دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 308486

سولماز احدی گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تاثیر سوء آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و قلبی - عروقی، عاملی بر آسیب‌پذیری بیشتر افراد در برابر اثرات کرونا است. این درحالیست که اثرات بیماری کرونا ممکن ا

آلودگی هوا در رتبه چهارم مرگ و میر زودرس

سلامت نیوز:سولماز احدی گفت: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تاثیر سوء آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و قلبی - عروقی، عاملی بر آسیب‌پذیری بیشتر افراد در برابر اثرات کرونا است. این درحالیست که اثرات بیماری کرونا ممکن است طی چند هفته کوتاه ظاهر شود، اما بروز پیامد‌های ناشی از آلودگی هوا ازجمله بیماری‌های مزمن یا مرگ زودرس، ممکن است سال‌ها طول بکشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، سولماز احدی با اشاره به اینکه همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی‌های جمعی درخصوص بهداشت عمومی را به‌دنبال داشته است و متخصصان همچنان در حال تحقیق و مطالعه روی عوارض ناشی از این ویروس نامرئی هستند، اظهار کرد: درعین‌حال، نگرانی‌هایی درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا وجود دارد که متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان نادیده گرفته می‌شود.


به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تاثیر سوء آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و قلبی - عروقی، عاملی بر آسیب‌پذیری بیشتر افراد در برابر اثرات کرونا است. این درحالیست که اثرات بیماری کرونا ممکن است طی چند هفته کوتاه ظاهر شود، اما بروز پیامد‌های ناشی از آلودگی هوا ازجمله بیماری‌های مزمن یا مرگ زودرس، ممکن است سال‌ها طول بکشد.


این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به گزارش وضعیت هوای جهانی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، تصریح کرد: آمار ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد که طی سال ۲۰۱۹ در سطح جهانی، رتبه آلودگی هوا از پنجمین عامل خطر برای مرگ زودرس به رتبه چهارم رسیده است. همچنین بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۹، مواجهه با آلودگی هوا منجر به ۶.۶۷ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شده است. از سویی دیگر حدود ۱۲ درصد از کل آمار مرگ میر جهانی مربوط به مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا است.


احدی در ادامه با بیان اینکه بر این اساس نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نسبت به مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سراسر جهان بیشتر است، گفت: در گزارش وضعیت هوای جهانی به این موضوع اشاره شده که طی سال ۲۰۱۹ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای آزاد عامل ۴.۱۴ میلیون مرگ و در فضای بسته عامل ۲.۳۱ میلیون مرگ شده است. در این بین آلاینده ازن نیز سبب ۳۶۵ هزار مرگ زودرس شده است.


به گفته وی با استناد به گزارش وضعیت هوای جهانی می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان درمعرض هوای آلوده بوده‌اند و بیشترین مواجه با آلودگی هوا در آسیا، آفریقا و خاورمیانه رخ داده است همچنین ۱۰ کشوری که بیشترین میزان مواجه با آلودگی هوا در سطح جهان را دارند، در این مناطق واقع شده‌اند.
این کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت ایران در این گزارش تصریح کرد: بر اساس گزارش جهانی، میزان مواجهه جمعیت کشور ایران با آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۳.۴ میکروگرم بر متر مکعب کاهش و درخصوص آلاینده ازن حدود ۵.۹ ppb افزایش یافته است.


احدی با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌ها اجرای محدودیت­‌های ناشی از ویروس کرونا منجر به کاهش قابل ملاحظه سطح برخی از آلاینده‌ها شده است، اظهار کرد: بررسی شواهد در برخی از کشور‌ها نشان می‌­دهد که این تغییرات موقتی است و با کاهش محدودیت‌­ها، میزان انتشار آلاینده‌ها نیز مجدد افزایش می‌یابد. هرچند که محدودیت‌­های ترددی ناشی از شیوع کرونا تنها یک راه‌­حل موقت برای کاهش آلودگی هوا ارائه داده است، اما این موضوع می‌تواند الهام‌بخش استراتژی کاهش آلودگی هوا و مطالبه هوای پاک در بلندمدت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha