تناسب اندام یکی از نشانه‌های سلامتی است، بنابراین اغلب ما تلاش می‌کنیم تا گرم‌های اضافی را از بدن جدا کنیم؛ به‌ویژه اگر پای مناسبتی مانند نوروز یا مناسبت‌های خاص دیگر در میان باشد. ممکن است شما چندان اهل رعایت رژیم غذایی یا ورزش نباشید. در محل کار هم، کار شما پرتحرک نباشد و اصطلاحاً بدو‌‌‌بدو نکنید، اما ناگهان دچار کاهش وزن شوید؛ کاهش وزن محسوسی که خودتان و دیگران متوجه آن شوید.

دلایل کاهش وزن بی‌دلیل را بشناسیم

سلامت نیوز: تناسب اندام یکی از نشانه‌های سلامتی است، بنابراین اغلب ما تلاش می‌کنیم تا گرم‌های اضافی را از بدن جدا کنیم؛ به‌ویژه اگر پای مناسبتی مانند نوروز یا مناسبت‌های خاص دیگر در میان باشد. ممکن است شما چندان اهل رعایت رژیم غذایی یا ورزش نباشید. در محل کار هم، کار شما پرتحرک نباشد و اصطلاحاً بدو‌‌‌بدو نکنید، اما ناگهان دچار کاهش وزن شوید؛ کاهش وزن محسوسی که خودتان و دیگران متوجه آن شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اینجاست که باید کمی نگران شد. اما چرا؟ به این دلیل که کاهش وزن غیرعادی، یک نشانه است. اما چه نشانه‌ای؟

اگر طی شش تا 12 ماه، پنج درصد یا بیشتر از وزن شما - بدون رژیم غذایی یا ورزش - کاهش پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید؛ به‌ویژه اگر سالخورده هستید. اما اگر به دلیل ورزش یا رعایت رژیم غذایی وزن شما کم شود، جای نگرانی نیست. کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های مختلفی در بدن باشد که در اینجا بال برخی از آنها آگاه می‌شویم.

***

نشانه اول؛ پرکاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما بیش از اندازه هورمون ترشح کند، دچار پرکاری تیروئید می‌شوید. به دنبال این تغییر، سوخت‌‌‌و‌‌‌ساز بدن افزایش یافته، کالری بیش از اندازه لازم سوخته و در نتیجه اضافه وزن اتفاق می‌افتد. حرکات روده افزایش می‌یابد و ممکن است تعداد دفعات دفع نیز افزایش یابند. تپش قلب و اضطراب دائمی از دیگر نشانه‌های این عارضه است.

راهکار: مصرف دارو و جراحی برای خارج کردن غده تیروئید، راهکارهای درمان این بیماری است.

نشانه دوم؛ ابتلا به دیابت

انسولین، هورمونی است که قند خون را تجزیه کرده و انرژی بدن را تأمین می‌کند. در افراد مبتلا به دیابت، در عملکرد انسولین و در نتیجه در میزان قند خون اختلال ایجاد می‌شود. در فرد مبتلا به دیابت (نوع یک آن ژنتیکی و ممکن است در سنین مختلف بروز کند و نوع دوم آن، اکتسابی است) به جای آنکه از منابع هیدرات کربن برای تأمین انرژی استفاده شود، بدن شروع به برداشت از ذخایر چربی و حتی ماهیچه‌ها می‌کند. در این صورت، لاغری ناگهانی بروز می‌کند. با مشاهده این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

راهکار: دریافت انسولین برای درمان.

نشانه سوم؛ بیماری سلیاک

در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، بدن به گلوتن (پروتئین گندم و دیگر غلات) واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با مصرف نان یا دیگر غلات، سلول‌های دفاعی سیستم ایمنی بدن نسبت به گلوتن واکنش نشان داده و به روده کوچک حمله می‌کنند. بنابراین با مصرف غلات با اختلال روبه‌رو شده و دچار کاهش وزن می‌شوید. سردرد، خارش پوست، زخم دهان و درد مفاصل از دیگر عوارض بیماری سلیاک است.

راهکار: به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید.

نشانه چهارم؛ مصرف بعضی از داروها

مصرف هر دارویی با عوارضی همراه است. داروهایی که برای درمان بیماری‌هایی مانند بعضی از داروهای محرک، داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ضداضطراب و افسردگی، داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع دوم باعث کاهش وزن می‌شوند.

راهکار: اگر بعد از مصرف هر دارویی دچار بی‌اشتهایی یا کاهش وزن شدید، حتماً به پزشک معالج تغییرات را اطلاع دهید.

نشانه پنجم؛ استرس و اضطراب

در زندگی امروز نمی‌توان استرس و اضطراب را از زندگی دور کرد. با شیوع بیماری کرونا که استرس همه ما چند برابر شده است، اما بعضی استرس‌های خاص می‌توانند باعث لاغری ناگهانی و بارز شوند. استرس ناشی از، از دست دادن شغل، جدایی، مرگ زن، شوهر یا کسی که به او علاقه‌مند بوده‌ایم، شکست عاطفی، شوک روانی به هر دلیل مانند از دست دادن عزیزان همگی می‌توانند باعث ایجاد استرس شدید و کاهش وزن ناگهانی و مفرط شوند.

راهکار: به پزشک یا روانپزشک مراجعه کرده و از او کمک بخواهید

نکته: ممکن است استرس تأثیر به عکس داشت و باعث اضافه وزن ناگهانی شود که در این صورت هم باید شرایط بررسی شود.

نشانه ششم؛ بیماری لوپوس

این اختلال زمانی اتقاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن، بافت‌ها و ارگان‌های بدن را مهاجم تلقی کرده و برای مبارزه با آنها، وارد مقابله با سلول‌های بدن می‌شود. در واقع لوپوس، نوعی بیماری خودایمنی است. کاهش ناگهانی وزن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های دستگاه گوارش حمله‌ور شده و هضم و جذب غذا را با اختلال روبه‌رو می‌کند. احساس خستگی و ضعف عمومی بدن و بروز لکه‌های پروانه‌ای شکل روی پوست صورت از دیگر عوارض لوپوس است.

راهکار: باید تحت درمان قرار گرفته و با مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه، مشکل را کنترل کنید.

نشانه هفتم؛ بیمای آدیسون

در افراد مبتلا به این بیماری، غدد فوق‌کلیوی به اندازه‌ای که باید هورمون‌ نساخته و ترشح نمی‌کنند؛ به‌ویژه هورمون کورتیزول. بنابراین معده و گوارش دچار اختلال شده و عوارضی مانند سرگیجه، تهوع، درد در ناحیه شکم- کمر و درمواردی اسهال دیده می‌شود. این مشکلات در نهایت باعث بی‌اشتهایی و کاهش وزن می‌شود.

راهکار: با مراجعه به پزشک باید تحت مراقبت و درمان قرار بگیرید.

نشانه هشتم؛ سرطان

سلول‌های افسارگسیخته سرطانی، ذخایر بدن را بیش از اندازه مصرف کرده و یا ترکیب‌هایی از خودشان ترشح می‌کنند که باعث اختلال در هضم و جذب غذاها می‌شوند. در این شرایط، سیستم ایمنی بدن نیز به شدت فعالیت می‌کند. همه این شرایط باعث مصرف انرژی بیشتر و کاهش وزن می‌شود.

راهکار: در دوره درمان، حتماً به برنامه غذایی نیز باید رسیدگی شود.

نشانه نهم؛ نارسایی قلب

اگر خون نتواند به وسیله قلب به درستی در همه بدن پمپاژ شود، خون به مقدار کافی به اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن نمی‌رسد. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه گردش گوارش است. با اختلال در رسیدن خون کافی به دستگاه گوارش، هضم و جذب موادغذایی به درستی انجام نشده و کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

راهکار: به پزشک مراجعه کنید. ضمن کنترل و درمان نارسایی قلبی، وضعیت تغذیه نیز کنترل شده و تصحیح می‌شود.

نشانه دهم؛ زوال عقل

زوال عقل یا آلزایمر باعث اختلال در یادآوری و یادآوری نیازها و مهارت‌های طبیعی می‌شود. در مراحل پیشرفته بیماری، فراموشی با خوردن غذا یا اختلال در جویدن و بلع غذا، باعث از دست دادن وزن می‌شود.

راهکار: وقتی بیمار تحت نظر پزشک قرار گیرد، مراقبت‌های لازم مانند ارائه برنامه غذایی خاص، مصرف دارو و مکمل و... برای او انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha