با توجه به دشواری تشخیص آلزایمر، دانشمندان در حال بررسی انواع روش‌ها و تکنیک‌هایی هستند که ممکن است بیماری را در مراحل اولیه نشان دهد و تحقیقات جدید دانشگاه تنسی ایالات‌متحده (UT) یک مثال جالب توجه در این مورد است.

تشخیص زودهنگام ابتلا به آلزایمر با روشی ارزان‌قیمت

سلامت نیوز: با توجه به دشواری تشخیص آلزایمر، دانشمندان در حال بررسی انواع روش‌ها و تکنیک‌هایی هستند که ممکن است بیماری را در مراحل اولیه نشان دهد و تحقیقات جدید دانشگاه تنسی ایالات‌متحده (UT) یک مثال جالب توجه در این مورد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان نحوه تغییر درک درد در افراد مستعد ابتلا به این بیماری را بررسی کردند و برخی تفاوت‌های سودمند یافتند و امیدوارند بتوانند با این روش، یک ابزار تشخیصی ارزان‌قیمت در تشخیص بیماری آلزایمر ارائه کنند.


به گزارش نیوز،این تحقیق در مورد نوعی ژن به نام APOE۴ است و نتایج مطالعات اخیر نشان داده این ژن، یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است و احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که یک نسخه از این ژن را دارند، سه برابر دیگران است.
این تحقیق که توسط دکتر ری رومانو از دانشگاه UT  انجام شده است، کشف کرد که چگونه راهی برای تشخیص این بیماری وجود دارد که بسیار ساده‌تر از انجام آزمایش ژنتیک است.


دانشمندان ۴۹ فرد که از نظر شناختی سالم و ۱۲ نفر از آنان دارای ژن APOE۴ بودند را انتخاب کردند. این گروه تحت تحریکات تحریک درد حرارتی قرار گرفتند و آستانه درد همراه با احساس ناخوشایندی کنترل شد. رومانو معتقد است که این اولین مطالعه بررسی رابطه بین درد و APOE۴ در افراد سالم است.


نتایج نشان داد که نوع پرخطر نسبت به گروه دیگر، حساسیت  کمتری نسبت به درد داشتند  اما با احساس ناخوشایندی بیشتری همراه بود. از آنجا که این افراد از نظر شناختی سالم بودند احتمال استفاده از درک درد به عنوان یک روش ارزان‌قیمت و غیرتهاجمی برای تشخیص آلزایمر قبل از بروز هرگونه علائم این بیماری وجود دارد و تمرکز اصلی محققان نیز در این مورد بوده است. اما این مطالعه حجم نمونه کمی را بررسی کرده است و سوالات زیادی برای پاسخ دادن وجود دارد.


تاد مونرو، محقق دیگر این تحقیق می‌گوید: «در این مطالعه اکتشافی، دکتر رومانو ثابت کرد که بزرگسالان سالم با ژن خاص در مراحل آخر پیشرفت بیماری آلزایمر، درد را متفاوت از افراد فاقد نشانگر ژنتیکی تجربه می‌کنند.»


وی افزود: در مرحله بعدی، باید سیستم درد مغز را بررسی کنیم تا مشخص شود که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. اگر مطالعات آینده این نتایج را تایید کند، یافته‌ها درنهایت برای غربالگری زودتر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مورد استفاده قرارمی‌گیرد و منجر به گزینه‌های درمانی بیشتری می‌شود.
نتایج این تحقیق در مجله بیماری آلزایمر (Alzheimers Disease) منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha