گذاشتن انواع مواد غذایی برای نگهداری طولانی‌مدت در فریزر یک روش معمول و آسان است اما کمتر کسی به تاریخ و مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر دقت می‌کند درحالی‌که این مسئله تا جایی مهم است که عدم توجه به آن ممکن است باعث ایجاد مسمومیت‌های غذایی شود. در ادامه با مدت ماندگاری انواع مواد غذایی آشنا شوید.

ماندگاری مواد غذایی در فریزر چقدر است؟

سلامت نیوز: گذاشتن انواع مواد غذایی برای نگهداری طولانی‌مدت در فریزر یک روش معمول و آسان است اما کمتر کسی به تاریخ و مدت‌زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر دقت می‌کند درحالی‌که این مسئله تا جایی مهم است که عدم توجه به آن ممکن است باعث ایجاد مسمومیت‌های غذایی شود. در ادامه با مدت ماندگاری انواع مواد غذایی آشنا شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، مردم برای نگهداری مواد غذایی روش‌های کمابیش متفاوتی دارند اما انجماد یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای نگهداری مواد غذایی است (به‌استثنای برخی از مواد غذایی مثل تخم‌مرغ‌های شکسته نشده که در اثر انجماد منبسط‌شده و ترک می‌خورند). مواد غذایی فریز شده می‌توانند به‌طور نامحدود منجمد بمانند و خوردن این مواد بی‌خطر است زیرا فرایند فریز کردن فعالیت باکتری‌ها، کپک‌ها و مخمرها را متوقف می‌کند. بااین‌حال، باگذشت زمان تمام غذاهای منجمد شده ازنظر کیفیت پایین می‌آیند و هنگام یخ‌زدایی طعم و مزه اولیه‌شان را از دست می‌دهند. زمان نگهداری مواد غذایی منجمد بسته به نوع غذا و نوع فریزر شما متفاوت است. فریزرها دارای درجه‌بندی دما هستند که مشخص می‌کنند چه مدت غذا می‌تواند با خیال راحت در فریزر نگهداری شوند. بررسی این رتبه‌بندی و همچنین دستورالعمل‌های مربوط به بسته‌بندی مواد غذایی، شروع خوبی برای تعیین مدت‌زمانی است که می‌توانید غذای منجمد را با خیال راحت نگهداری کنید.

مدت نگهداری مواد غذایی بر اساس درجه دمای فریزر
-در دمای فریزر 6- درجه سانتی‌گراد می‌توان مواد غذایی را به مدت یک هفته نگهداری کرد.
- در دمای فریزر 12- درجه سانتی‌گراد می‌توان مواد غذایی را به مدت یک ماه نگهداری کرد.
- دمای فریزر 18- درجه سانتی‌گراد بهترین درجه دما برای فریزر است که در این دما می‌توان مواد غذایی را به مدت 3 ماه یا بیشتر نگهداری کرد.

سبزیجات منجمد تا چه مدت در فریزر ماندگاری دارند؟
سبزیجات را به‌طورمعمول می‌توان  8 تا12 ماه منجمد کرد اما دوام و کیفیت سبزیجات منجمد بسته به تاریخ و نحوه نگهداری آن‌ها متفاوت است.
برای نگهداری مناسب سبزیجات در فریزر، هنگام بسته‌بندی هوای داخل کیسه فریزر را خارج کرده و آن‌ها را در ظروف در بسته و یا کیسه‌های زیپ‌دار نگهداری کنید زیرا وارد شدن هوا داخل پلاستیک می‌تواند باعث تغییر رنگ و طعم سبزی شود. همچنین روی ظرف یا کیسه فریزر را حتماً تاریخ بزنید و  از یخ‌زدایی و مجدد منجمد کردن سبزیجات خودداری کنید.
دقت کنید برفک زدن بیش‌ازحد، از دست دادن رنگ و چروکیده شدن سبزی، نشان از گذشتن تاریخ‌مصرف سبزیجات منجمد دارد. اگر با برداشته شدن برفک‌ها، سبزی همچنان از رنگ و بافت مناسبی برخوردار بود، هنوز می‌توان از آن استفاده کرد.

آیا می‌توان سوسیس و کالباس را منجمد کرد؟
بله. می‌توانید سوسیس و کالباس را به مدت دو ماه منجمد نگه‌دارید البته نگهداری آن‌ها بیش از دو ماه به معنای خراب شدن آن‌ها نیست بلکه بعد از گذشت دو ماه ممکن است سوسیس و کالباس طعم و بافت خود را ازدست‌داده باشد. اگر دیدید بعد از گذشت دو ماه، سوسیس و کالباس طعم و ظاهر ناخوشایندی ندارد، با توجه به تاریخ انقضای روی بسته‌بندی همچنان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نان منجمد تا چه مدت در فریزر دوام می‌آورد؟
نان و حتی شیرینی‌های خشک را می‌توانید به مدت 3 ماه در فریزر منجمد نگه دارید اما هنگام منجمد کردن نان به این نکات توجه کنید:
-نان را در کیسه فریزر گذاشته و درب آنها را محکم ببندید.
-روز فریز کردن نان را با ماژیک یا برچسب روی نایلون یادداشت کنید.
-از گذاشتن نان داغ داخل فریزر اجتناب کنید زیرا باعث کپک زدن نان می‌شود.
- هنگام یخ‌زدایی، اگر برفکی روی نان وجود دارد آن‌ها را بردارید زیرا آب شدن برفک‌ها باعث مرطوب شدن نان می‌شود.
-بیشتر از یک‌بار نان را گرم نکنید زیرا نان بیات می‌شود.

مدت ماندگاری محصولات گوشتی در فریزر چقدر است؟
منجمد کردن محصولات گوشتی بهترین راه برای تازه نگه‌داشتن آن‌ها است اما برای ماندگاری بهتر این مواد لازم است حتماً آن‌ها را در دمای 18- درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. همچنین برای نگهداری مناسب محصولات گوشتی آن‌ها را به‌درستی بسته‌بندی کنید. علاوه بر رعایت این نکات باید بدانید که مدت ماندگاری محصولات گوشتی در فریزر متفاوت است. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که گرچه ممکن است خوردن محصولات گوشتی منجمد که مدت ماندگاری آن‌ها گذشته مشکلی نداشته باشد، اما مصرف این محصولات بعد از گذشت مدت ماندگاری آن‌ها ممکن است باعث تغییر رنگ، طعم و حتی بوی آن‌ها شود. به همین منظور توصیه می‌کنیم قبل از قرار دادن محصولات گوشتی در فریزر، حتماً تاریخ انقضا و یا زمان گذاشتن آن‌ها داخل فریزر را روی آن‌ها بنویسید.

مدت ماندگاری انواع محصولات گوشتی:

گوشت طیور
طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) گوشت طیور شامل مرغ، بوقلمون، جوجه و...می‌توانند تا یک سال در فریزر دوام بیاورند.

گوشت گاو، گوساله و بره
سازمان غذا و دارو می‌گوید: «گوشت خام گاو، گوساله و بره را می‌توان به مدت 6 تا 12 ماه در فریزر نگه داشت.»

ماهی و غذاهای دریایی
ماهی‌های کم‌چرب مثل تیلاپیا می‌توانند 6 تا 7 ماه در فریزر دوام بیاورند درحالی‌که ماهی‌های پرچرب مثل سالمون، قزل‌آلای دریاچه، ساردین‌ و آزاد 2 تا 3 بیشتر دوام نمی‌آورند. سایر غذاهای دریایی تازه مانند میگو را می‌توان 3 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد.

گوشت چرخ‌کرده
گوشت چرخ‌کرده گاو، گوساله، بوقلمون، بره یا مخلوط دیگری از آن‌ها و همچنین گوشت همبرگر نباید بیش از 3 تا 4 ماه در فریزر نگهداری شوند.

گوشت و مرغ پخته
گاهی پیش می‌آید که یک تکه مرغ یا گوشت پخته‌شده مانده را برای مصرف بعدی منجمد کنید اما توجه کنید که گوشت پخته‌شده به‌اندازه گوشت خام کیفیت خود را در فریزر حفظ نمی‌کند. طبق گفته سازمان غذا و دارو، مرغ و ماهی‌های پخته‌شده را می‌توان به مدت 4 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد، درحالی‌که سایر گوشت‌های پخته‌شده نباید بیش از 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری شوند.

مدت ماندگاری سایر مواد غذایی در فریزر
اگرچه منجمد کردن بهترین راه برای نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی است اما توجه به تاریخ‌مصرف تمامی خوراک‌ها و مواد غذایی لازم است زیرا برخی مواد غذایی فقط باید در تاریخ ذکرشده مصرف شوند و در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به سیستم و ارگان‌های داخلی بدن، وارد می‌آورند. پس به مدت ماندگاری مواد غذایی زیر در فریزر دقت کنید:

نوع مواد غذایی مدت‌زمان نگهداری در فریزر
فلفل دلمه‌ای خردشده 3 تا 4 ماه
بامیه 8 ماه
قارچ 9 تا 12 ماه
لوبیا سبز 6 تا 8 ماه
موز 8 ماه
گوجه‌فرنگی 3 تا 4 ماه
سوپ و خورشت 6 ماه
برنج پخته‌شده 4 تا 6 ماه
سیر 10 تا 12 ماه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha