سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بر اساس آخرین نتایج مطالعات انجام شده، بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان به مبتلایان کرونایی، ۶۰ روز بعد از شروع نخستین علائم این بیماری است.

بهترین زمان اهدای پلاسما، ۶۰ روز بعد از شروع علائم کرونا

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بر اساس آخرین نتایج مطالعات انجام شده، بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان به مبتلایان کرونایی، ۶۰ روز بعد از شروع نخستین علائم این بیماری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بشیر حاجی بیگی افزود: نتایج این مطالعات نشان داده است که اهدا کنندگان باید بالای ۳۰ سال سن داشته باشند و به نوع شدیدتر کوید ۱۹ مبتلا شده باشند.


وی ادامه داد: سازمان غذا و داروی آمریکا نیز استفاده از پلاسمای غنی از آنتی بادی را محدود به استفاده در مطالعات بالینی و مراحل اولیه بیماری کرده است که البته بهتر است سه روز از ابتدایی بیماری انجام شود یا بیماران دارای بیماری زمینه ای که منجر به نقص تولید آنتی بادی می شود، شده باشند.
سخنگوی سازمان انتقل خون گفت: همچنین جدیدترین مطالعات نشان می دهد که تزریق پلاسمای بهبود یافتگان کرونا با بالاترین سطح آنتی بادی در مراحل اولیه بیماری (در سه روز اول) می تواند نتایج ثمر بخشی در کاهش پیشرفت بیماری در مبتلایان به کرونا داشته باشد.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تا پایان دی امسال در کشور ۱۵ هزار نفر از بهبودیافتگان کرونا به منظور کمک به درمان مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند.
 حاجی بیگی افزود: از ۱۸ هزار بهبود یافته کرونا که از اول اردیبهشت تا پایان دی ماه برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند، ۱۵ هزار بهبود یافته شرایط اهدای پلاسما را داشتند و موفق به اهدا شدند.


وی افزود: آمار اهدا کنندگان پلاسما بهبودیافتگان در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار پایین تر از حد انتظار است و فقط دو درصد از بهبودیافته ها پلاسما اهدا می کنند و بیشترین میزان مراجعه بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسما مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، یزد و خوزستان است.


سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بهبود یافتگان از کووید ۱۹ می توانند با حضور در ۲۴ مرکز انتقال خون در کشور و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران و مرکز جامع وصال شیرازی (اداره کل انتقال خون استان تهران) اهدای پلاسما را داشته باشند.


حاجی بیگی با بیان اینکه اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با گذشت به یک سال از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.


وی افزود: بنابراین از بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان که میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در کشور مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha