سفر جزو اصلی‌ترین تفریحات ایرانی‌هاست. علاقه مردم به حضور در شهرهای مختلف کشور و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی استان‌های مختلف کشور با تمام تنوعی که وجود دارد امری بدیهی برای همه است. اما از اسفندماه گذشته که کرونا در کشور و حتی جهان فراگیر شده است، صنعت گردشگری کشور بیشترین آسیب‌ها را از این وضعیت دیده است. در چنین شرایطی بارها درباره حمایت از فعالان گردشگری کشور سخن گفته شده است اما اقدام عملیاتی مشاهده نشده است. این در حالی است که هفته گذشته یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این عرصه روی داد. نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد آن هم بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و با حضور فعالان این عرصه از استان‌های مختلف که البته سفر به این مناطق به‌دلیل شرایط کرونایی ممنوع است.

به تماشای کرونا

سلامت نیوز: سفر جزو اصلی‌ترین تفریحات ایرانی‌هاست. علاقه مردم به حضور در شهرهای مختلف کشور و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی استان‌های مختلف کشور با تمام تنوعی که وجود دارد امری بدیهی برای همه است. اما از اسفندماه گذشته که کرونا در کشور و حتی جهان فراگیر شده است، صنعت گردشگری کشور بیشترین آسیب‌ها را از این وضعیت دیده است. در چنین شرایطی بارها درباره حمایت از فعالان گردشگری کشور سخن گفته شده است اما اقدام عملیاتی مشاهده نشده است. این در حالی است که هفته گذشته یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این عرصه روی داد. نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد آن هم بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و با حضور فعالان این عرصه از استان‌های مختلف که البته سفر به این مناطق به‌دلیل شرایط کرونایی ممنوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، برگزاری نمایشگاه گردشگری و تبلیغ و تشویق به مسافرت، در شرایطی که تکلیف سفر در کشور به‌ویژه در تعطیلات نوروزی مشخص نیست، مخالفانی داشت؛ در نمایشگاه امسال کشورهای خارجی غایب بودند و عملا عنوان بین‌المللی آن زیر سؤال رفت. از سوی دیگر هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی که هر سال فضایی از این نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دادند، امسال به‌دلیل بلاتکلیفی سفر و ادامه برخی محدودیت‌های کرونا، حضور پررنگی نداشتند و اغلب غایب بودند. فضای نمایشگاه نیز کوچک‌تر از هر سال بود و اداره‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها و شهرداری‌ها از جمله حاضران اصلی نمایشگاه امسال محسوب می‌شدند که برخی از آن‌ها هم نسبت به نتیجه این نمایشگاه و سفرهای نوروزی مردد بودند. با این وجود، برخی موافق برپایی چنین نمایشگاهی بودند؛ چرا‌که همانند علی‌اصفر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقدند باید «نشان دهیم بخش گردشگری کشور هنوز زنده و پویا است.»
سه شنبه 5‌اسفندماه اولین روز برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بود. به‌دنبال حضور مسوولان مربوطه، ازدحام غیرقابل کنترلی در نمایشگاه به‌وجود آورد که در همان ابتدای امر رسانه‌ها را به انتقاد از نحوه برگزاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وا داشت.  از بد روزگار برخی از این واحدهای بوم‌گردی بعد از یک سال تلاش برای اخذ مجوز راه‌اندازی و آماده‌سازی واحد اقامتی خود کارشان را درست در زمان شیوع پاندمی کرونا آغاز کرده بودند و حالا بدون اینکه رسما  مهمانی پذیرفته باشند و درآمدی کسب کرده باشند مجبور به بازپرداخت وام‌هایی شده‌اند که برای برپایی واحد بوم‌گردی خود دریافت کرده‌اند. اما حضورشان در نمایشگاه نشان داد که هنوز ناامید نشده‌اند.
برخی دیگر از این فعالان در راستای معرفی جاذبه‌های توریستی مناطقی آمده بودند که تاکنون تلاش زیادی برای معرفی آن‌ها نشده است، حداقل انتظار آن‌ها از نمایشگاه این بود که بتوانند پتانسیل‌های اقامتی و گردشگری منطقه خود را  اول به مخاطب عام و بعد به فعالان حرفه‌ای‌تر حوزه گردشگری معرفی کنند، اما بخش اول یعنی مخاطب عام در آن نمایشگاه حضور نداشتند چراکه اصلا  امکان حضور فراهم نبود. می‌توان گفت بهره‌ای که این نمایشگاه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته است برای فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی نداشت، چرا‌که هنوز مشخص نیست اصلا  سفری در نوروز برقرار باشد یا نه و البته مخاطب عامی که وجود ندارد! از طرف دیگر همچنان خطر ابتلا به کرونا، غرفه‌داران این نمایشگاه را بیش از مخاطبان تهدید می‌کرد و در صورت ابتلا و گسترش ویروس در این نمایشگاه امکان انتقال آن به سراسر کشور وجود دارد.

اعلام کرده بودیم نمایشگاه بهاره ممنوع است
اما وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران را خوب و موفق ارزیابی کرده که استاندار تهران گفته بود رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره تجمع و تخلف این نمایشگاه بررسی لازم را انجام می‌دهند و قطعا  با متخلفان برخورد خواهد شد. از سوی دیگر مونسان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفته بود شیوع ویروس کرونا تا‌کنون ۲۲‌هزار میلیارد تومان به صنعت گردشگری ایران خسارت وارد کرده اما این بخش هنوز از پا ننشسته و زمین‌گیر نشده است. او همزمان با پایان چهاردهمین نمایشگاه گردشگری تهران که با سی و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی ادغام شده بود، عملکرد این نمایشگاه را مثبت و موفق ارزیابی کرد.

بنا بر مصاحبه‌ای که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از علی‌اصغر مونسان منتشر کرده، آمده است: در ساعات پایانی روز آخر نمایشگاه بعد از سفری که با هیأت ونزوئلایی داشتم، فرصت شد تا از نمایشگاه بازدید کنم و انصافا  نمایشگاهی که در شرایط کرونا برگزار کردیم، نمایشگاه بسیار خوبی از کار درآمد. دیدارها و صحبت‌هایی که با غرفه‌دارها داشتیم نشان از موفقیت نمایشگاه داشت. او افزود: ارتباط بسیار خوبی بین استان‌های مختلف، آژانس‌ها و مجموعه‌های گردشگری ایجاد شده که امیدوارم با رعایت مردم بتوانیم ایام نوروز خوبی به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم. تقاضای ما این است تا زمان موعد، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به امید خدا بتوانیم نوروز خوبی داشته باشیم. مونسان همچنین گفت: در این نمایشگاه غرفه‌های صنایع‌دستی نیز بسیار پویا بودند و امید دارم که آن‌ها هم توانسته باشند بعد از مدت‌ها فروش خوبی داشته باشند.

ساعات پایانی روز آخر نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان قابل توجه است. مدیر شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری نمایشگاه امسال بود، اظهار کرده مجوز برگزاری این نمایشگاه را از ستاد ملی کرونا گرفته است. با این حال ازدحام جمعیت در زمان افتتاح این نمایشگاه سبب شد استاندار تهران، هرچند با تأخیر واکنش نشان دهد. انوشیروان محسنی‌بندپی گفته که در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند. قطعا  با متخلفان این نمایشگاه برخورد خواهد شد.

پیش‌تر استاندار تهران تاکید کرده بود در استان تهران نباید تجمعی شکل بگیرد و هیچ‌یک از اصناف و اتحادیه‌ها حتی حق برگزاری انتخابات سراسری ندارند. در همین راستا  امسال نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و شهروندان نیز در ایام پایانی سال ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی نباید برای خرید موجب شکل‌گیری تجمع بشوند. اتاق اصناف ایران نیز اوایل بهمن‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که مجوز برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در مناطق زرد و نارنجی با شرایط مشخص صادر شده، اما برگزاری نمایشگاه بهاره ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha