معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ضمن اشاره به انتقاداتی که نسبت به بخشنامه تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت وجود دارد، گفت: در شرایطی که ۸۰ درصد جامعه پرستاری کشور را بانوان تشکیل می‌دهند تقاضا داریم تا برای پرستاران باردار مانند سایر کارمندان کشور شرایط دورکاری در نظر گرفته شود.

انتقاد از بخشنامه تعیین مصداق شهدای سلامت/ درخواست دورکاری برای پرستاران باردار

سلامت نیوز:معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ضمن اشاره به انتقاداتی که نسبت به بخشنامه تعیین مصداق شهدای مدافع سلامت وجود دارد، گفت: در شرایطی که ۸۰ درصد جامعه پرستاری کشور را بانوان تشکیل می‌دهند تقاضا داریم تا برای پرستاران باردار مانند سایر کارمندان کشور شرایط دورکاری در نظر گرفته شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حمیدرضا عزیزی در مورد شهدای سلامت در حوزه پرستاری، گفت: طبق برآوردهای ما در حال حاضر از مرز یکصد شهید عبور کردیم و متاسفانه در دو هفته گذشته هم شاهد شهادت شهدای خاصی از جمله دو مادر باردار پرستار بودیم. در کل چند صد شهید خدمت از کادر درمان داریم که طبق مصوبه شورای امنیت ملی و ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته تعیین مصادیق شهدا با تولیت وزیر بهداشت تشکیل شد و بر اساس آخرین آمار حدود ۶۰ نفر از شهدای نظام سلامت تایید شدند. البته برخی آمارها آن را بیش از ۳۰۰ شهید هم اعلام می‌کنند.


وی افزود: طی جلساتی که با رئیس بنیاد شهید و مجموعه وزارت بهداشت داشتیم دوستان اعلام می‌کنند که به شکل جدی و مصمم پیگیر رفع مشکلات هستند تا شهدا تعیین مصداق شوند؛ اما متاسفانه وقتی از این تعداد تنها ۶۰ شهید تعیین تکلیف شدند باعث گلایه شدید همکاران نظام سلامت است و خانواده شهدا حداقل توقعی که دارند این است که تعیین تکلیف و تکریم و تجلیل از مقام این شهدا سریع‌تر انجام شود و مسئولین باید با نگاه جدی‌تری به این عزیزان که جان خود را با صداقت کف دست گذاشتند و به میدان رفتند، نگاه کنند.


عزیزی ادامه داد: الان معیشت برخی از این خانواده‌ها متاسفانه مختل شده است و این مطالبه جدی ما است که مسئولین در وهله اول گشاده دست‌تر و با دید بازتر به این موضوع نگاه کنند و هم سیستم بروکراتیکی که برای فرایند اداری تعریف شده است، تسریع شود.


وی با اشاره به اینکه از میان ۶۰ شهید تعیین مصداق شده حدودا یک سوم پرستاران هستند، اظهار کرد: بخش‌نامه اولیه‌ای که در مورد تعیین مصداق شهدا ابلاغ شد ایراداتی وجود دارد از جمله اینکه تنها پرستاران وزارت بهداشت شاغل در بیمارستان به عنوان شهید شناخته می‌شوند که ما معترض شدیم زیرا برخی از این افراد در کلینیک‌ها و بخش خصوصی فعال هستند که آنها هم جان بر کف در سانتر کرونا در حال خدمت‌اند و نباید تفاوتی با بخش دولتی داشته باشند که دوستان قول رفع این ایرادات را داده‌اند اما کلا فرایند تعیین تصدیق شهدا با تاخیر انجام می‌شود.


عزیزی تاکید کرد: البته مسئولین امر ادعا می‌کنند دانشگاه‌های علوم پزشکی مدارک شهدا را دیر ارسال می‌کنند. تاکنون با تقاضا یا تهدید سعی کردیم نکات خود را اعلام کنیم اما به طور کلی فرایند تعیین مصداق شهدای سلامت صحیح نیست.


وی با اشاره به شهادت دو پرستار باردار بر اثر ابتلا به کرونا، بیان کرد: خواسته اصلی ما این است که همکاران باردار در بیمارستان‌ها و بخش‌هایی که مبتلایان کووید ۱۹ پذیرش می‌شوند به کارگیری نکنند و در وهله دوم خواستیم همانگونه که در سراسر کشور بحث دورکاری وجود دارد در نظام سلامت هم همین موضوع اتفاق افتد و اگر یک مادر باردار پر خطر داریم او را دورکار کنیم و برای کارهای دیگر مانند بخش پیگیری وضعیت بیماران و سایر ظرفیت‌ها از آنها استفاده کنیم و اینگونه نباشد که این افراد در خط اول دفاع فعالیت کنند که ریسک ابتلا بالا باشد.


معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در پایان افزود: از طرفی شاهد بحث ترویج و افزایش جمعیت هستیم و از سوی دیگر خبرهای ناگهانی و پر استرس این چنینی که کل کشور را متاثر می‌کند می‌تواند عاملی برای تقابل با سیاست کلان جمعیتی باشد. خواهشمندیم برای مادران باردار شاغل در نظام سلامت در دوران کرونا بابی تازه گشوده شود، این تقاضا در شرایطی مطرح می‌شود که ۸۰ درصد جامعه پرستاری کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و همین امر نشان دهنده لزوم نگاه ویژه به پرستاران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha