سلامت نیوز : یك متخصص جراحی كلیه و مجاری ادراری با بیان اینكه مصرف نوشابه، چای و هندوانه قبل از خوابیدن برای كودك توصیه نمی‌شود، عنوان كرد: برخی مواد محرك غذایی چون ادویه‌جات و سس‌ها به همراه غذا می‌توانند در درمان شب ادراری مفید باشند.

دكتر حمید ارشدی در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب كه شب ادراری در اكثر موارد علت بخصوصی ندارد، اظهار كرد: این عارضه گاهی به دنبال تاخیر در تكامل سیستم عصبی كنترل مثانه اتفاق می‌افتد. شب ادراری در برخی از خانواده‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. بویژه اگر پدر و مادر در كودكی‌شان دچار این عارضه بوده‌اند، احتمال اینكه فرزندشان نیز گرفتار شود بیشتر است.

وی اضافه كرد: شب ادراری به تدریج و با تكامل سیستم عصبی، بهبود می‌یابد. ممكن است این اختلال در سنین پایین، برطرف شود. اما در مواردی هم مشاهده می‌شود كه این مشكل تا سن 15 سالگی هم ادامه پیدا كرده است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، درباره نقش كم خونی در ابتلا به این عارضه توضیح داد: ابتلا به شب ادراری به دلیل كم خونی معمولا شایع نیست. برخی كودكان كه مشكل تنفسی و تورم لوزه سوم دارند و یا در شب خرخر كرده و دچارآپنه یا اختلال تنفسی حین خواب هستند، ممكن است به دلیل اینكه گاهی دچار كمبود اكسیژن می‌شوند، شب ادراری پیدا كنند.

وی درباره درصد شیوع شب ادراری در كودكان اظهار كرد: 10 درصد كودكان پنج ساله به این عارضه مبتلا هستند. معمولا شب ادراری از سن 5 سالگی تعریف می‌شود و نمی‌توان این مشكل را برای كودكی كه به عنوان مثال تنها 3 سال دارد به حساب آورد.

دكتر ارشدی اضافه كرد: این احتمال در كودكی كه والدینش نیز دچار این اختلال بوده‌اند به 30 درصد هم می‌رسد.

این اورولوژیست درباره راههای درمانی شب ادراری توضیح داد: در ابتدا یك معاینه تشخیصی صورت می‌پذیرد تا روشن شود شدت آن به چه میزان است. اگر این مشكل به دنبال یك عفونت ادراری، اختلال در سیستم عصبی و یا عفونت لوزه رخ داده باشد، مسلم است كه با برطرف كردن آن، این عارضه هم بهبود می‌یابد.

وی اضافه كرد: با روشهایی كه توسط پزشك آموزش داده می شود و نیز برخی درمان‌های دارویی كه باعث تنظیم حركات مثانه می‌شود، بهبود خود به خودی شب ادراری تسریع می‌شود.

دكتر ارشدی درباره نقش تغذیه و بویژه مصرف مایعات در درمان این بیماری گفت: مصرف نوشابه، چای و هندوانه قبل از خوابیدن برای كودك توصیه نمی شود. برخی مواد محرك غذایی چون ادویه‌جات و سس‌ها به همراه غذا می‌توانند در درمان شب ادراری مفید باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha