بر‌اساس آخرین آمار جهانی ۱۱‌واکسن کرونا در فاز‌۳ بالینی هستند. از جمله این واکسن‌ها اسپوتنیک روسیه، واکسن «فایزر» و «مادرنا» در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینواک و چند واکسن دیگر در چین تائیدیه‌های تزریق را اخذ کرده‌اند.

کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس آغاز شد

سلامت نیوز:بر‌اساس آخرین آمار جهانی ۱۱‌واکسن کرونا در فاز‌۳ بالینی هستند. از جمله این واکسن‌ها اسپوتنیک روسیه، واکسن «فایزر» و «مادرنا» در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینواک و چند واکسن دیگر در چین تائیدیه‌های تزریق را اخذ کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیو ه نقل از روزنامه صبح نو ، در میان کشورهای تولید کننده واکسن هم کشور ما فعال است و تولید واکسن را شروع کرده به‌طوری که یکی از پروژه‌ها در مرحله یک از سه مرحله بالینی بوده و قرار است تا دو ماه آینده علاوه بر سه نفر به ۵۳‌نفر دیگر نیز تزریق صورت گیرد. هم‌اکنون ایران در میان ۱۶‌تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا از نظر (تعداد واکسن) در رتبه‌۱۱ قرار دارد.

بر‌اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت، ۱۲‌تیم روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند. ستاد اجرایی فرمان امام خمینی؟ره؟ و مؤسسه برکت، انستیتو پاستور ایران، مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تعدادی دانشگاه علوم پزشکی، وزارت دفاع، شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان برخی از مجریان این پروژه در کشور ما هستند. اگر از وضعیت واردات واکسن‌های خارجی هم می‌خواهید باخبر باشید باید بدانید در حال حاضر واکسن روسی در کشور ما در حال تزریق است.

این واکسن فعلا به صورت رایگان در شبکه بهداشتی خواهد بود و برای افراد داوطلب بر‌اساس اولویت‌بندی که در سند شورای اخلاق پزشکی تدوین و تصویب شده تزریق می‌شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو هم درباره اولویت تزریق گفته است: برای کادر درمان بهترین انتخاب را داشتیم که واکسن اسپوتنیک‌وی است و دو میلیون دوز در نظر گرفته شده است. ان‌شاءالله کادر درمان را تا فروردین‌ماه واکسینه کنیم چراکه هر 10روز یک محموله از این واکسن را دریافت می‌کنیم.

در حال حاضر هشت پروژه به صورت فعال‌تر و پیشروتر در زمینه تولید واکسن کرونا کار می‌کنند، وضعیت پروژه‌های تولید واکسن کرونای ایرانی متفاوت است. برخی اطلاعات فاز بالینی خود را به سازمان غذا و دارو برای اخذ مجوز ارسال کردند و برخی دیگر در وضعیت فاز حیوانی هستند؛ ۶‌پروژه تولید واکسن نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیش می‌روند که در میان آن‌ها واکسن‌های نزدیک به اخذ مجوز نیز دیده می‌شود.

اما روز گذشته گام بزرگ دیگری در مسیر تولید واکسن کرونا برداشته شد. روز گذشته علی اسحاقی، رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌‌‌سازی رازی از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کوپارس خبر داد. شرکت سرم‌سازی رازی دیروز واکسن کووپارس را به دو نفر از داوطلبان تزریق  کرد؛ این تزریق به صورت انتخابی صورت گرفت و در دوره دوم تزریق واکسن به ۱۲۰‌نفر در گروه‌های ۳۰ نفره انجام می‌شود که ۳۳‌روز زمان می‌برد، تزریق سوم یعنی فاز استنشاقی در روز ۵۳‌صورت می‌گیرد؛ ۱۴‌روز بعد از فاز اول آنالیز نتایج صورت خواهد گرفت و اگر نتایج رضایت بخش بود واکسن وارد فاز دوم می‌شود. در فاز دوم ۵۰۰‌نفر وارد مطالعه می‌شوند.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی که در مراسم آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا حضور داشت، اظهار کرد: ما با شروع کرونا بر خود وظیفه می‌دانستیم تا با تولید واکسن به همکاران‌مان در بخش پیشگیری کمک کنیم. وی تاکید کرد: راه انتقال میمون به کشور برای آزمایش‌های حیوانی سخت بود. در ایران با بالاترین تعداد میمون آفریقایی کارآزمایی حیوانی صورت گرفت.

آزمون‌های پیش بالینی در نهایت تمام شد و پرونده به وزارت بهداشت ارسال شد. خاوازی گفت: لحظه‌به‌لحظه پرونده‌ها بررسی شد و گواهینامه اخلاق و ورود به آزمایش بالینی صورت گرفت.وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این واکسن نوترکیب چند ویژگی دارد؛ اول اینکه حجم تزریق آن بسیار کم (حدود ۰/۲‌میلی‌لیتر) است.

ویژگی دوم دوز استنشاقی این واکسن است؛ باید توجه کرد که واکسن شخص را ایمن می‌کند، اما ما باید زنجیره انتقال ویروس را هم قطع کنیم که دوز استنشاقی واکسن «رازی کووپارس» برای همین منظور است و ویروس وارد بدن نمی‌شود. این یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش‌هاست و ما در دنیا در این خصوص جلوتر هستیم. این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنانش تاکید کرد: در مراحل پیش بالینی با وسواس زیادی پیش رفتیم؛ از وزارت بهداشت می‌خواهیم که هر کجا مشکل داشت به ما اعلام کند تا به عقب باز گردیم و مجدد طراحی کنیم، زیرا این پلتفرم در خصوص جهش‌ها، قابلیت باز طراحی دارد.

همچنین جلیل کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم در مراسم دیروز گفت: اعلام آمادگی می‌کنیم تا کارآزمایی بالینی واکسن را به درستی پیش ببریم. امیدواریم در چند‌ماه آینده واکسنی ارزشمند در سطح ملی و بین‌المللی تولید شود تا بشر را از معضل کرونا رهایی دهد؛ دانشگاه محلی برای این بستر است و امیدواریم این تجربه را به خوبی پیش ببریم.


آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس   

علی اسحاقی، رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در جریان آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس گفت: اطلاعات اولیه از اسفند آغاز شد و در فروردین سال جاری فرمولاسیون انجام شد و اردیبهشت و خرداد این نمونه به میمون تزریق شد و سپس بررسی دقیق انجام شده و ۲۷‌دی‌ماه مجوز انجام تست روی انسان صادر شد که روز یکشنبه اولین تزریق به دو نفر صورت گرفت.

او افزود: فاز انسانی سه فاز دارد، اما امروز فاز‌۱ در حال انجام است که بر روی ۱۳‌نفر تست می‌شوند. در طول هشت روز این تزریق انجام می‌شوند و ۱۲۰‌نفر دیگر پس از آن وارد فاز تزریق واکسن می‌شوند و دو ماه بعد فاز دوم آغاز می‌شود. ما در حال حاضر مجوز برای فاز‌۱ و ۲ داریم. اسحاقی تصریح کرد: موسسه رازی ۹۶‌سال است که واکسن می‌سازد و افراد نگران عوارض واکسن نباشند، در این واکسن دقت شده تا ضرری به‌دنبال نداشته باشد و پروتکل‌های علمی رعایت شده است و امروز با حضور مقام عالی جهاد کشاورزی فاز‌۱و ۲ آغاز می‌شود.

اما نکته مورد پرسش برای مردم وضعیت داوطلبان بعد از دریافت واکسن‌های تولید شده است. روز گذشته هم یکی از داوطلبان که واکسن دریافت کرده بود حدود نیم ساعت پس از تزریق واکسن در سلامت کامل فیلمی از خود منتشر کرد و در آن از مردم خواست که واکسن ایرانی را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha