دانشمندان سازمان بهداشت جهانی در روند تحقیقات خود با فردی که می‌تواند "بیمار صفر"(اولین فرد) مبتلا به کووید-۱۹ باشد صحبت کردند. اگر او اولین فردی باشد که در معرض ویروس قرار گرفته بنابراین مکان اولین انتقال ویروس به یک فروشگاه مواد غذایی در "ووهان" برمی‌گردد و نه به بازار بدنام "هونان".

ویروس کرونا از کجا آمد؟

سلامت نیوز:دانشمندان سازمان بهداشت جهانی در روند تحقیقات خود با فردی که می‌تواند "بیمار صفر"(اولین فرد) مبتلا به کووید-۱۹ باشد صحبت کردند. اگر او اولین فردی باشد که در معرض ویروس قرار گرفته بنابراین مکان اولین انتقال ویروس به یک فروشگاه مواد غذایی در "ووهان" برمی‌گردد و نه به بازار بدنام "هونان".


به گزارش سلامت نیوز، ایسنا به نقل از بی‌جی‌آر، نوشت: اولین تحقیقات رسمی سازمان بهداشت جهانی درمورد کروناویروس چند هفته پیش به پایان رسید و این نتایج اولیه همچنان نتوانست پاسخ مناسبی برای آغاز و منشا کووید-۱۹ بدهد. پس از چندین ماه برنامه‌ریزی محققان دریافتند که محتمل‌ترین توضیح ممکن برای گسترش کووید-۱۹ انتقال حیوان به انسان است اما مشخص نیست از چه حیوانی و چه زمانی ویروس وارد بدن انسان‌ها شده است. در روند این تحقیقات دانشمندان سازمان بهداشت جهانی با فردی که می‌تواند بیمار "صفر" (اولین مبتلا) باشد صحبت کردند. اگر او اولین فردی باشد که در معرض ویروس قرار گرفته بنابراین مکان اولین انتقال ویروس به یک فروشگاه مواد غذایی در ووهان چین برمی‌گردد و نه به بازار بدنام هونان(Huanan). داستان او همچنین نشان می‌دهد که انتقال کووید-۱۹ ممکن است قبل از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۹ یعنی زمانی که اولین مورد گزارش شد آغاز شده باشد.

مجله‌ی وال‌استریت گزارش می‌دهد: مقامات سازمان بهداشت جهانی فردی را که احتمال دارد "بیمار صفر" باشد در ووهان ملاقات کردند. این مرد در دهه‌ی ۴۰ زندگی‌اش است و کارمند است. به نظر می‌رسد او در تاریخ ۸ دسامبر آلوده به ویروس شده باشد. او برای یک شرکت خصوصی کار می‌کند و اخیرا هیچ سفری نرفته است.

دکتر پیتر بن‌امبارک(Peter Ben Embarek) می‌گوید: او زندگی معمولی و کسل کننده دارد بدون هیچ فراز و نشیبی.

دکتر پیتر دازاک(Peter Daszak) گفت: تفریح اصلی او گشت زدن در اینترنت است.

این "بیمار صفر" به سازمان بهداشت جهانی گفته است که خانواده‌اش از فروشگاه غذایی دیگری خرید می‌کردند و نه از بازاری که به عنوان آغازگر شیوع ویروس شناخته شده است. چین نیز ماه‌ها پیش اعلام کرده که این بازار منبع کووید-۱۹ نبوده است.

دانشمندان نتوانستند اطلاعات و جزئیاتی از بازاری که این مرد ادعا می‌کرد از آن خرید می‌کنند به دست آورند. دازاک به سی‌ان‌ان گفت: اگرچه که تست والدین این فرد منفی شده است اما چین باید ارتباطات آن‌ها در فروشگاه را پیگیری کند.

مشخص نیست والدین این فرد چه نوع تستی انجام داده‌اند زیرا در ابتدای ماه دسامبر ۲۰۱۹ هیچ‌گونه تستی برای کرونا وجود نداشت زیرا هچ‌کس به دنبال یافتن این بیماری خاص نبود. آزمایش آنتی‌بادی نیز می‌تواند مشخص کند آیا فرد به کرونا مبتلا شده است یا خیر اما این آنتی‌بادی‌ها پس از چند ماه از بین می‌روند.

در این گزارش اشاره شده که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد این بازار را بررسی کند تا مشخص کند چه نوع حیواناتی در آن فروخته می‌شود. آن‌ها همچنین می‌خواهند بفهمند آیا از ۱۷۴ مورد ابتلا در ماه دسامبر ۲۰۱۹ کسی به این بازار رفت و آمد می‌کرده یا خیر. ووهان حدود ۴۰۰ مرکز فروش مواد غذایی دارد که به جمعیت ۴۰۰ میلیونی غذا می‌رسانند.

محققان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که در بازار ووهان حداقل دو نوع حیوان که می‌توانند انتقال دهنده‌ی ویروس باشند پیدا شده است: راسوی سرنواری و خرگوش!

محققان همچنین اشاره کردند که ویروس پس از اولین برخورد به شدت گسترش یافته که می‌تواند نشان دهد این شیوع از مکان دیگری آغاز شده است.

تئا فیشر(Thea Fischer) یک اپیدمولوژیست و عضو سازمان بهداشت جهانی از دانمارک به خبرنگاران در ووهان گفت: شواهد دقیقی از انتقال ویروس خارج از بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد احتمال آن که این مکان منبع شیوع بیماری باشد کم است.

محققان همچنین می‌گویند ممکن است این مرد ۴۰ ساله "بیمار صفر" نباشد بلکه مردی مسن‌تر که اول ماه دسامبر علائمی از بیماری نشان داد نخستین مبتلای به کووید-۱۹ بوده باشد. پزشک معالج این مرد مسن می‌گوید که او بیماری‌های مزمن دیگری نیز داشته و نمی‌توانسته صحبت کند و نزدیکان او زمان بروز اولین علائم را تخمین زدند. سازمان بهداشت جهانی در روزهای آینده گزارشی منتشر خواهد کرد که مطالعات دیگری برای یافتن منشا همه‌گیری در آن وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha