دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 308512

مطالعات محققان دانشگاه هیروشیما در ژاپن نشان می‌دهد ویتامین ب‌ ۶ (B۶ ) با کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی، منجر به کاهش احتمال بروز ترومبوز (لخته‌شدن خون) و طوفان سایتوکین که از عوارض شایع کرونا هستند، می‌شود.

تاثیر ویتامین ب ۶ بر عوارض کووید ۱۹

سلامت نیوز:مطالعات محققان دانشگاه هیروشیما در ژاپن نشان می‌دهد ویتامین ب‌ ۶ (B۶ ) با کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی، منجر به کاهش احتمال بروز ترومبوز (لخته‌شدن خون) و طوفان سایتوکین که از عوارض شایع کرونا هستند، می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تحقیقات گسترده‌ایی در زمینه بررسی تاثیر ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بر عوارض ناشی از کرونا در سراسر جهان صورت گرفته است ولی تا به حال تحقیقی در زمینه تاثیر ویتامین ب۶ بر واکنش ایمنی بدن بر اثر کووید ۱۹ انجام نشده بود.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،مطالعات اخیر محققان دانشگاه هیروشیما در ژاپن بیانگر آن است که علاوه بر شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از تجمع‌های دوستانه و خانوادگی، مواد غذایی نیز به عنوان اولین جبهه دفاعی در مقابل ویروس کووید ۱۹ موثر هستند.    این مطالعه به بررسی اثر ویتامین ب۶ بر اثرات کووید ۱۹ پرداخته است.


این ویتامین نقش مهمی در سطح انرژی و ایمنی بدن دارد و کمبود آن به خستگی، درد مزمن و کمبود انرژی منجر می‌شود.
مصرف روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم از این ویتامین توصیه شده است. مصرف این ویتامین به ویژه برای کودکان و سالمندان ضروری است.
ویتامین ب۶ با مهار التهاب و استرس اکسیداتیو برای مقابله با بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.در ادامه این تحقیق آمده است: ویروس کرونا و آنفلوآنزا منجر به آسیب ریه، بروز طوفان سایتوکین و التهاب سلول‌های اندوتلیال ریه می‌شود.طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.از طرفی بر اساس تحقیقات قبلی، ‌ترومبوز (لخته‌شدن خون) یکی دیگر از عوارض کووید ۱۹ است که با انسداد مویرگ‌ها، احتمال آسیب‌های قلبی، کلیه، ریه و کبد را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعات محققان دانشگاه هیروشیما، ویتامین ب۶ با اثرات ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی، قادر به کنترل طوفان سایتوکین و ترومبوز است و می‌تواند علائم کووید ۱۹ را کاهش دهد. سینه مرغ، دانه آفتابگردان، نخود، لوبیا، پسته، دانه کنجد و گوشت گاو حاوی این ویتامین هستند.محققان هشدار می‌دهند که افراد از مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامین پرهیز کنند و مشورت با پزشک در این زمینه ضروری است.


 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.


بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


در ایران نیز، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا نیز به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.


به تازگی نیز جهش ویروس کرونا در انگلیس و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha