چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 30851
سلامت نیوز : گزارش های جهانی نشان می دهند كه عادات نامطلوب شیوه زندگی از جمله كم تحركی و تغذیه نامناسب، اغلب كشورها و جوامع را در معرض خطر اپیدمی بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، پوكی استخوان، اختلالات روانشناسی و برخی بدخیمی ها قرار داده است.
فربد عبادی فرد دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:با پیشرفت علم و فناوری و به موازات آن كنترل بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر ظهور و بروز بیشتری پیدا نموده اند.

وی با بیان اینكه الگوهای نامناسب از جمله در كودكان و نوجوانان در حال رواج و گسترش است تاكید كرد: گزارش های جهانی نشان می دهند كه عادات نامطلوب شیوه زندگی از جمله كم تحركی و تغذیه نامناسب، اغلب كشورها و جوامع را در معرض خطر اپیدمی بیماری های قلبی،عروقی،دیابت،پوكی استخوان،اختلالات روانشناسی و برخی بدخیمی ها قرار داده است.

عبادی فرد ادامه داد: یكی از مهمترین عوامل بروز این گروه از بیماری ها چاقی است كه خود معلول عوامل متعددی از جمله عادات نامناسب غذایی و كاهش فعالیت فیزیكی است.

وی یادآور شد:در سال های اخیر شیوع چاقی به طور مشخص در كشورهای صنعتی و غیر صنعتی افزایش یافته است و با توجه به شروع ناخوشی های وابسته به چاقی از سنین پایین و شیوع بالای آن تقاضا برای سیستم های ارائه كننده خدمات بهداشتی و درمانی افزایش قابل توجهی یافته است.

*15 درصد كودكان دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند

در ادامه مهناز صلحی استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود:چاقی و اضافه وزن به عنوان یك مشكل تغذیه ای شایع بین كودكان در اغلب نقاط دنیا محسوب می شود و تخمین زده شده است كه بیش از 15 درصد كودكان دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند.

وی گفت:شیوع چاقی در كودكان در بسیاری از قسمت های مختلف جهان در سال های اخیر مشكل بزرگی است كه محدود به كشورهای پیشرفته و صنعتی نیست و در كشورهای جهان سوم نیز دیده می شود.

صلحی اظهار داشت:بعضی از مقایسه ها نشان می دهد كه شیوع چاقی در كشورهای آسیایی در گروه هایی با وضعیت اقتصادی اجتماعی مناسب، شبیه آمریكا و دیگر كشورهای پیشرفته است.

وی خاطر نشان كرد:در كشورمان نیز شیوع چاقی در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است به طوریكه درصد چاقی و اضافه وزن در ایران نیز به طور كلی حدود 15 درصد بیان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha