کلی برای احیای میانکاله حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که قرار شده این هزینه‌ها از طریق اعتبارات جاری دستگاه‌های مختلف تامین شود. همچنین ما تاکید کرده‌ایم که در دو استان مازندران و گلستان اولویت‌ها در بخش کشاورزی، آب و فاضلاب و شیلات با احیای تالاب میانکاله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha