دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 308540

جلوی آینه قدی می ایستد، کمی عقب تر می رود تا اندامش را برانداز کند، اما به یک باره مأیوس و نا امید می شود و می گوید پس چرا من لاغر نمی شوم!؟

دردسرهای لاغری

سلامت نیوز: جلوی آینه قدی می ایستد، کمی عقب تر می رود تا اندامش را برانداز کند، اما به یک باره مأیوس و نا امید می شود و می گوید پس چرا من لاغر نمی شوم!؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خوش اندام بودن یا خوش فرم بودن برای بسیاری از افراد به ویژه دختران جوان همیشه یک دغدغه جدی بوده، تا جایی که برای رسیدن به آن حاضر به گرفتن رژیم های سخت و طاقت فرسا و امتحان کردن انواع و اقسام درمان ها و داروها هستند.

مریم خانم ۳۶ ساله ای است که چندین سال آرزوی لاغری دارد و هر بار با کاهش وزن، تمایلش برای رسیدن به وزن ایده آل بیشتر می شود. او خیاط است و مجبور است که ساعت ها بدون تحرک پشت چرخ خیاطی کار کند.

او هنوز مجرد است و می خواهد وزنش را از ۸۵ کیلو به ۶۰ برساند تا بتواند به قول خودش در لباس عروس بدرخشد و برای رسیدن به این آروز حاضر شده رژیم های سختی بگیرد.

می گوید: تاکنون از روش های مختلفی برای کاهش وزن استفاده کرده، اما هرکدام به صورت موقت باعث کم شدن وزنش شده است. تا اینکه با مراکز کاهش وزن و لاغری آشنا شدم. اگرچه مدتی است زیر نظر یک پزشک متخصص توانسته چندین کیلو کاهش وزن داشته باشد، اما هنوز با وزن ایده آلش فاصله زیادی دارد.

علی هم آتش نشان بازنشسته ای است که می گوید یکی از معیارهای پذیرفته شدن در شغل آتش نشانی داشتن بدنی ورزیده و خوش فرم با قد بلند است.

او ادامه می دهد: اکنون که سنی از من گذشته و بازنشسته شده ام کمی اضافه وزن پیدا کرده ام و گرنه تا همین چند سال پیش هم خوش استایل بودم، با این وجود هنوز روزانه ورزش می کنم تا  وزن متعادلم را حفظ کنم.

شوکت مادر خانه داری است که به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن شبکه های ماهواره ای و مصرف قرص های لاغری برای کاهش وزن، چندین سال است که دچار بیماری و خارش شدید پوست و ریزش مو شده است.

او می گوید: با یکی از دوستانم به آرایشگاه رفتیم و مدیر آرایشگاه که از صحبت های من با دوستم در خصوص لاغری حرف هایی شنیده بود، به من نگاهی کرد و گفت شما که چاق نیستی و فقط بدنت شل شده است. برای سفت شدن و کاهش وزن سریع تر خودم چند قرص لاغری دارم که با نصف قیمت به شما می دهم، اما مصرف آن قرص ها شروع مشکلات و بیماری هایی بود که تا الان با آن درگیر هستم.

انسان مجسمه نیست که او را پیکر تراشی کنیم

در این خصوص محمدحسن انتظاری، رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به ایسنا می گوید: متاسفانه مردم تنها به خوش هیکل شدن یا به اصطلاح باربی شدن توجه می  کنند، در حالی که باربی شدن مطلوب نیست، هر چند چاق بودن نیز خطرناک است، اما لاغر بودن بیش از اندازه و غیر طبیعی بسیار خطرناک تر است.

وی ادامه داد: به همین علت افراد از طریق روش های مختلف مانند میوه خواری و حتی رژیم های آب درمانی، سختی های زیادی را تحمل می کنند تا وزنشان را کاهش دهند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هیچ کاهش وزنی از این طریق ماندگار نیست و مضررات آن بیش از چاقی است، ادامه داد: افراد باید BMA خود را در نظر بگیرند و افرادی که چاق هستند حداقل ۴ کیلو و  افرادی که اضافه وزن دارند دو کیلو کاهش وزن داشته باشند.

آسیب رژیم های غیراصولی به بدن

انتظاری تصریح کرد: اگر هیچ خوراکی نخوریم هم نمی توانیم ۱۰ تا ۱۵ کیلو چربی بسوزانیم و  اینکه ادعا می کنیم در ماه ۱۰ یا ۱۵ کیلو وزن کم کرده ایم غیر علمی است، در عین حال که آسیب این رژیم ها به بدن غیر قابل برگشت است.

وی ادامه داد: با رژیم های غیر اصولی بافت های بدن دچار اختلال می شوند، بنابراین افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند باید ظرف مدت شش ماه تا یک سال وزن خود را کاهش دهند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی علوم پزشکی در خصوص  مراکز تناسب اندام یا پیکر تراشی نیز گفت: انسان یک مجسمه چوبی یا سنگی نیست که بخواهیم هر کجای آن را به دلخواه بزرگ یا کوچک کنیم.

انتظاری با بیان اینکه متاسفانه با استفاده از روش های کلاهبرداری و غیر علمی ممکن است، یک قسمت از چربی شکم را بردارند و البته بسیاری از این روش های غیر علمی حتی منجر به مرگ شده، خاطرنشان کرد: برخی از این روش ها ادعا دارند که لاغر می کنیم بدون اینکه آسیبی به بدن وارد شود، در حالی که متاسفانه از این روش ها سوء استفاده می کنند و به اسم موسسه یا شرکت و یا یک سایت اینترنتی اقدام به این کار می کنند.

برای لاغری باید صبور بود

وی با بیان اینکه برای لاغری باید صبر و حوصله به خرج دهیم  و بهتر است پرخوری نشود و تحرک کافی داشته باشیم، گفت: حتی شب بیداری هم باید درمان شود، زیرا بسیاری از شب بیداری ها منجر به اضافه وزن می شود.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه بیش از ۹۵ درصد قرص هایی که به عنوان قرص لاغری شناخته می شود یا بی اثر هستند و یا مضر، گفت: هیچ قرصی که خود به خود بتواند چربی سوز باشد نداریم.

وی ادامه داد: در تعریف از این قرص ها گفته شده که سریع وزن کم می کند، در حالی که این قرص ها از داروهای بهداشتی نیستند و به صورت غیر  قانونی به کشور وارد شده و فروخته می شوند.

انتظاری گفت: البته ممکن است یک یا دو مورد از قرص های لاغری در کشور تولید شوند که به عنوان یک عامل کمک کننده لاغری مصرف شوند و نه اینکه به تنهایی لاغر کننده باشند. به همین علت مردم نباید تحت تاثیر تبلیغات کاذب قرار گیرند و به علت عجله برای سریع لاغر شدن و وزن کم کردن، خود را به دردسر بیندازنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha